OnetroM Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg har fått fiber fra Telenor, men vil ha litt kontroll på eget nett og har satt modemet i bridge-mode og kjører DHCP på egen trådløs router i kjelleren. Den tråløse routeren vil jeg ha vekk fra kjelleren og opp i andre etasje som et aksesspunkt, så da må jeg ha noe som kan ta over jobben i kjelleren. Der står det server, kablet nett til spillPC, opp til stua (egen dum switch der), videokonferanseutstyr som kona bruker osv. Enheten jeg vil ha i kjelleren bør følgelig ha minimum 6 porter og trenger ikke på noen måte å ha trådløst nett. Men jeg vil ha DHCP tildeling fra den. Søker man på routere på Komplett finner man så godt som ingen uten wifi og jeg er ikke helt sikker på om managed switch holder, hva gjøre jeg f.eks med WAN-porten fra Fiber-modemet? Har forsøkt å tegne opp hva jeg mener her: Kikket så vidt på denne: http://www.komplett.no/netgear-prosafe-smart-switch-8p-gigabit/338188#!tab:info men føler meg liksom ikke så trygg på at det er blink. Noen forslag til utstyr som bør funke? Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Du trenger en ny ruter, så slår du bare av trådløst på den hvis du ikke skal ha det. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Første ledd etter fibermodem/fiberconverter må være en ruter. Du kan da altså gjøre 1 av 2. 1. Kjøpe en ny ruter og sette der du har ruteren i dag, og flytte den gamle ruteren og confe den om slik at den kun kjører trådløsfunksjoner. eller: 2. Kjøpe et trådløst aksesspunkt som du kan koble til den ruteren du har i dag, og la den stå der den står. Hva du velger kommer ann på spesifikkasjonene ruteren du har i dag, og om du krever noe bedre trådløs standard. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg bruker en brannvegg (en liten PC med f.eks 4 eller fler nettverkskontakter). Tegninga blir sånn; <- WAN -> pfSense <-> WLAN (access point) <-> LAN (trådet) <-> LAN2 (unga- spill/NAT'ing/tidsstyrt) <-> WAN2 (failover internett via nabo ca 1 km unna) Fordelen er at du setter opp alt i brannvegg (f.eks. pfSense) og driter i utstyret (modemet) fra ISP. Så om du bytter ISP eller får nytt modem fra den du har så slipper du å gjøre noe som helst. En skikkelig brannvegg (router) er å anbefale, det som finnes på hjemmemarkedet er ganske labert. Det kan til nød benyttes om du bare ønsker ett nett på "innsiden". Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Tiltman, serveren jeg har er smekk full av disker i et bitte lite kabinett og miniATX, så jeg får ikke uten videre inn noe flere nettverkskontakter i den... Ante meg at router måtte inn. Ikke mange routere uten wifi, ei heller med flere enn 4 porter. Kan hende jeg slipper unna med f.eks denne? WD My Net N900 (nok porter og billig, wifi'delen skrus uansett av) Takk for hjelpen, slapp et bomkjøp på den switchen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Tiltman, serveren jeg har er smekk full av disker i et bitte lite kabinett og miniATX, så jeg får ikke uten videre inn noe flere nettverkskontakter i den... Øh... brannveggen min (router) er en pc.... en liten pc (atom cpu) med flere nettverkskontakter (som gir støtte for flere individuelle nett, ikke bare trådløst+lan+wan). Jeg bruker en PC fordi "hjemmeroutere" en får kjøpt stort sett er råtne greier. Dersom du først kjøper noe sånt så sørg for at den i det minste støttes av dd-wrt folket. Endret 25. november 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg ville nå gått for en managed switch og eventuelt støtte for POE (power-over-ethernet). Dette med tanke på at du da får større kontroll og eventuelt aksespunkt (utvidelse også) kan få strøm via nettverkskabel! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Jeg ville nå gått for en managed switch og eventuelt støtte for POE (power-over-ethernet). Dette med tanke på at du da får større kontroll og eventuelt aksespunkt (utvidelse også) kan få strøm via nettverkskabel! Dersom den boksen TS har tegna inne som "Fibermodem" er et modem må han ha en router. Er denne imidlertid en router (og ikke et modem) klarer han seg med en switch. Dersom han kun trenger en switch trenger han ikke en "managed switch" siden denne kun skal støtte ett enkelt nett (LAN). Det er imidlertid ett unntak: Dersom "fibermodem" er en router med støtte for VLAN og TS vil ha f.eks. WLAN på et eget nett (via bruk av VLAN) bør/må han ha en managed switch for å kunne dele nettverkskontaktene fornuftig mellom nettene (samt at det vel er få unmanaged switcher med støtte for VLAN). Edit: Men jeg er uansett motstander av å basere oppsett av eget nett gjort i utstyr levert av ISP. Dette utstyret kan når som helst måtte byttes ut og evt. nytt utstyr levert av ISP har ikke nødvendigvis de samme mulighetene. Altså: Sett opp eget nett og egne tjenester på utstyr en har kontroll på (dvs. eier selv). Endret 25. november 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 "Fibermodemet" er strengt tatt en Zyxel router fra Telenor. Den er satt i "bridge-mode" og min egen router på innsiden kjører DHCP for alle enheter. For øvrig en Netgear WNDR3800 Hvis jeg skal inn med en managed switch må jeg vel enten basere meg på DHCP'n i telenor-boksen, og evt legge opp et VLAN på innsiden med egen IP-range? (er litt på tynn is begrepsmessig her nå) Da kan evt switchen jeg linket til funke, riktignok uten PoE. Vil uansett videreføre dagens trådløse router, den kan enkelt settes opp til aksesspunkt. En PC med brannmur og alle typer konfigurering er sikkert best, men jeg kan ikke nok om nettverk til at det er veien å gå i denne omgang. Som nevnt har jeg ingen ledig plass i dagens filserver heller, så jeg får ikke utvidet den til brannmur med flere nettverksporter (innstikkskort) uansett. Den krever jo da også 100% oppetid for at nettet skal kjøre. Har den på UPS, men batteriet holder lenger hvis serveren tas ned tvert ved strømbrudd og modem/router får stå der alene. Jeg har akkurat byttet ISP fra adsl til fiber og det var usedvanlig smidig når jeg hadde mitt eget oppsett som bekrevet idag. Inn med nytt ISP-utstyr og rett i min egen WAN-port og alt var på plass. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Ok. Det jeg hadde gjort var å beholde Netgear routeren der den er, men slått av trådløst. Så hadde jeg kjøpt et rent aksesspunkt til andre etasje, selv bruker jeg bare UniFi til slikt (fåes på dustinhome.no). Dersom det behøves så kjøp f.eks en av de billige/enkle Netgear 4/8 port switch'ene for å få koblet alt som skal trådes til WNDR3800'en (siden den bare har 4 LAN porter). Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Ser ut som du har rett så langt Tiltman, Zyxel-router/modem-driten til Telenor tryna igår. Det gikk akkurat to uker Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Øh... brannveggen min (router) er en pc.... en liten pc (atom cpu) med flere nettverkskontakter (som gir støtte for flere individuelle nett, ikke bare trådløst+lan+wan). Jeg bruker en PC fordi "hjemmeroutere" en får kjøpt stort sett er råtne greier. Dersom du først kjøper noe sånt så sørg for at den i det minste støttes av dd-wrt folket.kjapt spørsmål. trenger man noe særlig kraft for å kjøpe en slik pfSense ruter? eller kan man bare sette sammen en skikkelig dritt-pc med 256mb ram og 0,5gjz og to gigabit porter? Så er det dette med aksesspungt, kan man da koble pfSense ruter->svitsj -> ap ? Ikke aktuelt for min del nå, men tenker fremover å kanskje kjøre noe slikt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 kjapt spørsmål. trenger man noe særlig kraft for å kjøpe en slik pfSense ruter? eller kan man bare sette sammen en skikkelig dritt-pc med 256mb ram og 0,5gjz og to gigabit porter? Så er det dette med aksesspungt, kan man da koble pfSense ruter->svitsj -> ap ? Ikke aktuelt for min del nå, men tenker fremover å kanskje kjøre noe slikt. Kan bruke "dritt"-PC, ja. Du må imidlertid sjekke hardware kompabilitet med FreeBSD 8.1. Router->Switch->AP vil fungere... men; det er bedre med flere nettverksporter i router (pfSense) og ha WLAN (ap) i en egen port der isteden (og LAN (switch) i en annen). Det gir bedre kontroll. Da kan du styre reglene ulikt for nettene dersom du ønsker det, f.eks. legge inn "innloggings side" på det trådløse nettet eller noe. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Kan bruke "dritt"-PC, ja. Du må imidlertid sjekke hardware kompabilitet med FreeBSD 8.1. Router->Switch->AP vil fungere... men; det er bedre med flere nettverksporter i router (pfSense) og ha WLAN (ap) i en egen port der isteden (og LAN (switch) i en annen). Det gir bedre kontroll. Da kan du styre reglene ulikt for nettene dersom du ønsker det, f.eks. legge inn "innloggings side" på det trådløse nettet eller noe. jaha. hva om man skal kjøre samme nettet på kablet og wlan, har det da noe og si? WLAN kryptert selvsagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 hva om man skal kjøre samme nettet på kablet og wlan, har det da noe og si? WLAN kryptert selvsagt. Vel, det vil fungere å sette AP'et rett på det kablede nettet og alle enhetene vil behandles likt. Jeg personlig vil imidlertid ikke ha trådløse enheter i det kablede nettet. Jeg vil ha kontroll på hva de greiene får lov til, blandt annet fordi det trådløse nettet til stadighet er plaget med gjesters enheter. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Vel, det vil fungere å sette AP'et rett på det kablede nettet og alle enhetene vil behandles likt. Jeg personlig vil imidlertid ikke ha trådløse enheter i det kablede nettet. Jeg vil ha kontroll på hva de greiene får lov til, blandt annet fordi det trådløse nettet til stadighet er plaget med gjesters enheter. Det løser man enkelt med VLAN, så kan du kjøre alt på et "LAN" interface på pfsense. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg hadde nok ville satt en PFSense sak først som sist istedet for den du tenker å flytte slik som Tiltman sier. Om du har fiber så antar jeg at du har en boks ala det Altibox har hvor fiberen kommer inn og med nettverkskontakt ut? I så fall kan du ganske enkelt dra plugg fra denne, stappe i ett nettverkskort på PFSense boksen som du definerer som WAN og nettverkskort nr 2 kan du da putte i en switch, en vanlig dum switch holder i massevis her. Eller du kan handle flere nettverkskort og stappe i PFSense boksen og benytte deg av denne som router og switch. I tillegg gir PFSense en masse muligheter som små fancy bokser sliter med å få til, den er til og med overlegen DD-WRT, mest grunnet at DD-WRT sliter med en del bugs avhengig av hardware du velger (Hver router modell har sine sære bugs som kan raskt gjøre deg irritert.) mens PFSense er solid i bunnen men kan ha bugs med enkelte nettverkskort / drivere, her ville jeg valgt Intel kort hvis mulig for å luke ut en del problemer. PFSense vil også kunne gi deg mye bedre kontroll og styring av opp og ned hastigheter om dette skulle bli aktuellt i fremtiden, skal du derimot bruke en "Dritt PC" så merk deg at du må ikke bli for glad i grafer / big data da dette kan raskt spise opp det som finnes av ressurser, dessverre kan dette være ganske avhengighetsskapende (Jeg synder her, jeg har også en Smokeping server som lager fine grafer over pakketap og problemer) Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg dropper ganske sikkert PFSense på egen PC eller på dagens filserver. Jeg er ikke så kjent med nettverkskonfigurering og skal jeg røre dette inn på en PC som også kjører andre ting ser jeg for meg mer trøbbel enn løsninger Har frigjort en router (WNDR3800) hjemme og lagt inn DD-WRT på den for å leke litt. Den må vel evt settes opp med VLAN, hvilket jeg ikke skjønte meget mye av da jeg satt med det igår. Jeg får lese litt rundt og evt dumpe noen screenshot her for å komme videre, men strengt tatt bør jeg vel finne meg en mer egnet tråd for Telenor-problematikk. Det kan fort spore av litt. Takk for UniFi-tips. Kjøpte med en slik og selv om bare har lagt den oppå hylla i kjelleren er det bedre dekning enn min gamle router hadde som stod oppe i stua! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Det du kan gjøre er å ta bilder av der hvor fiberen kommer inn så ser vi hvordan Telenor har gjort det. De er ikke så utbredt som Altibox så det er mulig at du kan plugge hva som helst inn og kaste Telenor modemet. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg har en greie på sida med Telenor. IPTV pixelerer og hakker ved opplast på 15-20Mbit ut av huset (typisk Jotta-backup). Ikke noe problem å belaste linja fullt på nedlast.. Det skal gå å sette min router rett etter fiberen, med det kunne skape en del tullball med spesielt TV-guide. Antar dette har noe med VLAN tagging å gjøre? Mulig jeg får nytt multimodemrouterboks fra Telenor, saken er fortsatt åpen. Ellers så satser jeg på at DD-WRT på min gamle router klarer biffen, men da blir det mye tid på dette forumet først. Ikke spesielt populært å kødde med hverken TV eller nett så lenge kona og ungene er våkne, så det litt begrensa hvor mye kløning jeg får gjort på en kveld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå