Gå til innhold

OC Ustabil i spill men aldri i stress test


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke testet alt for mye annet, men minnet blir jo forholdsvis tungt belastet om du tar "Blend"-delen.
Men er nok helt sikkert andre programmer som tester bedre. Går da ut fra at programmer som ikke bare har de samme regneoperasjonene over og over igjen blir bedre.

 

Memtest 86 er nok derfor å regne som bedre og mer designet for å teste minnet fullstendig: http://www.memtest86.com/

 

Den sammen med Prime95 kanskje? (kanskje ikke kjører prime95 på alle kjernene, men ha en som kan jobbe med memtest)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

en helt annen ting, når jeg stress tester cpu nå med prime95, begge skjermkortene idler, på "stock asus" 3,9ghz, så blir cpu 70-75grader, føler det er veldig høyt til at jeg har ett ganske bra vannkjølings system (hovedkortet var da satt på auto, tror den ga 1,250 volt til kjernen), er som jeg skrev tidligere ett ek vannkjølings system med 1stk 360xtx rad og 1stk 240xtx rad med noctua radiatorvifter (en ekstra 140mm kabinettvifte som beveger på luften over strømkretsen på hovedkortet), kjører 2stk 120mm vifter + den 140mm viften som innsug, mens jeg har 3stk 120mm vifter som utblås på toppen av kabinettet så jeg får ett ørlite overtrykk i kabinettet

 

og til slutt, har "delidda" og satt på lokket igjen med ett nytt tynt lag med kjølepasta (på begge sider av lokket), tror jeg brukte det som fulgte med ek settet

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Hva du har satt i BIOS er rimelig likegyldig. Og at du har på auto gjør ikke saken bedre. Det blir jo som å gamble på hva slags spenning du ender opp med.

 

Sjekk i det minste hva CPU-Z sier mens du kjører Prime95. Selv med vesentlig bedre vannkjøling så kan jeg få mye høyere temps på auto (som ikke hører hjemme på overklokkede PCer).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

på 3,9ghz er jeg nå nede i 1,064v, kjørt 10 runder på intel burn test v2 så lå temperaturen på 68grader max (lå som regel langt under, men det var den høyeste peak temperaturen)

 

har selvfølgelig ikke rukket og ta en ørten timers stabilitets test enda, men tok en halvtime med prime og en god halvtime med heaven (er når jeg presser skjermkortene mine at minne blir påvirket virker det som), og 10 runder med IBT

 

edit: 1,048v var vist max spenning

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Skjønner. 68grader på 1,064v og så lav OC som 3,9 GHz hørtes jo helt forferdelig ut.

 

Nå bruker jeg ikke intel burn test, og kan godt hende den skaper betrakelig mer varme (belaster CPUen tyngre) enn prime95 etc.. for det er egentlig et resultat jeg ville forventet meg med stock kjøler og ingen de-lidding.

 

Hva får du etter 10min på prime95 og slikt spenningsnivå?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mer eller mindre samme greia, er jo garantert at mine to gtx570 i samme loop spiller inn, men syns det er noe høyt ja, går sjeldent lavere enn 35grader idle, det som er rart er at jeg som regel får bedre temp med en gang etter jeg har lagt på kjølepasta, så blir det værre etterhvert som tiden går igjen, testet flere typer pasta

 

Edit: er heller ikke veldig stor forskjell om jeg setter viftene på standard vifteprofil eller full fart (fan expert i asus ai suit)

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Det beste for å finne problemet er nok å måle temp til vannet/radiatoren. Hvis det er så varmtbsom 35-45 grader så begynner det å bli et problem. Men om å endre viftehastighetene ikke endrer tempen så er det nok heller ikke dette.

 

Men mistenker at du har dårlig varmeoverføring fra CPU til vannblokk du bruker en helt minimal mengde kjølepasta og er sikker på at blokken når helt ned til CPU-kjernen?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

ja har testet flere ganger, og ser at kjølepastaen er blitt spredd ut, har også lagt pastaen på feil før, og sett at resultatet blir DRASTISK værre....har også planslipt toppen av cpu "lokket" (måtte pusse på det uansett etter jeg delidda grunnet noen hakk etter skruetvingen så tenkte jeg like godt kunne gjøre den helt flat)

 

men hvilke kjølepasta blir anbefalt? vet om den liquid metal greia, men siden den er så sykt vaskelig og få fjernet igjen så har jeg skippet den foreløbig

Lenke til kommentar

skrur til de fjærbelastede skruene på ek supremacy blokka til det ikke går mer, og tar litt og litt på hver skrue for å få jevn belastning, og som jeg var så vidt inne på så er alltid tempen en god del bedre de første dagene for å så bli værre igjen

 

TROR jeg har fått CPU stabil på 3,9GHz @ 1,032v nå, men den klikka faktisk i natt, men det var fordi det innebygde overvåkingssystemet til OCCT trodde kjerne 1 spika til 127grader, og så datt ned til 1,5grader, men alle andre var jo på 64grader max, så er nokk en sensorfeil mer enn en faktisk spike vil jeg tro (har helller ALDRI sett tempen så høy med noen andre overvåkingsprogramer som HWMonitor, OpenHWMonitor eller RealTemp)

 

grunnen til at jeg nå undervolter ved nær standard klokke er for å prøve en annen fremgangsmåte for overklokking igjen når jeg har funnet ut minimum volt den er stabil på,

 

men tror jeg vil prøve en helt ny kjølepasta, hva burde jeg kjøpe? og hvor kan jeg kjøpe denne liquid metal saken? lurte på å ha dette mellom kjernen og lokket

Lenke til kommentar

Funker ikke på de-lidda prosessorer.

Mem det finnes andre lignende enn den mest vanlige formen. Disse fåes dog ikke i Norge.

 

Mente å huske at du måtte ha et spesielt festeutstyr når di har delodda, som da gjør prosessoren en god del lavere, og vil da kunne føre til dårlig kontakt/lite press.

 

Eller kjører du med IHS?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...