Gå til innhold

Vektreduksjon og trening med slitasje i knær

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjenner en som er plaget med slitasje i knær; vedkommende har det kjempevondt, og sliter med å utføre aktivitet over lenger tid. Også det å sitte skaper problemer, smerter osv, det som "normalten" er ved slitasjeplager.

Jeg lurer på om dere har noen tips til hvordan vedkommende kan trene for å gå ned i vekt. Vil ikke si at vedkommende er "overvektig", men har likevel et par kilo å ta av, og noe fett å redusere spesielt på mage og på bena.

Men hvordan skal denne personen trene, når vedkommende ikke klarer å holde seg i aktivitet over lenger tid? Løping på tredemølle er f. eks utaktuelt. Det går heller ikke an å gå i rolig gange over mye tid; en time til og med blir for mye,

Kostolhet er jevnt sett bra; sunt og variert, så skjønner egentlig ikke hvordan vedkommende har blitt såpass "chubby" som personen faktisk er! Har også vært i mye aktivitet i sine tidligere år. Er nå snart 50 år.

Hvordan kan en person med slitasje redusere vekt?

Takker for innspill.

Har hørt med lege og fisioterapaut. Men legen "vet ingenting" og bare henviser til fisioterapaut. Fisioterapauten på sin side, som vedkommende er hos en gang i uken, bare ber personen gjøre noen øvelser med bena sine, og så avslutter hun timen. Når vedkommende har spurt begge om hvordan å få redusert vekt, sier de bare "bare PRØV å være i aktivitet".

Jeg merker frustrasjonen tll vedkommende, og er temmelig frustert selv.

Tror dere det er en ide å heller ta kontakt med PT på treningssentre?

Håper på gode svar og veiledning fra dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt fint mulig å redusere vekt bare ved å endre kostholdet, viss vedkommende fortsatt går opp i vekt ligger det gjerne til grunn med at der fortsatt er ett kalorioverskudd. Gå nøye igjennom kostholdet og beregn inntaket, kontakt deretter en ernæringsfysiolog for å få sett nærmere på dette.

Det er mitt tips viss trening er vanskelig/smertefult.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...