Gå til innhold

lydkort med forsterker???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er til en vis grad forsterker på alle lydkort, bare kople til hodetelefoner eller høytallere så spiller de, men har ikke selv testet med høytallere, men du må vel ha en annen type kabel, mini-jack til RCA.

 

Forsterker kraften vil ikke være all verden, men mer en nok til hodetelefoner, og sikker til små PC høytallere også. Og du bruker bare volum justereren til det programmet du bruker, eller den som fulgte med lydkortet.

Lenke til kommentar

Nei, det finnes ikke lenger lydkort med forsterker. Gamle ISA basserte Soundblaster Pro og Soundblaster 16 kom til å begynne med med en ørliten (effekt)forsterker på rundt 3-5W. Denne var ikke laget for å drive annet enn små passive PC-høyttalere, og lyden var ikke noe særlig å skryte av. I dag har lydkort kun en signalforsterker for å sørge for at det nivået på utgangssignalet ifra kortet skal ligge innenfor de spesifikasjoner som gjelder for dagens hi-fi og lydenheter. Denne kan IKKE brukes til å drive høyttalere direkte, og helst ikke til hodetelefoner heller, da disse vanligvis har en helt annen impedanse enn en "line-in" port på f.eks. en forsterker eller et sett med aktive (dvs. innebygget forsterker) PC-høyttalere. Watt styrken på line-out utgangen på et lydkort ligger i milliwatt (mW) området, og det sier seg selv at dette ikke er noe å belaste med høyttalere.

 

Det finnes derimot et hovedkort med en innebygget lydkort og rørforsterker. Jeg mener å huske at det var Asus som laget dette, og at det var SVÆRT limited edition. Tror hovedkortet var for P3 prosessorer, og er antakelig kun å få tak i på bruktmarkedet. Forsterkeren var på 2x15W om ikke jeg tar helt feil, og skulle derfor i allefall være i stand til å drive et par små gulvstående høyttalere eller et par lettkjørte mini-monitorer ("hyllehøytalere"). Problemene med denne løsningen var for det første at prisen på rørforsterkere er svært høy og at lydkortet var bassert på AC'97 codec'en, som i stor grad er software bassert. Dette førte til at lyden ikke helt levde opp til den standarden hi-fi freaks'en forventet. Men som en kuriositet har det jo en viss verdi ;)

Lenke til kommentar
Hei.

 

Finnes det lydkort med forsterkere???

Hvorfor ønsker du dette? Det ville blitt et meget digert PCI kort hvis denne forsterkeren skulle yte noe særlig mange watt med litt kvalitet.

 

Du har kanskje noen gamle HP høyttalere som er passive, det har jeg liggende i en skuff. De lar seg ikke drive av noen andre lydkort enn det integrerte på en gammel HP PC jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...