Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er kjemi vanskelig? (Jeg har kjemi)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går andre året og har kjemi nå. De siste prøvene har jeg fått 5 på begge. Det jeg stusser på er at jeg har aldri sånne uttrolig store feil. Jeg har feil som fort kan rettes opp, enkle feil som ladning av ioner osv, fellingsreaksjonsligninger. Disse type feilene hadde jeg på sist prøve, også var det kanskje en-to oppgaver som jeg ikke helt forstod. Men jeg ser at hvis jeg hadde alle disse slurvefeilene i orden hadde jeg ikke vært langt unna 6. Læreren min sier at 6 er spessielt vannskelig i kjemi, nå vet jeg ikke hvorvidt det er riktig da.

Men er det virkelig slik at man nesten må være begavet for å få til en slik operasjon, skal jeg droppe å prøve å satse høyere?(har vel mer enn nok å jobbe med andre fag, fysikk ..osv)

Synes det er litt rart at når man ser på amerikanske filmer så kommer dattera hjem og sier "Mom, i got a A on my chemistry test". Tenkte det var mainstream å gjøre det bra i kjemi. :p

Endret av Dysfuncti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smak og behag. Kjemi har vel rykte på seg for å være vanskelig fordi det er et realfag, ikke fordi det er spesielt vanskelig. Realfag har litt fordommer mot seg fra de humanoriske fagene, som forsåvidt står sterkt i Norge etter en periode med dårlig realfagsatsing.

Kjemi er til forskjell fra språkfag og sportslige fag lett å få toppkarakter i fordi det finnes lite rom for tolkning. Enten er svaret rett eller så er det galt. I f.eks språkfag er det ofte både trynefaktor og rom for tolkninger av hvor godt et svar er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde selv kjemi på VGS og syntes ikke det var spesielt vanskelig. Stusser litt på det siste du sier, det gjelder vel egentlig alle fag.

Hvordan gikk det da? Evt hva fikk du?

Enig der Simen. Jeg hater samfunnsfaglige fag der man skal diskutere masse elementer. Du vet liksom ikke om du har gjort det bra eller dårlig fordi det ikke er noe rett svar, men læreren vurdere argumentene dine. Så i bunn og grunn har du nesten ikke noe peil på hvordan det gikk. Dessuten kan læreren følge trynefaktor som du sier, det er jo ingen riktig svar, alle svare ulikt.

Endret av Dysfuncti
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv kjemi, fysikk, biologi og R1, og må si at kjemi (kanskje ved siden av biologi) er det enkleste av de fagene. Det kan sikkert henge sammen med hva læreren forventer, men det bør egentlig være mulig å bli enig med ham om et greit nivå for karaktersettingen (dersom ingen/ nesten ingen får 6eren).

Lenke til kommentar

Enig med at Kjemi 1 er enklest, kjemi 2 er vanskeligst av vgs realfag. Slik jeg opplevde det iallefall. Har nok noe med hvilke lærere som er i de ulike fagene.

EDIT: Utifra kjemi/fysikk/r-matte

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

6-6-5 på eksamen. 6-6-6 på standpunkt.

Jeg tok forøvrig disse fagene på et litt uvanlig opplegg ettersom jeg gikk yrkesfaglig retning på videregående uten noen av fagene, men tok alt i et oppsamlingsår for å få generell studiekompetanse med full fordypning i realfagene. Oppsamlingsåret het den gangen (1993/94) Forkurs til ingeniørhøyskole og kjørte 1-års matten (1MA) på 2 uker i august (greit siden jeg hadde vært innom det meste på yrkesfag), 2-årsmatten (2MX) + kjemi KJ1 og fysikk FY1 i høstsemesteret og 3-årsmatten 3MX + KJ2 + FY2 i vårsemesteret. Også akkurat nok uketimer av norsk, nynorsk og historie til å nå målet om generell studiekompetanse. Det var et heftig år, med i snitt 8 skoletimer per dag og ganske mye lekser for å holde følge. Men dette interesserte meg mye og det var lite fritidsinteresser og annet som forstyrret meg det året. Full fres - et av mine beste år faglig utviklingsmessig. Språkfagene slet jeg mer med. Der ble det vel med nød og neppe 4-4-5 i hovedmål, sidemål og engelsk om jeg husker rett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kan uttalle meg om kjemi 2 litt i hvertfall, siden jeg har den nå. Fikk forøvrig 6-5-5 og 3er i eksamen. Vurderer å ta opp eksamen karakteren, litt sjokka over hvordan jeg klarte det, men, men. Kjemi 2 er hakket vanskeligere enn kjemi 1. Det er viktig at du husker syrer-baser fra kjemi 1, men ellers så er det rett fram. Har slitt hittli og fått bare 4ere, det skjønner jeg med tanke på at jeg har tatt opp endel fag. Jeg anbefaler å ikke ta opp så mange fag hvis du har disse fagene, resultatet ble at jeg gikk ut med en 2er i r2 i første termin. Rett og slett kvalmende med tanke på at jeg skal søke ntnu. Må jobbe ræva av meg til neste termin.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...