Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hørt at hvis man klikker på de ulike bildene fra google pictures så kan man få virus.

Hva hvis man (etter å ha tatt google søket) tar print screen av selve bildet uten å faktisk gå inn på nettsida. Kan man få virus av dette og?

Jeg har null peiling på virus så det er derfor jeg spør :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hovedsak vil spredere av ondsinnet materiale få deg til å laste ned/installere programvare, ofte under tro at du installerer et legitimt program. F.eks. drivere, oppdateringer o.l., eller de påstår at det er noe galt med maskinen din og at ved å installere deres programvare så skal de fikse det for deg.

Du får nok ikke virus bare ved å se på bildene, men om du besøker kildesiden kan du nok bli påprakket uønsket software. Et oppdatert anti-virusprogram, samt å være kritisk og bruk sunn fornuft burde holde deg unna det meste.

Lenke til kommentar

Om jeg husker riktig, var det tidligere slik at nettsiden ble lastet i bakgrunnen når man klikket på et bilde. Det åpnet for angrep gjennom sikkerhetshull i nettleseren. Nå lastes vel bare bildet med mindre du aktivt velger å gå inn på siden. Det er tryggere, men Google har fått litt pepper fra rettighetsaktivister fordi brukere kan se bildene uten å besøke nettsiden de ligger på.

Lenke til kommentar

PrintScreen er helt ufarlig. Som Horrorbyte sier, så vil man først kun se bildet med direkte URL uten å må laste hele nettsiden. Men jeg lurer på om jeg har opplevd enkelte ganger at da jeg skulle se bildet i stor versjon, at jeg i stedet fikk opp siden det var på, fordi noen vil beskytte bildene sine. Den teknikken kan jo også brukes til å gi deg virus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...