Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan denne form for misbruk av TM (c) være lov? (USA)

toth

Anbefalte innlegg

Microsoft bruker åpent Googles beskyttede logoer til å disse dem, på kommersielle varer - hvordan kan de unngå at dette er ulovlig? Satire? På kommersielle varer?

Hadde det gått i norge (dagbladet selger mobbe-produkter med VG-logo på)?

http://www.microsoftstore.com/store/msusa/en_US/cat/Scroogled/categoryID.67575900

Er debatt om det under her: http://www.dailytech.com/Cheeky+Possibly+Illegal+Microsoft+Memorabilia+Trolls+Google+Over+Data+Theft/article33791.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at det ville være en vurderingssak. Lovens kriterier er blant annet "risiko for forveksling" og "en urimelig utnyttelse av eller skade på det velkjente varemerkes særpreg eller anseelse (goodwill)".

Her er det jo nokså åpenbart at det er en satirisk bruk. Og da vil jeg tippe at hensikten vil være en medvirkende faktor. Man ser jo stadig slik bruk i tegneserier og annet, uten at jeg har hørt at noen har kommet i vanskeligheter av den grunn.

Ikke jurist, så dette får eventuelt de som er kommentere.

Geir :)

Lenke til kommentar

Skillet fra mitt ståsted mellom tegneserie og t-skjortene er ganske markant - en tegneserie, som dermed fullstendig åpenbart er satire/humor/samfunnskritikk/kommentar selger seg normalt ikke primært på google-logoen da, selv om den kan være en del av innholdet. Tegneserieforfatteren er heller gjerne ikke en direkte motpart/konkurrent på markedet som kan tjene på defameringen.

MS bruker chrome-logoen som et hovedelement på varen, varen i seg selv har ingen annen hensikt enn defamering, og MS er en hovedkonkurrent til google(altså har de økonomiske motiver for å selge denne skjorten, utover den rene salgsinntekten fra selve skjorten).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...