rillto Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg har i alle år finansiert firmabiler gjennom bilforhandlerens finansinstuttisjoner. Når bilen er brukt ca 2 år som firma bil har jeg ofte overtatt den privat og forlenget løpetiden på eksisterende billån fra 3 til 4-5 år. Jeg har nå en avtale med SR Finans og har tatt firma bilen ut til privat bruk. SR Finans går ikke med på å forlenge løpetiden på lånet eller endre nedbetalingsplanen slik at jeg kan betale mindre pr måned enn før når bilen kunne avskrives i regnskapet. De påstår at de aldri har hørt om slikt og at det er ulovlig. Likefullt har jeg gjort dette 10 ganger de siste 20 årene, senest i oktober i år! Er SR Finans helt på gjordet her eller? jeg kan ikke fortsette å betale 11 000 kr pr måned for en bil jeg strengt tatt ikke har bruk for og som jeg ikke har inntekter på lengre. Jeg kan heller ikke selge den da dagens bruktbil verdi er lavere enn restgjelden. Det vrimler av slike biler til salgs på Finn.no for småpenger, så salg er uaktuelt. Ironisk nok får jeg ikke låne nytt lån i SR Bank på grunn av for mange bil lån, så noe refinansiering er utelukket. Hva skjedde med det frie markede og fri konkurranse? SR konsernet holder meg i et jerngrep og vil ikke gi slipp! Hva er lurest å gjøre nå? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Det er ingen bank som vil forlenge løpetiden på et lån når panteobjektet er verdt mindre enn lånet. Her har du mao gått på en smell. Hvis du ikke trenger bilen, så er det bare å selge den og innfri mesteparten av lånet. Resten må du cashe ut selv. 1 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Det er ingen bank som vil forlenge løpetiden på et lån når panteobjektet er verdt mindre enn lånet. Her har du mao gått på en smell. Hvis du ikke trenger bilen, så er det bare å selge den og innfri mesteparten av lånet. Resten må du cashe ut selv. Toyota Finans gjorde det i oktober! Å selge bilen nå er det dummeste jeg kan gjøre da verdien er lav pga for mange overkjørte kilometere i forhold til alderen. Det er derfor jeg vanligvis beholder dem som privatbil noen år slik at kjørelengden blir fordelt over flere år så prisavslaget for kilometere blir mindre. Å selge bilen nå maksimerer tapet. Å vente to år reduserer tapet til et minimum. Dette har jeg gjort i 20 år uten problemer, helt til det kom en SR logo på kontrakten. Det er alltså ingen endring fra min side, men annen bank og et vannvittig dårlig bruktbil marked som er forskjellen. Banken tvinger meg altså til å ta et tap som kunne vært unngått med litt velvilje fra bankens side! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Skudd i blinde: Hva med å bytte bank? Endret 25. november 2013 av Nedward 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Toyota Finans gjorde det i oktober! Å selge bilen nå er det dummeste jeg kan gjøre da verdien er lav pga for mange overkjørte kilometere i forhold til alderen. Det er derfor jeg vanligvis beholder dem som privatbil noen år slik at kjørelengden blir fordelt over flere år så prisavslaget for kilometere blir mindre. Å selge bilen nå maksimerer tapet. Å vente to år reduserer tapet til et minimum. Dette har jeg gjort i 20 år uten problemer, helt til det kom en SR logo på kontrakten. Det er alltså ingen endring fra min side, men annen bank og et vannvittig dårlig bruktbil marked som er forskjellen. Banken tvinger meg altså til å ta et tap som kunne vært unngått med litt velvilje fra bankens side! Skjønner faktisk ikke problemstillingen... kan du komme med regneeksempel om du skulle solgt bilen nå og om to år? Generelt sett kan jeg ikke se det er fordel rent økonomisk å beholde en bil... Endret 25. november 2013 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Skjønner faktisk ikke problemstillingen... kan du komme med regneeksempel om du skulle solgt bilen nå og om to år? Generelt sett kan jeg ikke se det er fordel rent økonomisk å beholde en bil... Bilen er i dag gått 260 000 km på to år. Ved taksering trekkes det ca 1 kr pr kjørte kilometer over normalbruk. Dvs at en bil normalt går 20-30 000 km pr år så har min bil gått 100 000 km mer enn normalt pr år og følgelig blir taksten nesten 200 000 kr lavere. Bruker jeg bilen privat i 2-3 år vil bilen ha gått 300 000 km på la oss si 5 år. Da blir regnestykket at bilen burda ha gått max 150 000 km ved normal drift og har følgelig bare 150 000 km for mye. På eldre biler regnes ofte bare 75 øre pr km overkjørt og taksten på bilen blir da bare 100 000 kr lavere enn en gjennomsnittsbil av samme årgang. Det er altså ca 100 000 kr i forskjell på å selge bilen i dag fremfor å vente. Siden det største verditapet allerede er tatt blir bilen nesten gratis å ha de neste årene. Så å selge nå gjør at å låne i SR Finans ble 100 000kr dyrere enn i annen bank. Men jeg har funnet en løsning på problemet: Jeg fører bilen over på kona og får billån uten sikkerhet i Santander. Da forsvinner problemstillingen med pant ol...... Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Ok, da skjønner jeg Fint det ordnet seg da! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Det høres ut som trådstarter er inne i en usunn lånespiral, der avstanden mellom summen av bruktverdi på bilene og lånebeløp stadig øker. Å føre bilen over på kona og ta opp nok et lån høres ut som å skyve problemet foran seg. Å beholde en bil du strengt tatt ikke har bruk for høres ikke lønnsomt ut, men nå har jeg ikke sett regnestykket så jeg har ikke noe mer enn en dårlig magefølelse å bidra med. Om du strengt tatt ikke trenger den bilen så regner jeg med du har en annen? I så fall, hva med å beholde den tråden handler om og selge den andre? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Kanskje den er drosjekjørt og dette skal "skjules"? Skjønner heller ikke regnestykket. Det er vel slik at den får trekk i verdi for høy km, ikke fordi den er kjørt over "normalen"? Om 3 år er den jo gått endra lengre, og får i tillegg trekk for alder? Er ingen racer på regnskap, men hvis levetiden på biler i firmaet ditt er 2 år så må vel verditapet taes med i regnestykket (for firmaet). Det at du trikser det til ved å kjøpe bilen privat og kanskje tjener privat på det (har billig bil i 2-3 år) må vel taes som en "bonus" for deg som privatperson? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Skjønner heller ikke regnestykket. Det er vel slik at den får trekk i verdi for høy km, ikke fordi den er kjørt over "normalen"? Om 3 år er den jo gått endra lengre, og får i tillegg trekk for alder? Hovedsakelig enig. Men verdifallet de neste tre årene, med liten årlig kjørelengde, vil bli mindre enn "normalt", så om han i tillegg faktisk har behov for å ha en privatbil i tillegg til firmabilen (som da antakelig overhodet ikke brukes privat, for å unngå firmabilskatten), så kan det være gunstig. Da har han etter fremstillingen også nå en eldre privatbil som har gått ca. 300.000 som antakelig også skal selges (med mindre behovet for antall privatbiler i familien også har økt...). Salgssummen for denne burde kunne dekke i alle fall en del av det som står igjen på billånet... En bil som går 260.000 de to første årene, og 40.000 de neste tre, vil være like mye (lite) verdt som en som går 60.000 i året i fem år; det blir også 300.000 totalt, men verdien etter to år blir forskjellig. Den første taper seg mye de første årene, og deretter forholdsmessig lite de tre neste, mens på den andre blir det mer jevnt fordelt. Er ingen racer på regnskap, men hvis levetiden på biler i firmaet ditt er 2 år så må vel verditapet taes med i regnestykket (for firmaet). Det at du trikser det til ved å kjøpe bilen privat og kanskje tjener privat på det (har billig bil i 2-3 år) må vel taes som en "bonus" for deg som privatperson? Så lenge bilen kjøpes ut av firmaregnskapet til det den faktisk er verdt på det tidspunktet (to år gammel), så er det ikke noe problematisk ved det. Endret 27. november 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå