Gå til innhold

Kan OpenGL kontrollere hver Shader core ?


Force

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva betyr det da ?

SIMD er kort for Single Instruction Multiple Data, det betyr i at man gir en instruksjon som skal utføres på flere data.

En enkel måte å forklare på:

Du har en tabell T = (1, 2, 3, 4, 5) der alle tallene skal multipliseres med 2

 

Med SISD vil det gå slik:

Tabell(posisjon 1) = 2 * 1 => 2

Tabell(posisjon 2) = 2 * 2 => 4

Tabell(posisjon 3) = 2 * 3 => 6

Tabell(posisjon 4) = 2 * 4 => 8

Tabell(posisjon 5) = 2 * 5 => 10

 

Med SIMD vil derimot gå slik:

Tabell = 2 * (1, 2, 3, 4, 5) => (2, 4, 6, 8, 10)

 

Du kan ikke programmere en og en shader core i en GPU, du kan kun programmere dem i grupper på 16 eller noe lignende. OpenGL er nok et programmeringsspråk som er for høynivå for slik optimalisering, dette er det driveren som tar seg av.

Lenke til kommentar

Jasså det er driveren som tar seg av det? Jeg vil se ytelse forbedring i X-Plane 10 sånn at det blir mest mulig bilder per sekund. Noen instruksjoner som er overflødig kan noen få shader ta seg av sånn at det blir mer til fps. Hvorfor er det forbeholdt til spillkonsoller der de trenger ikke driver engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...