Gå til innhold

Burde vi gi avkall på fri i julen?

Anbefalte innlegg

Jeg som arbeidsgiver har gjerne mer ekstra arbeid enn det mine ansatte har, i tillegg må jeg være tilgjengelig 24 timer i døgnet, dette trenger ikke mine ansatte, jeg har også reisevirksomheter, som ikke mine ansatte har, i tillegg til at det påberegnes en hel del ekstra arbeid. Så ja, jeg har mer ferie enn mine ansatte. I tillegg til det jeg tar utav timebanken naturligvis.

Fortell det til dem som jobber turnus.

Ok, så vi burde fjerne helligdagene og så har den vanlige arbeider bare 5 uker fri, fordi du mener dette er nokk. Mens arbeidsgivere, de får selv bestemme hvor mye ferie de har behov for og ønsker seg. Ikke så farlig om de vanlige arbeiderne har behov for mer tid hvor familien kan samles utenom de fem ferieukene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så vi burde fjerne helligdagene og så har den vanlige arbeider bare 5 uker fri, fordi du mener dette er nokk. Mens arbeidsgivere, de får selv bestemme hvor mye ferie de har behov for og ønsker seg. Ikke så farlig om de vanlige arbeiderne har behov for mer tid hvor familien kan samles utenom de fem ferieukene.

Nei, men skal vi avvikle kristendommen og alt rundt den burde vi avvikle di kristne høytidene, dette gjelder både for arbeidsgivere og takere, så der blir det ingen forskjell. 5 uker ferie burde holde. Tar jeg meg ut ferie utenom dette og utenom min timebank har jeg naturligvis ikke lønn for dette, det har forsåvidt ingen andre heller. Men ja, jeg har kompensert for reisevirksomhet og har godtgjørelse i form av mer fri enn det mine ansatte har.

Lenke til kommentar

Nei, men skal vi avvikle kristendommen og alt rundt den burde vi avvikle di kristne høytidene, dette gjelder både for arbeidsgivere og takere, så der blir det ingen forskjell. 5 uker ferie burde holde. Tar jeg meg ut ferie utenom dette og utenom min timebank har jeg naturligvis ikke lønn for dette, det har forsåvidt ingen andre heller. Men ja, jeg har kompensert for reisevirksomhet og har godtgjørelse i form av mer fri enn det mine ansatte har.

Dette er egentlig en diskusjon om å avvikle de kristne høytidene, hvis det bare var det alene, hvorfor drar du da inn hva "den vanlige arbeider" har behov for av fritid?

Lenke til kommentar

Dette er egentlig en diskusjon om å avvikle de kristne høytidene, hvis det bare var det alene, hvorfor drar du da inn hva "den vanlige arbeider" har behov for av fritid?

Fordi enkelte mente diskusjonen handlet om å fristille fridagene, dette var i grunn ikke utgangspunktet. Jeg mener at skal høytidene opphøre burde det bli vanlige arbeidsdager.

Lenke til kommentar

Det er liten vits i å ha fri hvis ingen av vennene har det. I hovedsak bør fritiden være samkjørt.

Hvis du og vennene dine foretrekker å ha fri samtidig, så bør dere kunne ta ut ferie samtidig så langt det er mulig i forhold til jobbene deres, men det bør ikke være obligatorisk å ha fri samtidig. Det finnes jo mennesker som har andre preferanser.

Så lenge arbeidsgivere jobber for og lønner seg selv, er det bare rett og rimelig at de kan gi seg selv mer ferie.

Lenke til kommentar

Jeg som arbeidsgiver har gjerne mer ekstra arbeid enn det mine ansatte har, i tillegg må jeg være tilgjengelig 24 timer i døgnet, dette trenger ikke mine ansatte, jeg har også reisevirksomheter, som ikke mine ansatte har, i tillegg til at det påberegnes en hel del ekstra arbeid. Så ja, jeg har mer ferie enn mine ansatte. I tillegg til det jeg tar utav timebanken naturligvis.

Også tjener du mer penger enn dine ansatte gjør. Du står også fri til si fra deg jobben og ta en deg en tur på gulvet i en matbutikk, men naturlig nok gjør du ikke det. Det skjønner jeg.

En del arbeidsgivere jobber nok mer enn arbeiderne, men sånn er det. "Vanlige arbeidere" har også behov for ferie, og gjør i mange tilfeller en mer fysisk sliten jobb.

Jeg synes i grunn systemet er fint sånn som det er nå.

Lenke til kommentar

Også tjener du mer penger enn dine ansatte gjør. Du står også fri til si fra deg jobben og ta en deg en tur på gulvet i en matbutikk, men naturlig nok gjør du ikke det. Det skjønner jeg.

En del arbeidsgivere jobber nok mer enn arbeiderne, men sånn er det. "Vanlige arbeidere" har også behov for ferie, og gjør i mange tilfeller en mer fysisk sliten jobb.

Jeg synes i grunn systemet er fint sånn som det er nå.

Greit nok, en del av mine ansatte i di firmaene jeg eiger gjør fysisk arbeid. Dem har enn turnus ordning som gjør at dem har en uke (ulønnet) ferie hver femte uke, dette er ett slags timebank opplegg, selvfølgelig frivillig. Der jeg selv er arbeidstaker og giver har mine ansatte kontorjobb med fleksitid.

I firmaene jeg eier (51%) har jeg daglige ledere, disse tar seg av alt arbeidet der, der jeg er både taker og giver (leder stilling) så har samtlige av di jeg har ansvar for en kontorjobb, ergo gjør dem mindre arbeid enn meg, med tanke på at dem kommer på jobb samme sted hver dag, gjør omtrent samme jobb hver dag og går hjem når dem er ferdige. Dem har en fleksitidsordning som gjør at viss dem jobber opp i mot 150t overtid i løpet av ett år kan dem ta dette ut som ferie, alt over blit utbetalt som overtid.

Derfor har jeg, og fortjener jeg mer fri.

Lenke til kommentar

Det er såvidt meg bekjent at slike blir reforhandlet og tilpasset di forandringene som blir gjort i samfunnet. Det finnes plenti av mennesker som jobber på helligdager uten å få en tøddel ekstra for det.

Klart, jeg bare påpeker at det ikke er automatikk i at fjerning av helligdager fører til mer arbeid. Fagforeningene må vel ta en ny vurdering på om folk skal få lov til å jobbe mer, ta mer fri eller fortsette som før.

Lenke til kommentar

Jeg kunne vært enig i at jul, påske og pinse kanskje ikke er riktig å beholde, om man ser bort ifra tradisjon. Men om de skal bort for å bli vanlige arbeidsdager, nei takk! Med tidsklemma i dag så trenger man etter min mening de dagene fra i året man har i dag! Selv om noen arbeidsgivere tydeligvis er uenige i dette, fordi de mener å kunne bedømme hva "den vanlige arbeider" har behov for.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi ikke burde gi avkall på å ha fri i julen. Og grunnen er selvsagt tradisjon. Jula er en institusjon som er verdt å ta vare på. Kanskje ikke for historieløse ungdommer som ennå ikke har innsett fordelene utover «åh, herregud, vi får gaver!». Men de også vil lære. Man blir mer og mer glad i jula. Og enda mer når man får barn.

Tradisjon. Kulturell og nasjonal identitet. Trygghet og forutsigbarhet. Tillit. Samhold. Jula er en viktig del av vårt sosiale, kulturelle og nasjonale reisverk. Jula er en tid for ettertanke og forsoning. Noe vi ikke tar oss så mye tid til ellers. Å hakke løs på jula er som å hakke løs på selve limet som holder oss sammen.

Jula er en like viktig institusjon som kongehuset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at vi ikke burde gi avkall på å ha fri i julen. Og grunnen er selvsagt tradisjon. Jula er en institusjon som er verdt å ta vare på. Kanskje ikke for historieløse ungdommer som ennå ikke har innsett fordelene utover «åh, herregud, vi får gaver!». Men de også vil lære. Man blir mer og mer glad i jula. Og enda mer når man får barn.

Tradisjon. Kulturell og nasjonal identitet. Trygghet og forutsigbarhet. Tillit. Samhold. Jula er en viktig del av vårt sosiale, kulturelle og nasjonale reisverk. Jula er en tid for ettertanke og forsoning. Noe vi ikke tar oss så mye tid til ellers. Å hakke løs på jula er som å hakke løs på selve limet som holder oss sammen.

Jula er en like viktig institusjon som kongehuset.

Det samme kan sies om kristendommen. Men det er uansett sånn at skal vi først begynne å gi avkall på det så kan man likegodt bare gi avkall på hele greia. Dersom folk da fortsatt ønsker ferie i jula får dem bruke av sine 5 uker.

Lenke til kommentar

Det samme kan sies om kristendommen. Men det er uansett sånn at skal vi først begynne å gi avkall på det så kan man likegodt bare gi avkall på hele greia. Dersom folk da fortsatt ønsker ferie i jula får dem bruke av sine 5 uker.

'Heldigvis er det ikke slik og jeg tviler på at noen godtar bare 5 uker i året. :)

Lenke til kommentar

"Kristne Helligdagene" bør beholdes.

De er stort sett sammenfallende med de samme "høytidsdager/feiringer" som vi hadde lenge før kristendommen ble innført med "sverdets makt" i Norge.

Da verdens religionene ble konstruert overtok de bare de høytidsdager som allerede hadde eksistert i tusenvis av år og var basert på astronomiske observasjoner.

Det er godt for mennesket, helse, samfunnet og produktivitet å få noen flere dager sammenhengende fri innimellom i løpet av året.

Det eneste som man kunne vurdert å flytte på i Norge er 17. mai.

Flytt den til dagen Norge ble en selvstendig suveren nasjon 7. juni 1905.

Grunnen; Det er gjerne varmere og bedre vær 7. juni, så slipper folk å feire så ofte i kaldt regnvær og mange barn slipper å pådra seg blærekatar.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Nå ser du hva slags rot det blir her, når du sammenblander, jeg synes ikke man bør ha mindre fri, men jeg synes ikke det er viktig å behold ting fordi det er kristent, jeg er dog ikke så fanatisk imot kristne tradisjoner at jeg er er villig til å gjøre samfunnet mer dritt for å "fjerne" de.

Så da er min konklusjon, nei jeg vil ikke fjerne disse fridagene.

AtW

Lenke til kommentar

Det er ingen følge, det er ingen ateistisk tradisjon å ha lite fri, eller noen kristen tradisjon å ha mye, det er bare låsingen til bestemte dager som er det kristne aspektet.

AtW

Nå er det fortsatt snakk om at ikke kristelige røde dager som til dømes 17 mai skal bestå. Så du mister juleferien og påskeferien, omtrent 2 uker. Så det burde være mer enn akseptabelt.

Burde være mer enn akseptabelt for gniene arbeidsgivere med kun 5 ukers ferie pluss dagens helligdager, de okkuperer allerede mye av arbeidstakers tid.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det fortsatt snakk om at ikke kristelige røde dager som til dømes 17 mai skal bestå. Så du mister juleferien og påskeferien, omtrent 2 uker. Så det burde være mer enn akseptabelt.

Hva du mener burde være mer enn akseptabelt har egentlig lite å si, regner med at størstedelen av Norges befolkning mener det motsatte og ikke ønsker å gi fra seg flere fridager fordi arbeidsgiveren mener det er akseptabelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...