Pallantir Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Jeg ble oppringt av en meget høflig dame som snakket nesten perfekt amerikansk (litt asiatisk aksent, men den hørtes absolutt mer kinesisk ut enn indisk/pakistansk, der de fleste "Microsoft"-telefonene kommer fra), sa hun var fra Singapore og ville stille noen spørsmål om mitt syn på investeringer og hvordan finanskrisen og de dårlige tidene hadde påvirket det. Jeg syntes det var noe snålt, så jeg svarte sånn at de ville anse meg som uinteressant i tilfelle det var innledningen til en svindel. Så jeg er altså arbeidsløs naver og kommunist som ikke vile vært interessert i å investere i noe som helst fordi jeg ikke tror på det kapitalistiske systemet! Og jeg som driver enkeltmannsforetak, tjener ganske greit og stemte det kongelige norske Høyre med forrige valg, akkurat som ved alle valgene siden 1985! Men kan dette være ekte, eller var det innledning til svindel? Endret 25. november 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Takk! Hadde en mistanke om det, ja. Da bør nok svarene mine ha hindret at de prøver seg på meg igjen. Håper jeg. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Sjangsene for at slikt er svindel er såpass store at det stort sett ikke er verdt å ta sjangsen. Du kan jo gjøre slik som han det sto om i Vi-menn for en stund siden, å få dem til å bygge olabiler for deg :-) Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 He-he, det kunne jo fristet! Men jeg satser iallfall på at jeg er ferdig med det nå. De ringer neppe en blakk, kommunistisk naver igjen om investeringer. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Men kan dette være ekte, eller var det innledning til svindel? Garantert svindel Her er jeg grundig uenig, dette kan utmerket godt være 100 % reelt. Singapore er et av verdens store finanssentre, har en skattepolitikk som tiltrekker seg seriøse investeringer med byen/landet som hjemmehavn og man arbeider (topp seriøst!) på verdensbasis herfra. Skatteavtalen Norge-Singapore gjør likevel at de gode investeringer lett kan bli best for kemneren når eieren av verdiene sitter i Norge, så det er tvilsomt hvorvidt man hadde så mye interessant å tilby nettopp deg. Men seriøst tilbud? Joda, det er i aller høyeste grad mulig. Særlig om man ikke var opptatt av et salg her og nå, men mer opptatt å finne ut hvorvidt du var en potensiell kunde eller ikke. De potensielle seriøse kundene vil sjølsagt gjøre sine undersøkelser, noe de seriøse investeringsfirmaene her ikke har noe som helst problem med. Slike firma ønsker seriøse kunder mer enn noen handel på øyeblikket, men de ønsker naturligvis også kunder som ikke har en avgjørelsesprosess lengre enn NAVs. Ting behøver nemlig ikke være useriøst bare fordi en utenlandsk person ringer . 1 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Det kan være du har rett. Men det var jo litt interessant at de ringte fra et skjult nummer. Ville ikke en legitimt firma ringt fra et nummer som førte til sentralbordet eller lignende hos dem? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Det kan være du har rett. Men det var jo litt interessant at de ringte fra et skjult nummer. Ville ikke en legitimt firma ringt fra et nummer som førte til sentralbordet eller lignende hos dem? Det hender at viss du ringer i fra fasttelefon nummer i fra utlandet til Norge at nummeret blir markert som skjult, jeg vet dette hender viss jeg til dømes er i Asia og ringer i fra fasttelefon der til mobil. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Det har jeg faktisk ikke sett noen gang på Telio-abonnementet mitt. De eneste skjulte numrene, fra utlandet eller Norge, er de som har sperret seg aktivt mot nummervisning. Jeg har blant annet kunnet se at "Microsoft" har ringt fra Pakistan... Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg er for det meste i India, Singapore, UAE eller Japan når jeg er ute og reiser, problemet oppstår mest i UAE når jeg bare klepper tak i en tilgjengelig telefon og slår nummeret Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Må innrømme at jeg ikke har blitt oppringt fra Emiratene ennå, så kanskje det er et problem der. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Eller at Emiratene ikke vil ha sine telefonnummer rundt om kring i verden, er litt merkelige på mange måter Endret 27. november 2013 av Priim Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Det forbauser meg ikke. Et land som er hyperpuritansk og så får en fotballstadion formet som ei fi...e i nabolandet (som vel egentlig skulle vært med i Emiratene) blir nok litt paranoide med tiden! Edit: Ser at den er litt søkt, men hvor ofte får man snakke om fotballstadioner som er formet som fit...er? Endret 28. november 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det kan være du har rett. Men det var jo litt interessant at de ringte fra et skjult nummer. Ville ikke en legitimt firma ringt fra et nummer som førte til sentralbordet eller lignende hos dem? Nei det "kan ikke være du har rett" - bare en liten smule undersøkelse vil fortelle deg at Singapore er bank- og finanssentrum på linje med London og Lichtenstein . Det er ganske vanlig i store deler av verden at et nummer er skjult dersom man ringer fra visse typer sentralbord. Å automatisk gå ut fra at alt ute i verden er som i Norge uten å undersøke ting nærmere er et ganske stygt feilskjær. Men sjølsagt TS: Vil du ha en konspirasjonsteori ut av denne telefonen verken kan eller vil jeg hindre. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 He-he, jeg vet ikke om jeg er så konspiratorisk av meg. Ler stort sett av chemtrails, JFK og sånne greier, og jeg får latterkrampe av folk som påstår at de er eloverfølsomme. Jeg er fullt klar over hvor Singapore står økonomisk, men jeg er bare ikke vant til å bli oppringt derfra. Eller av noen som sier at de ringer derfra. I verste fall (for dem) er jeg med som et statistisk avvik i undersøkelsen, og det kan jeg nok leve med, heller enn at jeg skulle få mas om investeringer senere. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 He-he, jeg vet ikke om jeg er så konspiratorisk av meg. Tja, jeg synes følgende taler ganske mye for seg sjøl om akkurat det hva gjelder et tilbud som det du fikk (uthevingen er min): Men kan dette være ekte, eller var det innledning til svindel? Garantert svindel Takk! Hadde en mistanke om det, ja. De forteller etter mitt syn en god del mer enn din siste manøvre om din frykt for at alt uventet med utenlandsk adresse pr definisjon er svindel. Særlig dersom din påstand "jeg er fullt klar over hvor Singapore står økonomisk" er riktig og det framdeles ikke ringer noen klokker om at det er forskjell på en slik telefon fra Singapore og en telefon på elendig engelsk fra Lagos, Nigeria. Med det har jeg sagt mitt på denne tråden. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 (endret) For å sitere Padme fra Star Wars Episode 1: "You assume too much." 1. Statistikken tilsier helt klart at de aller, aller, aller fleste telefon fra utlandet som spør om noe som helst som har med penger å gjøre, vil være svindel. Faktisk er de aller fleste telefoner fra utlandet som man ikke kjenner opprinnelsen til (venner, kjente, en nettbutikk der man faktisk er kunde eller lignende) en eller annen form for svindel. Dermed er det fullstendig logisk å ha en mistanke om det. 2. Det er stor forskjell på å si at man har mistanke om noe og å si at "det var det jeg var fullstendig sikker på". 3. Jeg skrev aldri at hun ringte fra Singapore. Jeg skrev at hun sa hun ringte derfra. Fordi nummeret som nevnt var skjult, er det umulig å vite hvor hun ringte fra. Edit: 4: Jeg foretrekker å være litt for mistenksom framfor litt for naiv. Min måte har en tendens til å bli billigere på sikt... Endret 28. november 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå