xExodusx Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 ja pokker, det har jeg ikke tenkt på en gang, har jo presision settet til EK, som jeg brukte når jeg kjørte kjøleren direkte på kjernen hm....sette på disse skruene igjen kanskje, men kan jo da sef ikke stramme helt 100% morro, da har jeg noe å prøve i kveld Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 hjalp noe og bytte kjølepasta og få litt ekstra press på cpu, men ikke mye MEN! jeg oppdaga noe anna jeg syns var litt urovekkene, dette var det første jeg så når jeg tok av kjøleren det som er rart er at det er ikke noe tilsvarende mellom kjernen og lokket sånn ser det ut etter vask, er ikke så lett å se på bildene, er men er en liten missfarging på midten enda og neste "rare" ting er når jeg skulle ta på ny kjølepasta, så hadde jeg litt lite igjen av gelid gc extreme, så ble ikke nokk fant jeg ut, det som var rart da var at det hadde blitt veldig svart bare av å bli klemt mellom cpu og kjøleblokk, kan det være en reaksjon mellom kobberet og pastaen? og ser dette ut som en grei måte og påføre pasta? første forsøk så følte jeg det ble litt mye, så fjernet det og prøvde enda en gang sånn ser "oppsettet" ut til slutt screenshot av "før og etter temperaturer" Før kjølepasta bytte: 3,9GHz @ 1,024v (3pass IBTv2) (her ble det faktisk 3grader HØYERE temperatur med full vifte enn på standard vifte hastighet) 4,6GHz @ 1,352v (3pass IBTv2) Etter kjølepasta bytte: 3,9GHz @ 1,024v 4,6GHz @ 1,352v 1 Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 har nå "startet på nytt" med overklokkingen for å se om jeg kan få ned volten, har da notert ned de forskjellige voltene jeg trenger på forskjellige hastigheter, og alt konkluderer med at jeg har en "dårlig" cpu Her er listen: 3,9GHz @ 1,048v/15min Prime95 @ 57c (Asus stock) 4,0GHz @ 1,072v/30min Prime95 @ 68c 4,1GHz @ 1,088v/30min Prime95 @ 65c 4,2GHz @ 1,136v/30min Prime95 @ 69c 4,3GHz @ 1,184v/30min Prime95 @ 71c 4,4GHz @ 1,240v/30min Prime95 @ 74c 4,5GHz @ 1,288v/30min Prime95 @ 79c 4,6GHz @ 1,344b/30min Prime95 @ 84c 4,7GHz @ 1,408v/30min Prime95 @ 91c (ikke stabil ved lengre påkjenning, men her var smertegrensen for hva jeg ville ha av temp og volt under stresstest) har tatt bilder av alle instillingene i bios på tiden med testing av den høyeste oc'n som jeg ikke fikk stabil, men ser dere noen umiddelbare feil som jeg bør endre på? de fleste standardinstilligene (untatt volt sef) har jeg tatt fra en utenlandsk oc forum (var sticky, og hadde samme hk som meg) AI Tweaker: RAM Timings (kjører org timings men lavere frekvens enn standard (standard er 2400MHz): CPU Power Managment: DIGI+ Power Control: og til slutt (ja cpu er like stabil som før, har tilnærmet samme temp som før selv om det var ett svart merke i kjølepastaen Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Etter min mening bruker du for mye kjølepasta. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Må se meg litt enig i det, uten at jeg tror det er veldig utslagsgivende. Tja, CPUen er vel grei den, men ikke noe spesielt legendarisk som visse personer her på forumet har. Men om du bare tester en, ja så tror jeg egentlig det ikke er overraskende at man får en gjennomsnitlig sak. Har selv en rimelig shabby CPU, men gjør det beste ut av det. ^^Må nok noe høyere i spenning enn deg for de samme frekvensnivåene, men så har jeg 3930K som vanligvis har noe høyere spenning også. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) hmm.......må ha enda mindre ja.....får prøve det nestegang jeg skal inn der å gjøre noe ser ett par har sagt at det KAN hjelpe å øke PCH (chipset?) spenningen noe, mens andre sier at den aldri skal røres, kan den gjøre noe forskjell? og bør jeg sette strøm "frekvensen" til auto eller la den stå på 350? EDIT: 4,7GHz ble faktisk "litt" mer stabil ved å oppdatere til den nyeste bios'en, men fortsatt ikke 100%, tror den holdt i 1,5t i forhold til 40min, men er jo fortsatt ikke bra nokk Endret 7. desember 2013 av xFrEaKx Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 har nå fått cpu stabil på 4,6GHz @ 1,368v, testet med Prime95 i 10t og manual volt, testet også noen runder med unengine heaven testen siden det virket som den stresset mer på minne og ga fortere utslag ved ustabil cpu i dag prøvde jeg derimot og gå over til offset voltage, og stille inn så jeg fikk max volt under stress lik som før, altå 1,368v, men etter en liten stund med spilling så fikk jeg da BSOD 0xD1 (som sier QPI/VTT/VCCIO voltage), spilte flere timer i går uten problemet, så regner med det er på grunn av at jeg har satt til offset, men kan det være den krever mer volt på offset eller er det bare jeg som hadde flaks når jeg spilte i går/stress testet? Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 er chieftech nitro series 950w psu en stabil/god psu? eller burde jeg vurdere en annen strømforsyning når jeg overklokker? har fortsatt problemer med minnekontrolleren på de høyere frekvensens, dvs at prime95 fungerer fjell, men spill/unengine heaven klikker, men vist jeg deaktiverer det ene av skjermkortene så fungerer det fint igjen....... