Gå til innhold

Burde vi gi avkall på fri i julen?

Anbefalte innlegg

Greit nok, en del av mine ansatte i di firmaene jeg eiger gjør fysisk arbeid. Dem har enn turnus ordning som gjør at dem har en uke (ulønnet) ferie hver femte uke, dette er ett slags timebank opplegg, selvfølgelig frivillig. Der jeg selv er arbeidstaker og giver har mine ansatte kontorjobb med fleksitid.

I firmaene jeg eier (51%) har jeg daglige ledere, disse tar seg av alt arbeidet der, der jeg er både taker og giver (leder stilling) så har samtlige av di jeg har ansvar for en kontorjobb, ergo gjør dem mindre arbeid enn meg, med tanke på at dem kommer på jobb samme sted hver dag, gjør omtrent samme jobb hver dag og går hjem når dem er ferdige. Dem har en fleksitidsordning som gjør at viss dem jobber opp i mot 150t overtid i løpet av ett år kan dem ta dette ut som ferie, alt over blit utbetalt som overtid.

Derfor har jeg, og fortjener jeg mer fri.

Du fortjener ferie på likhet med andre. Jeg kan godt skjønne det er stressende. Jeg har en far i en liknende situasjon, som stadig blir ringt når han er på ferie. Men sånn er det også, bedre betalt gir ofte mer ansvar, og motsatt.

Det er ingen som tvinger deg til å ha den jobben du har, og du er sikkert fornøyd med hvordan det står til på lønningskontoen når lønningene kommer. Det er et valg man tar, og en del velger da heller å gå inn i en annen stilling for å få litt mer fritid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe alt eller ingenting spørsmål. Her går det utmerket an å sortere bort det man ikke liker og beholde det man liker. Og strengt tatt har vi allerede gjort det i mange år. Kristendommen aksepterer egentlig ikke at vi gifter oss etter en skilsmisse, men det gir selvsagt staten blaffen i.

Så blir det en annen debatt hvorvidt vi faktisk bør gjøre noen helligdager om til ekstra fridager. Der er det argumenter på begge sider. Jeg vil si at vi hvertfall kan begynne med å frigjøre pinsa. Mai er rød nok fra før.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Å være arbeidsgiver er ikke så mye en jobb som en livsstil. Hvis man ikke brenner for det man driver med og skulle ønske seg mindre ansvar og mer fri, er det like greit å legge ned virksomheten og søke seg en vanlig jobb som lønnmottager. Å si at man burde ha mer fri fordi man er arbeidsgiver blir bakvendt; hvis det er slik man faktisk føler det så burde man ikke drive for seg selv i utgangspunktet. Jeg ville aldri vurdert å starte for meg selv innenfor noe jeg ikke brant nok for til å dedikere meg selv fullt og helt, og i så fall ville jeg aldri blitt bitter på at de ansatte hadde mer fri - hvorfor skulle jeg misunne dem? Jeg driver jo allerede med det jeg liker best!

Men dette er strengt tatt ikke tema heller. Tråden handler om hvorvidt helligdagene ved juletider burde være fastlåste, og ikke om arbeidsgivere skal ha mer eller mindre fri enn sine ansatte. Jeg har fremdeles til gode å se noen vanntette argumenter for at dagene ikke skal være fleksible. Det pekes på kultur og tradisjon og det praktiske ved at flere har fri på likt, men at dagene blir fleksible setter da ingen stopper for det overhodet! La meg understreke at jeg er verdens største tilhenger av julefeiringen; jeg dekorerer leiligheten, kjøper gaver for tusenvis av kroner og ser frem til julaften, men jeg ser ikke hvordan fleksible dager skal forhindre meg fra det eller hvorfor det er nødvendig at andre som ikke har det samme forholdet til jul må ha fri på samme tidspunkt?

Lenke til kommentar

Du fortjener ferie på likhet med andre. Jeg kan godt skjønne det er stressende. Jeg har en far i en liknende situasjon, som stadig blir ringt når han er på ferie. Men sånn er det også, bedre betalt gir ofte mer ansvar, og motsatt.

Det er ingen som tvinger deg til å ha den jobben du har, og du er sikkert fornøyd med hvordan det står til på lønningskontoen når lønningene kommer. Det er et valg man tar, og en del velger da heller å gå inn i en annen stilling for å få litt mer fritid.

Jeg kunne levd ganske bra bare på omsetning til det jeg eiger, men det å bare sitte å eige noe gir veldig lite mental tilfredsstillelse.

Men som sagt, jobber mer - mer fri. Sånn er det bare, sånn skal det også være.

Å være arbeidsgiver er ikke så mye en jobb som en livsstil. Hvis man ikke brenner for det man driver med og skulle ønske seg mindre ansvar og mer fri, er det like greit å legge ned virksomheten og søke seg en vanlig jobb som lønnmottager. Å si at man burde ha mer fri fordi man er arbeidsgiver blir bakvendt; hvis det er slik man faktisk føler det så burde man ikke drive for seg selv i utgangspunktet. Jeg ville aldri vurdert å starte for meg selv innenfor noe jeg ikke brant nok for til å dedikere meg selv fullt og helt, og i så fall ville jeg aldri blitt bitter på at de ansatte hadde mer fri - hvorfor skulle jeg misunne dem? Jeg driver jo allerede med det jeg liker best!

Men dette er strengt tatt ikke tema heller. Tråden handler om hvorvidt helligdagene ved juletider burde være fastlåste, og ikke om arbeidsgivere skal ha mer eller mindre fri enn sine ansatte. Jeg har fremdeles til gode å se noen vanntette argumenter for at dagene ikke skal være fleksible. Det pekes på kultur og tradisjon og det praktiske ved at flere har fri på likt, men at dagene blir fleksible setter da ingen stopper for det overhodet! La meg understreke at jeg er verdens største tilhenger av julefeiringen; jeg dekorerer leiligheten, kjøper gaver for tusenvis av kroner og ser frem til julaften, men jeg ser ikke hvordan fleksible dager skal forhindre meg fra det eller hvorfor det er nødvendig at andre som ikke har det samme forholdet til jul må ha fri på samme tidspunkt?

Er du den som betaler ut lønnen jobber du også når du vil. I di selskapene jeg eiger jobber jeg omtrent ikke med noe, der har jeg som tidligere nevnt daglig ledere som tar seg av det meste. Der jeg selv er både taker og giver må jeg derimot yte litt mer.

For å ta det med julefeiringen er jeg selv ganske gla i akkurat den, bruker noen lapper på julegaver, reiser å besøker familie og venner, kommer mye folk som bor på alle rare kanter av landet hjem, julebord, tja jo mye forskjellig. Men siden det har blitt helt tabu å vise seg som ett kristent land så er dette gjerne det man starter å fjerne før symbol og barnesanger.

Lenke til kommentar

Jeg kunne levd ganske bra bare på omsetning til det jeg eiger, men det å bare sitte å eige noe gir veldig lite mental tilfredsstillelse.

Men som sagt, jobber mer - mer fri. Sånn er det bare, sånn skal det også være.

Men det er ikke realiteten, sånn er det bare. Som arbeidsgiver har man et annet ansvar enn en vanlig arbeider. Det ser man på lønnslippen, men ansvaret bør også etterfølges, dersom bedriftene skal gå bra. Neppe positivt overfor dine arbeidere om du ikke gidder å svare på viktige telefoner, tar deg masse fri o.l. Hvis det er så forferdelig anbefaler jeg deg at du tar deg en annen jobb.

Lenke til kommentar

I dag hagler det rundt oss med det ene og det andre vi må gi avkall på i den sammenheng at Norge ikke lenger er ett kristent land. Det er også naturligvis noe vi ser her på forumet. Skal vi la barne synge kristne sanger? Skal NRK kunne forby folk å gå med kors på arbeid? Mange synes det, fair enough.

Jeg mener at skal vi gi avkall på absolutt alt som viser oss som en kristen kultur burde vi gi avkall på ferier som påske, jul og andre kristne helligdager. Men her setter nok mange seg på bakbeina og skriker om tradisjon og familiekos. Søndagen vil nok heller ikke bli en hviledag lengre, i den grad det på noen måte er det. Viss vi skal begynne å fjerne elementer av kristendommen i fra vår kultur og vårt land kan vi like godt fjerne hele sulamitten, fri Første nyttårsdag for deretter måtte vente til Mai før noe lignende dukker opp igjen.

Eller?

Dette er nok en dårlig ide. Jeg er sikker på at det er flere som ville ha protestert etter de fridagene de vil ha, og hvem er det idag som forbinder de såkalte kristne høytidene som noe kristent? De fleste forbinder det vell med å gå gaver, stå på ski, skyte opp raketter, men ikke det å synge kristne sanger. Dermed så er dette en MEGET dårlig ide som nok aldri kommer til å slå i kraft. Folk vil ha fri! ;)

Lenke til kommentar

Et årsverk måles i antall arbeidstimer. Hvis en sjef avspaserer fordi vedkommende har tjent opp timer til dette må det være helt greit. Da han man en "rett" på flere fridager, fordi man har jobbet mer andre dager. Enkel matematikk.

Når det gjelder trådens tema så sier jeg nei. Det passer å ha en liten ferie ved juletider, siden det er en stund siden sommerferien og en stund til neste ferieuke (påske?). Man kan gjerne fjerne den religiøse begrunnelsen, men at vi har fridager rundt disse datoene mener jeg er helt OK.

Lenke til kommentar

...det vil si at alle arbeidstagere som ønsker en juleferie kan kreve dette, mens de som heller vil jobbe kan kreve å få gå på jobb?

Ja, men det er jo ikke sikkert de får gjennom kravene sine. Da må de vurdere om de skal godta å jobbe i julen eller finne seg en ny jobb. Jeg vil tro det blir organisert like lett som f.eks. sommerferien.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vi kan ha det slik, at dei som er kristne, kan ta seg fri i jula og så videre. Mens ateistene og andre religiøse kan ta seg fri når dei får lov av arbeidsgiver :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Julen har da ingenting med kristendommen å gjøre. Det har med solen å gjøre. Påsken har vel med månen å gjøre, om jeg ikke tar helt feil.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Julen har da ingenting med kristendommen å gjøre. Det har med solen å gjøre. Påsken har vel med månen å gjøre, om jeg ikke tar helt feil.

Så klart har jula noe med kristendommen å gjøre, fordi veldig mange kristne feirer den, uavhengig av hvilken opprinnelse den har.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Så klart har jula noe med kristendommen å gjøre, fordi veldig mange kristne feirer den, uavhengig av hvilken opprinnelse den har.

Du har forsåvidt rett. Men i utgangspunktet feirer man at solen står opp igjen etter at den har vært "død" i tre dager.

Så det jeg egentlig sier er at kristendom er soltilbedelse, men det ble veldig OT.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Du har forsåvidt rett. Men i utgangspunktet feirer man at solen står opp igjen etter at den har vært "død" i tre dager.

Så det jeg egentlig sier er at kristendom er soltilbedelse, men det ble veldig OT.

Ja, det er vell ganske utenfor tema. Men uansett, julen ble en kristen høytid som igjen har utviklet seg til det man har i dag med den kommersielle julen. Uansett feirer kristne den nå og det har ingenting med soltilbedelse å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er lenge sidan eg har feira jul med kristen symbolikk. Med unntak av dei som går i kyrkja på julaften og som leser evangelie og pynter treet med engler så feirer nok det store fleirtallet jula som ei familiehøgtid (sentrert rundt Coca-Cola nissen).

Men angåande trådens tema så har samfunnet i dag blitt såpass oppstykka i forhold til når folk jobber at ein eigentlig burde ta skrittet fullt ut og la arbeidsgiver og arbeidstaker sjølv bestemme korleis og når ferie, helger og høgtider skal takast ut.

Folk kan fortsatt ha ferie i slutten av desember, og dei kan feire jul og nyttår så mykje dei vil, men eg synest ikkje at vi skal tvinge alle til å ta ferie på bestemte dager.

I dag er det mange som jobber både om natta og på søndager, så argumentet med å beholde samfunnsstabiliteten ved at alle skal ha samme arbeidstid vil nok være vanskelig å bruke.

Ei slik ordning vil gjere at muslimer kan velge å ha fri på fredager og jobbe som normalt på søndager.

Ikkje berre vil det passe betre med deira relgiøse dager, men det vil bli billegare for samfunnet også.

Arbeidsgiver vil då sleppe å betale helligdagtillegg for dei som jobber på søndagen, eller ulempetillegget for dei som helst vil jobbe om natta og ha fri på dagen. Dette vil gjere det langt billegare å kunne ha døgnåpne butikker og tjenester.

Arbeidstakerane burde heller ikkje oppleve noke negativt med dette så lenge dei får den fritida som dei skal ha iløpet av året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...