Force Skrevet 25. november 2013 Rapporter Del Skrevet 25. november 2013 Er det mulig? Eller kun med CUDA ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2013 Rapporter Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Det er umulig, selv med CUDA Det laveste du kommer er vel 16 på Nvidia og 64 på AMD, men jeg tror ikke du kan gjøre det med CUDA, OpenCL, OpenGL, eller lignende. Endret 25. november 2013 av arni90 Lenke til kommentar
Force Skrevet 25. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. november 2013 Merkelig fordi i de fleste skjermkort har de hundrevis av shader core... Er du så sikker på det ? Da må jeg undersøke mer. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2013 Rapporter Del Skrevet 25. november 2013 Merkelig fordi i de fleste skjermkort har de hundrevis av shader core... Er du så sikker på det ? Da må jeg undersøke mer. De programmeres i bulk, GPUer shader arrays er massive SIMD-prosessorer. Lenke til kommentar
Force Skrevet 25. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. november 2013 De programmeres i bulk, GPUer shader arrays er massive SIMD-prosessorer. Hva betyr det da ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2013 Rapporter Del Skrevet 25. november 2013 Hva betyr det da ? SIMD er kort for Single Instruction Multiple Data, det betyr i at man gir en instruksjon som skal utføres på flere data. En enkel måte å forklare på: Du har en tabell T = (1, 2, 3, 4, 5) der alle tallene skal multipliseres med 2 Med SISD vil det gå slik: Tabell(posisjon 1) = 2 * 1 => 2 Tabell(posisjon 2) = 2 * 2 => 4 Tabell(posisjon 3) = 2 * 3 => 6 Tabell(posisjon 4) = 2 * 4 => 8 Tabell(posisjon 5) = 2 * 5 => 10 Med SIMD vil derimot gå slik: Tabell = 2 * (1, 2, 3, 4, 5) => (2, 4, 6, 8, 10) Du kan ikke programmere en og en shader core i en GPU, du kan kun programmere dem i grupper på 16 eller noe lignende. OpenGL er nok et programmeringsspråk som er for høynivå for slik optimalisering, dette er det driveren som tar seg av. Lenke til kommentar
Force Skrevet 25. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. november 2013 Jasså det er driveren som tar seg av det? Jeg vil se ytelse forbedring i X-Plane 10 sånn at det blir mest mulig bilder per sekund. Noen instruksjoner som er overflødig kan noen få shader ta seg av sånn at det blir mer til fps. Hvorfor er det forbeholdt til spillkonsoller der de trenger ikke driver engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå