Gå til innhold

Burde vi gi avkall på fri i julen?

Anbefalte innlegg

I dag hagler det rundt oss med det ene og det andre vi må gi avkall på i den sammenheng at Norge ikke lenger er ett kristent land. Det er også naturligvis noe vi ser her på forumet. Skal vi la barne synge kristne sanger? Skal NRK kunne forby folk å gå med kors på arbeid? Mange synes det, fair enough.

Jeg mener at skal vi gi avkall på absolutt alt som viser oss som en kristen kultur burde vi gi avkall på ferier som påske, jul og andre kristne helligdager. Men her setter nok mange seg på bakbeina og skriker om tradisjon og familiekos. Søndagen vil nok heller ikke bli en hviledag lengre, i den grad det på noen måte er det. Viss vi skal begynne å fjerne elementer av kristendommen i fra vår kultur og vårt land kan vi like godt fjerne hele sulamitten, fri Første nyttårsdag for deretter måtte vente til Mai før noe lignende dukker opp igjen.

Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er bedre å fjerne alle helligdager og heller la folk få fordele feriene og fridagene sine slik de vil i løpet av året, enten det er under påske, jul, hanukka, ramadan eller arbeidernes dag.

Enkelte fridager, som for eksempel 17. mai, kan muligens beholdes.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

En frigjøring fra kristen tradisjon kunne faktisk vært med på å gjøre disse feriedagene enda bedre. For eksempel kunne man sagt at onsdag, torsdag og fredag i uke 52 skal være fridager, i stedet for å ha noen år med mye fri og noen med lite.

Man kunne også gjort vårferien mer forutsigbar ved å spikre den til en bestemt uke, i stedet for at den skal flytte mye på seg.

Lenke til kommentar

Ja, det er bedre å fjerne alle helligdager og heller la folk få fordele feriene og fridagene sine slik de vil i løpet av året, enten det er under påske, jul, hanukka, ramadan eller arbeidernes dag.

Forsåvidt enig, selv om jeg mener at 5 uker ferie burde holde for den vanlige arbeider, og heller innføre fleksitid men mulighet for å ta ut ferie i henhold til opparbeidet fritid.

- Ja jeg er en arbeidsgiver ;)

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Føler noen må nevne at julen i veldig stor grad ikke er en kristen høytid opprinnelig, og den ble feriet før kistendommens inntog i Norge - og norden. Det samme gjelder for mer eller mindre alle andre "kristne" høytider.

Julen ble opprinnelig feiret av grekerene som en hyllest til solgudene om jeg ikke tar feil, dem bommet litt på datoen for solen snur vell rett før julaften, men pytt pytt.

Norge var ikke spesielt tidlig ute med å bli ett kristent land heller. Men det har vell blitt feiret mye rart i slutten av desember opp igjennom tidene, tingen er at idag er det en kristen høytid og skal vi fjerne kristendommen burde vi også gjøre julen til vanlige arbeidsdager så får dem som har ett spesielt behov for fri ta seg fri.

Lenke til kommentar

Det kan være en fordel om enkelte fridager er felles. Det gjør det for eksempel lettere for bedrifter landet rundt, da de kan regne med at det er stengt disse dagene. Dermed kan også arbeidstakere anta landet er mer eller mindre stengt, og ferier kan planlegges i god tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok umulig å si hvem som først feiret jul, poenget er at høytider har alle samfunn alltid hatt, det er ikke noen kristen konspirasjon. Det samme med hviledager. Alt tyder på at vi mennesker trives med disse tingene, hvor vi mener de stammer fra er mindre viktig. Jeg synes julen blir mer hedensk for hvert år som går, så at det er noen vits i å ta grep for å fjerne den fra kristendommen nekter jeg å tro. Slike ting tar faktisk litt tid.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig, selv om jeg mener at 5 uker ferie burde holde for den vanlige arbeider, og heller innføre fleksitid men mulighet for å ta ut ferie i henhold til opparbeidet fritid.

Hva mener du med "den vanlige arbeider"? Er det noen som etter din mening burde ha mer ferie, om du hadde fått det som du ville og "den vanlige arbeider" bare hadde 5 uker?

Lenke til kommentar

Kunne gjerne sett for meg at religiøse høytider/fridager ble erstattet med ekstra fridager man tok når man ville... da hadde det også vært enklere å ta seg fri når barna har vinter/høst-ferie på skolen uten å ta av det opprinnelige feriebudsjettet.

