Gå til innhold

aktivere nettverks kortet

Zic0

Anbefalte innlegg

Jeg skal aktivere nettverks kortet mitt som skal være en router. Har satt på router configen og alt, men er et problem.Den får ikke aktivert kortet som er ingretert i hoved kortet. Får denne erroren: nvnet device eth1 does not seem to be present, delaying initialization.

Kabelen går fra nettverskortet og til hub, så derfor har den ikke fått noen iper, men det kan kanskje være en grunn for at den ikke funker. har satt den som DHCP kanskje jeg ikke skulle ha gjort eller noe. Men kan noen hjelpe?

takker for alle svar! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

modprobe eth0 virker kun om det er satt opp et alias til modulen som nettverkskortet benytter. Hva slags nettverks kort bruker du? Hvilken distro er det snakk om? nvnet? er det et nforce nettverks kort?

hvis det er et kort med realtek chipsett så buker mange av de modulen 8139too.

Kom med litt mer spesifikk informasjon, så kan vi sikkert få løst problemet.

Lenke til kommentar

Distro: Debian woody

Kort: Standardkortet på Compaq deskpro 4000 (den med sånn bølgelinje i fronten), på HK.

Skal teste å "legge inn" RedHat, tror den klarte å autodetecte det. Deretter lese hvilken modul den bruker. Noen som har en idé? lsmod?

Eller kan jeg autodetecte det i Debian?

litt kjipt å ikke ha nettverk på en NFS/NIS/FTP server :lol:

morro at NFS serveren er inkludert i kernelen... Er NIS det og? eller trenger jeg en egen pakke? Hva er NFS-tools (eller hva det nå enn het)?

Lenke til kommentar

Kort: Standardkortet på Compaq deskpro 4000 (den med sånn bølgelinje i fronten), på HK.

Skal teste å "legge inn" RedHat, tror den klarte å autodetecte det. Deretter lese hvilken modul den bruker. Noen som har en idé? lsmod?

Eller kan jeg autodetecte det i Debian?

litt kjipt å ikke ha nettverk på en NFS/NIS/FTP server :lol:

morro at NFS serveren er inkludert i kernelen... Er NIS det og? eller trenger jeg en egen pakke? Hva er NFS-tools (eller hva det nå enn het)?

Lenke til kommentar

Sorry mac. kan ikke hjelpe deg med det. Har ikke så mye kjenskap til Compaq deskpro serien. Så da aner jeg ikke hva slags nettverkskort de bruker. Tror du burde sjekke manulalen, event. søke litt på dell sine sider og se om du kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Network interface: on-board Compaq Netelligent 10/100 TX Embedded UTP Controller

Takker. Skal teste det!

Som sagt så tror jeg RedHat autoprobet det fint.

Var ikke så snill med den STOOOOOOORE 4 gig disk #2 da :lol:

hadde ikke noen prob med 20 gig'ern i Laptopen:D

Lenke til kommentar

fant det ut ca kl. 2230 :p i natt.

hvordan? Boote redhat-cd'n i rescue mode, aktivere nettverk (fiiin meny).

kjøre lsmod

se at tnet modulen var lastet... Hmmm... Kan det være den?

controll-D

boote fra debian cd

laste tnet

konstantere at nettverket nå virket! :D

ca. 2330 i natt

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...