Gå til innhold

Prisøkning ved forhåndssalg


Dragen

Anbefalte innlegg

I juni kjøpte jeg PS4 hos Gamestop, og som man gjør når man kjøper ting betalte jeg for varen i sin helhet.

Jeg har siden den gang fått garantert flere ganger at jeg vil få PS4 ved launch (fredag 29.11), og at jeg har betalt hele kjøpesummen og skal dermed ikke betale noe mer når jeg henter produktet.

 

Fikk i dag en telefon fra de, hvor de bekreftet at jeg får produktet på fredag. Men så kommer det som skurrer: Totalsummen er nå ca 3800 og ikke 3500 som jeg har betalt.

 

Har de lov til å øke prisen når jeg har en salgskontrakt med de? De påstod at de ikke kunne gjøre noe, da "det var Sony som hadde økt prisen."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fikk selv tlf fra gamestop i kveld, og de sa att det er sony som har justert opp pris på konsollen pga stor etterspørsel, så må vell bare godta dette enten det er gamestop som har blitt mer grådig eller om dette kommer fra sony....

 

Fikk selv beskjed om att hele summen var betalt på fredag sist uke som var 3499, men mye kan vissnokk skje iløpet av helga

Lenke til kommentar

Du kan vise til denne loven:

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34?q=forbrukerkj%C3%B8psloven*

 

§ 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Med andre ord, hvis du ikke har mottatt tingen innen lovet leveringsdato, så regnes det som en forsinkelse og da har du rett til oppfyllelse spesielt ettersom du allerede har betalt en avtalt sum og en kontrakt er inngått mellom deg og selger. 300 kroner er for selger ikke en så stor ulempe eller kostnad at de kan bruke det som grunn til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Problemet her blir jo at jeg får produktet til avtalt tid, men ikke prisen.

De krever at du betaler 300 kroner mer, før du får produktet. Det vil si, at så lenge du ikke betaler, får du ikke produktet til avtalt tid, og det er pr. definisjon en forsinkelse i følge Forbrukerkjøpsloven. Og da slår denne loven inn :)

 

Kvitteringen din er uansett en kontrakt som spesifiserer vare og pris. En kontrakt er bindende, så at de i det hele tatt prøver seg på dette synes jeg virker rart. De kan ikke bryte kontrakten ved å plutselig kreve bedre betalt, etter du har betalt. Det blir som å betale en billett på bussen, og midtveis så stopper bussjåføren og krever 20 kroner ekstra av deg fordi prisen på diesel plutselig gikk opp.

Lenke til kommentar

Sendte en forespørsel til Forbrukerrådet, og fikk svar:

Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

 

Jeg forstår det slik at du lurer på om en forhåndbestilling er bindende, eller om butikken har adgang til å øke prisen før levering.

 

1. Bindende avtale

 

Man står i utgangspunktet fritt til å avtale hva man ønsker. Hvilke rettigheter og plikter du har i dette tilfellet, er derfor avhengig av hva som er opplyst og hva som står i en eventuell avtale. Du bør derfor gå nøye gjennom denne, og se om avtalevilkårene regulerer det du har spørsmål om.

 

Dersom det ikke er eksplisitt tatt forbehold om endringer, og at bestillingen kun er en ikke-bindende reservasjon, vil butikken ikke kunne endre prisen i etterkant, før levering. Minner om at forbruker alltid kan avbestille varen før levering etter forbrukerkjøpsloven, mot å dekke selgers kostnader. At forbruker kan avbestille vil derfor etter mitt skjønn ikke være en indikasjon på at avtalen ikke er bindende.

 

Dersom bindende avtale foreligger, vil det foreligge en forsinkelse dersom varen ikke leveres til avtalt tid.

 

Selger vil ikke ha mulighet til å ensidig endre en bindende avtale. Dette gjelder selv om avtaler mellom de og tidligere salgsledd (produsent, importør o.l.) blir endret.

 

2. Forsinkelse

 

Når en vare ikke blir levert til avtalt tid, eller ikke levert i det hele tatt, sier vi at varen er forsinket.