Lenke til kommentar

Jeg synes på ingen måte vi skal ha færre feriedager. Tvert imot; fritid er livskvalitet og det får man aldri nok av. Har man lite fritid har man også færre incentiver til å jobbe og tjene penger, da man ikke har tid til å sette pris på det man skal kjøpe for pengene. Var det opp til meg ville det vært enda flere fridager og kortere arbeidsager; mennesker i dag har historisk lite tid til seg selv og sine egne. De eneste som har hatt mindre fritid enn dagens mennesker er slaver og tidlige industriarbeidere (og de levde verken godt eller lenge).

Men jeg er enig i at det er få gode argumenter for at disse fridagene skal være fastlåste til bestemte datoer. Det er generelt altfor mange kulturelt betingede tvangsordninger i Norge og i likhet med at man tvinges til å spare til julegaver av skattesystemet (enten man skal kjøpe noen eller ei) så tvinges man til å ha fri til jul. Og selv om skulle liberalisere dette er det neppe slik at de fleste vil droppe julen av den grunn, men hvis man et år f.eks. har behov for å bruke de dagene til en lengre reise om sommeren vil man ha muligheten til det, i stedet for at staten plasserer dagene for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå blander du sammen to diskusjoner, skal man ha en meningfylt diskusjon om dette ene temaet bør vi ha den under forutsetningen at antallet fridager det samme.

Utifra det synes jeg det gir mening at helligdagene gjøres om til fleksible fridager (med en faktor for at de avogtil havner i helg), men at helgen beholdes.

AtW

Lenke til kommentar

Hva mener du med "den vanlige arbeider"? Er det noen som etter din mening burde ha mer ferie, om du hadde fått det som du ville og "den vanlige arbeider" bare hadde 5 uker?

Det er ingen hemmelighet at til høyere du kommer i ett system til mer privilegier blir det.

Nå blander du sammen to diskusjoner, skal man ha en meningfylt diskusjon om dette ene temaet bør vi ha den under forutsetningen at antallet fridager det samme.

Utifra det synes jeg det gir mening at helligdagene gjøres om til fleksible fridager (med en faktor for at de avogtil havner i helg), men at helgen beholdes.

AtW

Hvorfor skal fridagen fristilles forann å opphøre?

Lenke til kommentar

Det er ingen hemmelighet at til høyere du kommer i ett system til mer privilegier blir det.

Ikke prøv å kutt av spørsmålet, dette handler ikke om hvor privilegert man er, men om det holder med 5 ukers ferie for en arbeider. Men du mener altså at den ferien som er nokk for en vanlig arbeider, ikke holder for en arbeidsgiver? Å hva er en vanlig arbeider?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal fridagen fristilles forann å opphøre?

Hør nå her Priim, vil du diskutere låste helligdager, hold diskusjonen til det, vil du diskuterer en passende mengde arbeidstid/ferie, lag en egen diskusjon om det. Skal du blande sammen de to blir det bare rot.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hør nå her Priim, vil du diskutere låste helligdager, hold diskusjonen til det, vil du diskuterer en passende mengde arbeidstid/ferie, lag en egen diskusjon om det. Skal du blande sammen de to blir det bare rot.

AtW

Du må gjerne lage en egen tråd dersom du føler det blir for rotete for deg. Når jeg sier gi avkall så mener jeg fjerne, ønsker du å diskutere om di skal bli fleksible er man på mange måter like langt.

Lenke til kommentar

Ikke prøv å kutt av spørsmålet, dette handler ikke om hvor privilegert man er, men om det holder med 5 ukers ferie for en arbeider. Men du mener altså at den ferien som er nokk for en vanlig arbeider, ikke holder for en arbeidsgiver? Å hva er en vanlig arbeider?

Jeg som arbeidsgiver har gjerne mer ekstra arbeid enn det mine ansatte har, i tillegg må jeg være tilgjengelig 24 timer i døgnet, dette trenger ikke mine ansatte, jeg har også reisevirksomheter, som ikke mine ansatte har, i tillegg til at det påberegnes en hel del ekstra arbeid. Så ja, jeg har mer ferie enn mine ansatte. I tillegg til det jeg tar utav timebanken naturligvis.

Det er liten vits i å ha fri hvis ingen av vennene har det. I hovedsak bør fritiden være samkjørt.

Fortell det til dem som jobber turnus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...