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 er chieftech nitro series 950w psu en stabil/god psu? eller burde jeg vurdere en annen strømforsyning når jeg overklokker? har fortsatt problemer med minnekontrolleren på de høyere frekvensens, dvs at prime95 fungerer fjell, men spill/unengine heaven klikker, men vist jeg deaktiverer det ene av skjermkortene så fungerer det fint igjen....... Nitro-serien er helt grei, ikke spesielt god eller dårlig på noen måte. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 så med andre ord så burde ikke den påvirke overklokkingen? for jeg syns det er så rart at jeg kan teste minne-cpu, og alt fungerer fjell, men ikke cpu/minne-2xgpu, føler nesten som at det er ett eller anna på hk som ikke greier å overføre nokk data eller stabil nokk data? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 så med andre ord så burde ikke den påvirke overklokkingen? for jeg syns det er så rart at jeg kan teste minne-cpu, og alt fungerer fjell, men ikke cpu/minne-2xgpu, føler nesten som at det er ett eller anna på hk som ikke greier å overføre nokk data eller stabil nokk data? Du har tenkt på at vanntempen stiger ganske drastisk når du aktiverer skjermkortene? Ifølge tidligere resultater burde jo temperaturene på CPUen din være rimelig høye under drift allerede, og med +10C på vannet vil det jo ikke akkurat bli bedre... Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) joda, men dette skjer selv med "behaglige" temperaturer, dvs under 85 grader, eller burde jeg rett og slett gå enda lengre ned i frekvens? og vanligvis ligger temp mellom 75-80grader Endret 15. desember 2013 av xFrEaKx Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 joda, men dette skjer selv med "behaglige" temperaturer, dvs under 85 grader, eller burde jeg rett og slett gå enda lengre ned i frekvens? og vanligvis ligger temp mellom 75-80grader Det du kan prøve er å øke PCH Voltage og VCCSA noen hakk, mulig det fikser problemet. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Ser det faktisk skjer med lav frekvens også nå, men har ikke testet igjen med hk på "auto" da, bare det jeg fant ut var minimum stabil spenning på cpu, men tror ikke jeg testet skjermkortene mot den profilen, bare prime95, så kan jo være spenningen må en del opp, skal uansett teste ut rådene dine, virker, hjelper ikke det så prøver jeg igjen med optimale standard instillinger for hele hk og tester Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Jeg hadde samme problemet. Min 4770K klarte 24 timers stresstest med prim95 og noen timer med AIDA64 (orka ikke å vente lengre) på 4.5Ghz og 1.21volt men jeg klarte samme volt i spill, PC'n klikka/frøys etter ca 5 min. Endte med å stille opp til 1.235volt EDIT: Jaja, så ikke på side 2 eller 3 Endret 15. desember 2013 av Bahamut Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 kan se ut som enten, hk, cpu, ram eller ett eller begge skjermkortene er problemet, for nå greier den ikke å være stabil i unengine heaven i lengre tid med alt på standard (asus standard på cpu), skal prøve ett og ett kort for å sjekke om det er skjermkortene da Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 har testet litt mer, når jeg deaktiverer ett og ett skjermkort så viser det seg at det ene fungerer fint, mens det andre gjør ikke, har forsøkt og uinstallere og ta "clean install" av driverene, fjerne msi afterburner helt, uten at dette hjalp, så da er det enten skjermkortet i seg selv eller den pci-e slotten på hovedkortet som er problemet, er bare så dumt at det ikke noen lett måte og "bytte plass" på skjermkortene siden jeg har vannkjøling, får se om jeg gidder å stresse med det i løpet av uka, dumt å kjøpe nytt skjermkort bare for å finne ut at det er hk/cpu Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 hmm.....testet i dag igjen, med å fjerne "ekstra" strøm til det ene kortet, og så det andre, og det ene fungerer fint hele tiden, mens det andre kræsjer hele tiden, fikk ikke testet begge skjermkorte i en ny slot i hovedkortet da siden slangen ikke var lang nokk (har 3stk pci-e), men tror dere at det kan være noe anna enn skjermkortet? kan det være hk eller cpu? hadde vært surt og brukt over 5k på ett nytt skjermkort nå (blir isåfall ett 780ti) og så er det noe anna som er feilen Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 vist jeg skulle ha testet skjermkortene i en annen maskin, hadde det gått greit og teste de i f.eks, 15 minuter vann eller ville de blitt overopphetet med en gang? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 vist jeg skulle ha testet skjermkortene i en annen maskin, hadde det gått greit og teste de i f.eks, 15 minuter vann eller ville de blitt overopphetet med en gang? Uten vann gjennom blokken vil blokken overopphetes innen 10 sekunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå