Mann1982 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Hei, Jeg er varig uføretrygdet, og jeg har blitt uføretrygdet for ca ett år. Jeg vurderer å prøve meg på en jobb. Jeg vil teste min arbeidsevne, eller jeg vil at NAV skal teste min arbeidsevne, ved å jobbe som regnskapsmedarbeider (eller en annen stilling). Hvis jeg klarer det fint, vil jeg at NAV skal dekke skolekostnader for en privat fagskoleutdanning. (Noe lignende ble jeg tilbudt noen år siden da jeg fikk AAP, men da sa jeg "nei". Men nå føler jeg meg litt bedre og jeg vil hvert fall prøve). Hvis de sier "nei", vurderer jeg vanlig gratis utdanning som tar flere år (bachelor på 3 år), og så ut i arbeid etter endt utdanning. Men en fra NAV sa at jeg måtte si ifra min uførepensjon og søke om AAP hvis jeg vil komme meg ut i arbeid. Må jeg si ifra uførepensjonen min og søke om AAP hvis jeg vil ta utdanning for å komme ut i arbeid? For meg vil dette være risikofylt, fordi hva om hvis jeg ikke klarer å jobbe som regnskapsmediarbeider før utdanning? Eller hva om hvis jeg ikke klarer å fullføre Bachelor utdanning? Eller om hvis jeg ikke finner jobb etter endt utdanning? Da må jeg da søke om uførepensjon igjen? Da vil jeg også miste ung-ufør retten siden jeg blir litt eldre nå (jeg er 25 år nå). Jeg er ikke 100% sikker på at jeg kan finne jobb og jobbe i full-tid, men jeg vil PRØVE og FORSØKE å være en full-tids arbeider. Og jeg vill ikke risikere å miste uførepensjonen i tilfelle jeg mislykkes. For meg høres det ut som et gunstig risiko. Endret 25. november 2013 av Mann24 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Du kan på lik linje som andre studenter søke på studiestøtte i fra lånekassen. Du kan også søke omskolering. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Ville også anbefalt deg å snakke med din saksbehandler om det som heter "Hvilende Pensjonsrett". Hvilende pensjonsrett for uføreUførepensjonister har mulighet til å få tilbake uførpensjonen dersom en ikke lykkes med å komme tilbake til arbeid - såkalt hvilende pensjonsrett mens en prøver seg i jobb. ”Frysordningen” varer i inntil fem år og kan utvides i ytterligere fem år etter søknad. For de over 60 år varer frysordningen til de er alderspensjonister. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Det er ikke noe som heter å bli "uføretrygdet i ca ett år". Du kan fint prøve deg ut i arbeid dersom du har vært uføretrygdet i mer enn ett år. Dette heter: "Ved økt arbeidsinnsats med hvilende pensjonsrett kan det ytes uførepensjon med en uføregrad ned til 20 prosent." Ref: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-036.html#12-11 Dersom du ønsker å prøve deg ut i arbeid som nylig uføretrygdet, så har du feil uførhetsgrad. Endret 25. november 2013 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Det er ikke noe som heter å bli "uføretrygdet i ca ett år". Jeg er varig utføretrygdet, og jeg fikk varig uførepensjon i ca ett år siden. Det blir ett år i Desember eller i Januar. Endret 25. november 2013 av Mann24 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Når det har gått ett år siden du fikk innvilget uførepensjon så kan du ta deg 80% arbeid uten å miste statusen som uføretrygdet. Du vil da få 20% uførepensjon. Snakk med nav etter året har gått og vis til folketrygdlovens pgf 12-11 (link i innlegget mitt over). Dersom det ikke fungerer å arbeide, så er det ikke nødvendig å søke på nytt. Endret 25. november 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg er varig utføretrygdet, og jeg fikk varig uførepensjon i ca ett år siden. Det blir ett år i Desember eller i Januar. For ca ett år siden. Skriver du i ca ett år, betyr det noe helt annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå