Gå til innhold

Stavanger eller Bergen

miumiu

Anbefalte innlegg

Heisann

Først må jeg si at jeg er ikke norsk, men jeg skal prøve mitt beste for å forklare tydelig.

Jeg har vært i Norge siden sist august, og hele året har jeg bodd i Narvik for å studere norsk ved høgskole i Narvik. I år begynte jeg på byggingeniør på bachelor.

På noen grunner tenker jeg å overflytte til andre skoler, men dessverre skønner jeg ikker så mye om andre byer i Norge. Håper å få noen forslag fra snille dere:)

Først og fremst det jeg tenker er studieretning, hvis jeg forsetter med bygg, ønsker jeg heller å velge Uis, I tilegg er jeg interessert i marinteknology som angis i hib, en annen grunn jeg ønsker å skifte til marinteknology er at min kjærest jobber med dette , jeg kan få litt hjelpe fra han. jeg foretrekker fysikk kjemi og matte:) , og er mer flink i analyse og beregne....men språk er størst vanskelighet og hindring i mitt studie:( jeg følte meg skuffet i denne semesten, jeg kan ikke forstå alt hva lærer sa i forelesning på grunn av språk. Selv om resultatet er ikke så verst, men det er også ikke nok bra som jeg tror. Jeg håper det kan bli bedre og bedre i framtid.

Andre hovedforutsetninger som jeg ønsker å ta hensyn til står i følge:

Studie kvalitet

livforhold ( utvikling, jobb, pris, internasjonale studenter....)

klima

Tusen tusen takk for hjelpe!

Endret av miumiu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blåser kanskje litt mer i Stavanger og regner litt mer i Bergen, men klimaet er mer eller mindre det samme. Bergen har flere institusjoner og studenter, mange av dem fra utlandet. Studentmiljøet i Bergen er så stort at det dominerer byen, det kan man ikke si om Stavanger. Kvaliteten på utdannelsen kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det er ved andre universitet / høyskoler men her på Uia (Universitetet i Agder) står det som en klausul på studiene at om utenlandske studenter deltar vil forelesningen foregå på engelsk. Vet ikke om dette bare gjelder ved utveksling o.l men det er jo mulig å sjekke dette ved Universitetene du vurderer.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Det blåser kanskje litt mer i Stavanger og regner litt mer i Bergen, men klimaet er mer eller mindre det samme. Bergen har flere institusjoner og studenter, mange av dem fra utlandet. Studentmiljøet i Bergen er så stort at det dominerer byen, det kan man ikke si om Stavanger. Kvaliteten på utdannelsen kan jeg ikke si noe om.

Takk for ditt svar!

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det er ved andre universitet / høyskoler men her på Uia (Universitetet i Agder) står det som en klausul på studiene at om utenlandske studenter deltar vil forelesningen foregå på engelsk. Vet ikke om dette bare gjelder ved utveksling o.l men det er jo mulig å sjekke dette ved Universitetene du vurderer.

Takk for ditt råd! Jeg skjønner det tar lang tid å passe seg til et nytt forhold, men norsk er viktig for meg hvis jeg studere her lenge. Derfor velger jeg studiet på norsk først, uansett , takk for ditt hjelpe. sincerely

Lenke til kommentar

Vil knapt kalle det et studentmiljø engang. Flesteparten av studentene er siddiser som bor hjemme hos mamma og holder seg sammen med de gode gamle vennene sine. Dog er kvaliteten på studiene ganske grei.

:green:

Så glad å få ditt svar~~~det er en viktig faktor som jeg må vurdere:)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Bergen.

Etablert studentmiljø, flere utdanninginstitusjoner sikrer mangfold.

Tett bysentrum, turmuligheter etc.

Lykke til =)

Det ser ut at mange anbefaller Bergen

Studerer du også i Bergen? :)

Endret av miumiu
Lenke til kommentar

Etter å ha studert i Stavanger, kan jeg si at det er mange som bor hjemme og har sine venner, og det er vanskligere å komme inni noe særlig studentmiljø, med mindre du er aktiv i studentgrupper osv. Men alt er jo mulig. Kvaliteten på skolen er bra, men det kommer jo også igjen på hvilke forlesere du har hatt, men i mitt tilfelle(økonomi) har jeg vært fornøyd med kvaliteten på forelesningene. Jeg har heller ikke hatt noe problem med å komme inn i noe mijø, men det er kanskje lettere i Bergen, da det er en større by med flere som flytter bort dit for å studere :-)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Blant de to holder jeg en stor knapp på Bergen.

Klimamessig er det vel ikke noen stor forskjell uten at jeg har bodde begge plasser. Vått, kaldt og surt begge plasser. Eller friskt og deilig, alt etter hvor du ser på det. :)

Skal du få bedre (tørrere og mer stabilt) klima, må du nok østover. Gjerne til Oslo. :)

Lenke til kommentar

Vil knapt kalle det et studentmiljø engang. Flesteparten av studentene er siddiser som bor hjemme hos mamma og holder seg sammen med de gode gamle vennene sine. Dog er kvaliteten på studiene ganske grei.

I beg to differ. Studerer selv i Stavanger, og studentmiljøet har blitt veldig mye bedre i løpet av de tre årene jeg har vært her. Spesielt de siste to årene har jeg ihvertfall merket en stor forbedring, og det er også konsesus blant studiekamerater som ikke har engasjert seg i ulike organisasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg sterk overraskelse over at har fått så mange svar:)

Håper det er noen som kan forklare litt om marinteknikk i HIB (er det noen særkurs i tilegg til matte fysik kjemi fluide mekanikk og autocad.....) og bygg i UIS. Hva tror dere er mer vanskelig?

Lenke til kommentar

Mente du undervannsteknologi på HiB? Marinteknikk er det vel bare NTNU som har.

Fagplaner ligger gjerne ute på nett, her er f.eks. for undervannsteknologi: http://student.hib.no/fagplaner/ai/emnekombinasjon.asp?kode=U-UVT-13

I tillegg til de vanlige, grunnleggende fagene som går inn i graden har du også noen valgfag, så der kan du plukke ut noe som ser spennende ut.

Bygg på UiS har også en studieplan ute på nett. Det er imidlertid gjort noen for de kullene som har startet etter meg, men i tillegg til de grunnleggende fagene som matte, fysikk og konstruksjonsmekanikk, er det fag i betong- og stålkonstruksjoner, konstruksjonslære hvis du velger konstruksjonsteknikk som spesialisering. Urban design er veldig forskjellig, og der går det mer på arkitekturhistorie, landskapsplanlegging, utarbeiding av reguleringsplaner og lignende. Konstruksjonsteknikk er mye mer analytisk og masse beregninger.

Når det gjelder vanskelighetsgraden kan jeg ikke si noe fornuftig, men hvis du vil bygge videre på det er master den naturlige veien å gå. Med bygg på UiS kan du bli tatt inn på master i konstruksjoner og materialer (fordypning i byggkonstruksjoner eller offshorekonstruksjoner), master i offshoreteknologi (fordypning i marin- og undervannsteknologi eller industriell teknologi og driftsledelse) og master i industriell økonomi (fordypning i risikostyring, drift og vedlikehold eller materialteknologi, samt spesialisering i prosjektledelse eller kontraktinngåelse).

Med bachelor fra HiB kan du ihvertfall søke på industriell økonomi her i Stavanger, og det kvalifiserer vel for et par andre masterstudier rundt om i landet også - men det har jeg ingen oversikt over.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Fagplanen til mariningeniør på HIB finner du her:

http://student.hib.no/fagplaner/ai/emnekombinasjon.asp?kode=U-MMT-13

Ingeniørfag er jo kjent for å være en tung utdanning. Tror det er vanskelig å si om noe er enklere enn det andre. Matematikken og fysikken er stort sett lik på tvers av linjene. Så det kommer egentlig an på hvilke emner du synes er interessante.

Om du synes emnene innen mariningeniør virker mer spennende enn byggingeniør, så vil du med større interesse sannsynligvis gjøre det bedre der. :)

Lenke til kommentar

Er det ikke veldig dyrt å leie hybel/leilighet i Stavanger? I alle fall det jeg har hørt av de jeg kjenner derfra som heller studerer i f.eks Kristiansand. Det kommer vel en del av at det en del offshorearbeidere, i samme aldersgruppe som de fleste studenter, som tjener langt mer og har råd til å leie en del dyrere.

Ville nok godt for Bergen uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...