 

Dersom forsinkelsen ikke skyldes forhold som du er ansvarlig for, kan du:

 

- holde kjøpesummen tilbake,

- kreve at varen blir levert,

- kreve erstatning for utgifter du blir påført som følge av forsinkelsen, og/eller

- heve kjøpet (få pengene igjen). For å heve kjøpet, må forsinkelsen være vesentlig. Hvorvidt en forsinkelse er vesentlig, må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

 

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerrådet.no

http://www.forbrukerrådet.no/klage/klage-til-selger

 

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

 

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:

http://www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

 

 

3. Klage til Forbrukerrådet

 

Dersom skriftlig klage til selger ikke hjelper, har du mulighet til å få saken behandlet av ditt regionale Forbrukerråd. Vi vil i første omgang forsøke å hjelpe dere til å finne frem til en minnelig løsning i saken. Ønsker du dette må du fylle ut et klageskjema, og sende dette til oss sammen med kopi av brevet du fikk avslag på fra selger og andre relevante dokumenter i saken (kjøpekontrakt, klagebrev, sakkyndig uttalelse med mer). Et nøye utfylt klageskjema vil gjøre det lettere for oss å hjelpe deg.

 

Klageskjemaet til forbrukerrådet finner du her:

http://www.forbrukerrådet.no/forside/kontakt-oss/klageskjema

 

Send inn klageskjemaet og alle relevante dokumenter elektronisk, eller til Forbrukerrådet, pb 463 Sentrum, 0105 Oslo. Ønsker du å sende saken inn via e-post, bruker du denne adressen: [email protected]

 

Du kan lese mer om klagebehandlingen hos Forbrukerrådet her:

http://www.forbrukerrådet.no/klage/klage-til-Forbrukerådet

 

Vi håper dette vil være til hjelp.

 

Med vennlig hilsen

Daniel Bergamelli

www.forbrukerrådet.no

Ut i fra dette svaret, så tolker jeg det som har rett i at de ikke kan endre prisen ved min bestilling.

Tar dette videre til Gamestop.

Endret av Dragen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det vesentlige spørsmålet er om det foreligger en bindende avtale. Om varen allerede er betalt gjør det åpenbart det, men også om du har mottatt en ordrebekreftelse (uten noe forbehold om prisenrding eller at varen ikke kan oppdrives) vil avtalen være bindende - de har ikke noen større rett til å gå bort fra avtalen enn hva du selv har.

 

Olav Torvund podcast om det å fastholde kjøp:

http://folk.uio.no/olavt/undervisning/mp3/K06-Fastholde_mm.mp3

 

Kanskje mer relevant - podcast om forsinkelse:

http://folk.uio.no/olavt/undervisning/mp3/K02-Forsinkelse.mp3

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Problemet ditt er jo naturligvis at dersom Gamestop setter seg på bakbeina blir konsekvensen uansett at du ikke får PS4 på fredag, da saken din bygger på at du ikke får levert den i tide. Dersom de skulle "ta til vett" og levere den til deg uten å kreve de 300,- på mandag vil du fortsatt ha vært en helg uten PS4, og det vil være vanskelig for deg å komme noen vei med en sak - hva skulle du i så fall kreve erstattet?

Lenke til kommentar

så lenge gamestop kjeden gjetta seg til 3499 og leverandør har satt prisen til 3799 så er det lite forbrukerrådet kan gjøre med saken, de fleste buttikker kjører pris rundt 3700+, vi hadde ikke noen form for bindende avtale noen av oss som kjøpte hos gamestop

 

Btw hvem gidder å krangle for stusselige 300kr

Endret av Leffi78
Lenke til kommentar

så lenge gamestop kjeden gjetta seg til 3499 og leverandør har satt prisen til 3799 så er det lite forbrukerrådet kan gjøre med saken, de fleste buttikker kjører pris rundt 3700+, vi hadde ikke noen form for bindende avtale noen av oss som kjøpte hos gamestop

 

Btw hvem gidder å krangle for stusselige 300kr

What? Det er ikke inngått en avtale? Hva er det da man har betalt for?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...