Gå til innhold

Dere som drømmer om å gi ut skjønnlitteratur eller allerede er blitt publisert..

Anbefalte innlegg

Dere som prøver å få manuskripter publisert, eller allerede har publisert, hva slags bakgrunn har dere?

Jeg har fått det jeg selv mener er en god idé til en bok, men forstår det slik at det er usedvanlig vanskelig å få et manuskript antatt av et forlag. (De refuserer noe sånt som 97% av manuskriptene de mottar?)

Jeg har aldri skrevet noe skjønnlitterært selv, men har fått publisert en del faglitterære artikler, så har jeg skrevet en hovedoppgave og en doktorgradsavhandling.

Når det gjelder skjønnlitterære tekster, er jo forlagene interessert i ferdige manuskripter, ikke ideer eller enkeltkapitler. Det er en litt skremmende oppgave å skulle sette seg ned og skrive en hel bok (innimellom jobb og morsrollen), uten egentlig å ha noe mer enn et håp i den andre enden. Men jeg er blitt helt tent av ideen om å skrive denne boken.

Dere andre som driver og skriver, hva slags erfaring har dere? Og hvordan er det gått med prosjektene deres så langt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For det første: Ja, det er svært vanskelig å få et manuskript antatt i dag. Skal boken bli godtatt, må den ikke bare ha det lille ekstra, men gjerne det lille ekstra-ekstra på toppen av det lille ekstra. Det betyr selvsagt ikke at det bare er å gi opp. Om du tar en liten undersøkelse, vil du fort se at så godt som samtlige forfattere har blitt refusert minst tre, fire ganger. Stephen King refuserte faktisk seg selv, og du ser hvordan det har gått med ham. ;)

For det andre: Hva har du tenkt å oppnå med boken? Om du vil bli rik, er en karriere som forfatter neppe noe lurt valg. Det er som sagt svært få som får gitt ut manuskriptet sitt, og det er enda færre som faktisk klarer å leve av det. Å bli rik i tillegg er noe de fleste bare kan drømme om.

Da sitter man igjen med spørsmålet: Hva slags format har du tenkt å gi ut boken i, og er det mulig å like greit gi den ute på egenhånd? Her i Norge har elektroniske bøker (eBøker) ennå ikke tatt av, men på verdensbasis selger de omtrent like mye som papirbøker. Av den grunn skriver jeg bøker på engelsk, og gir de ut som eBøker. Dette er nok ikke noe jeg tjener stort på, men jeg vet bøkene blir gitt ut sånn som jeg vil ha dem, og jeg vet de selger en del. At det i tillegg er gratis å gi dem ut elektronisk gjør jo også at alt jeg tjener er ren inntekt. :)

Jeg skriver som sagt på engelsk, men det er nok godt mulig å gi dem ut på norsk også, om det er ønskelig. I tillegg er det noen steder som kan gi ut bøker i papirutgave også. Har for eksempel en bok på Amazon.com som kan bestilles i papirutgave. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...