christianb Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Som jeg har skrevet i en annen tråd, så har jeg vært så uheldig og kjøpt en telefon der GPSen oppfører seg som en fyllesjuk isbit i Sahara. Jeg har derfor blitt interessert i å finne måter å teste telefonen objektivt på, og å kunne sammenlikne med andre telefoner. Resultatet har blitt denne appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.spillby.android.gpslocktest Jeg har lyst til å samle inn data over GPS-hastigheta til ulike telefonmodeller. Derfor kan alle som bruker appen sende resultatet inn til en database jeg har oppretta. Målet er å få ei nettside der man kan sammenlikne GPSen i ulike telefoner, sånn at man kan unngå å kjøpe en telefonmodell med dårlig GPS. Og ikke minst å samle inn dokumentasjon på hvordan GPS skal fungere, som jeg kan bruke i reklamasjonssaken mot Teknikmagasinet. Dessverre blir det veldig mange feilkilder, så kvaliteten på resultatene blir litt tvilsomme. Så jeg vet ikke helt hvordan det vil bli. Kanskje er det meningsløst å lage en sånn database, men det er verd et forsøk. Databasen så langt kan ses her:http://spillby.com/gpstest/Foreløpig ligger det så lite data inne at det ikke har vært noe poeng å lage det sånn at man kan få ut flere detaljer. Men jeg tenker å lage mer her viss det skulle komme inn mange testresultater. Poenget med denne posten er som dere sikkert skjønner å høre om det er noen her som har lyst til å delta i testen. Vil gjerne også høre om det er noen som har noen tanker om hvordan en slik test bør settes opp for å få resultater som er så gode som mulig. Endret 25. november 2013 av christianb Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Spennede prosjekt. Mitt bidrag er på vei. Må bare komme meg ut i friluft etter hvert Det meste av relevant info fremkommer bra når man starter appen (fri sikt, ingen andre apper som bruker gps osv). Det jeg tenkte på var om det var lurt å luke vekk resultater som avviker mer enn x antall prosent fra gjennomsnittet. Dette for å fjerne åpenbart defekte enheter. Bare en tanke... Lenke til kommentar
christianb Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Det har du sikkert rett i. Kanskje lage én score som er gjennomsnittet av alt, og én der avvikende observasjoner ikke er med. Lenke til kommentar
jsw Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 ...lurt å luke vekk resultater som avviker mer enn x antall prosent fra gjennomsnittet. Bør/må normalt gjøres i en del sammenhenger. Mener å huske jeg lærte noe om dette for ca 45 år siden på ingeniørstudiet... Samtidig er det jo her viktig å få med seg de som ikke fungerer eller har åpenbare feil. Det er jo de telefonene vi også vil finne og så unngå? Fant forresten en link til litt enkel informasjon for egen del om presentasjon av tallmateriale (siden temaet dukket opp): http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse08/statistikk.php Forøvrig: Topp tiltak! Blir imponert - mitt bidrag kommer med dagslyset! Har du laget appen selv, Christian? Jeg har selv hatt lyst til å lære dette, men ble litt skremt av kompleksiteten da jeg gikk litt inn i materien... Lenke til kommentar
christianb Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Defekte telefoner må også finnes, ja. Forskjellen mellom gjennomsnittet og gjennomsnittet uten avvikende observasjoner går kanskje? Men blir mange feilkilder her. F.eks. folk som kjører appen innendørs og publiserer resultatet. Jeg har laga appen sjøl, ja. Viss du allerede kan grunnleggende Java, så har Google en dokumentasjon som stort sett er ganske god. Den største forskjellen fra vanlig Java, er at man ikke bruker AWT og/eller Swing for å lage brukergrensesnitt. Android har et eget opplegg for dette. Lenke til kommentar
jsw Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Kan jo være en idé med to snitt, ja. Med alle og uten de med største avvik (de med feil). Jeg tok testen ute nå - fikk B med min Sony Experia Acro S. Resultatet kommer opp etter hvert på skjemaet? Gjør du dette manuelt, eller legges det inn automatisk? Hadde også vært fint å kunne se antall telefoner testet av hvert merke - det gjør resultatet mer verdifullt for meg som bruker :-) For ikke å "ødelegge" resultatet kunne du jo ha to valg for publisering: Innendørs og utendørs test.. Kan hverken Java eller annet - holdt bare på med litt basic en gang. Så får nok la den hobbyen fare... :-( Endret 26. november 2013 av jsw Lenke til kommentar
christianb Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Det kommer opp automatisk. Men det som er litt dumt, er at når du spør en telefon om "navnet" dens, så gir de fleste deg bare produsenten sitt modellnummer. Din telefon står oppført i lista som Sony Ericsson LT26w. Men jeg kan gå inn og bytte ut modellnummeret med navnet etterpå. Skal fikse det straks. Foreløpig er det nok bare én enhet av hver, regner jeg med Så har ikke sett på det som så viktig ennå. Men skal legge det til. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Hadde vært interessant å se antall testede enheter pr modell. Fikk B- på min Xperia Z1. Edit: Må visst ta ny synsprøve... Ser det allerede ligger der. Endret 26. november 2013 av learntofly Lenke til kommentar
christianb Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Enig. Jeg har nettopp lagt til ei kolonne for det. "Num. devices" viser det. To forskjelliga Xperia Z1-telefoner er testa så langt Lenke til kommentar
christianb Skrevet 3. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2017 Jeg fikk til slutt returnert tilefonen min, og glømte nesten av dette GPS-prosjeketet. Men appen har vært på Google Play i flere år nå, og det har kommet inn ganske mange resultater. Til slutt var det så mange resultater at serveren kræsja, og jeg ble kasta ut fra webhotellet :O Heldigvis var det bare jeg som hadde skrevet noe veldig lite effektiv SQL. Har nå skrevet om spørringene på en mer effektiv måte, og laga nye og bedre nettsider hos en annen nettleverandør. Så lurer egentlig på det samme som før. Nå har jeg fått ganske masse data her Så det burde være mulig å få gjort noen interessente analyser. Noen som har forslag til ting å gjøre? Det jeg har av data er antall sekunder det tar å finne posisjon, og estimert nøyaktighet i meter fra GPSen (for alle de seks testene), egen beregning av nøyaktighet, dato (ikke klokkeslett), land og telefonmodell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå