IHelpYouYouHelpMe Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hei, jeg er 16 år og går på VG1 Elektro, og jeg angrer fælt. Jeg kan ikke se for meg at jeg jobber med elektronikk, og jeg føler for å droppe ut, og jobbe resten av året for å tjene litt penger, og så søke ny linje neste år. Jeg er også litt skolelei, og det hadde vært flott å fått et "friår" for å tjene litt penger, noe jeg trenger for øyeblikket. Noen som har gjort dette før, og har erfaring? Hvordan gikk det? Og så lurer jeg på hvordan dropper man ut? Er det bare å slutte å gå på skolen, eller må jeg "Melde meg ut" på en eller annen måte? Når jeg da skal søke ny linje til neste år, er det da fortsatt karakterene og fraværet på ungd. skolen som gjelder, og søker jeg ny linje på samme måte som når jeg søkte i fjor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Anbefaler det ikke. Det er mildt sagt ganske kjipt å gå om igjen. Nå har du jo allerede kastet bort flere måneder på skolen. Det er straks juleferie. Husk at det også er vanskelig å få seg jobb som sekstenåring, med mindre du har kontakter. Og så lurer jeg på hvordan dropper man ut? Er det bare å slutte å gå på skolen, eller må jeg "Melde meg ut" på en eller annen måte? Du må selvfølgelig skrive deg ut. Ta kontakt med rådgiver eller informér kontaktlæreren din. Anbefaler deg å ta det opp med foreldrene dine først, i alle fall. Når jeg da skal søke ny linje til neste år, er det da fortsatt karakterene og fraværet på ungd. skolen som gjelder, og søker jeg ny linje på samme måte som når jeg søkte i fjor? Ja. Endret 24. november 2013 av Slettet-w7DZlO15 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Kan du ikke ta f.eks. fellesfag så kan du få fritak fra de på en annen linje, er ikke det mulig? Lenke til kommentar
IHelpYouYouHelpMe Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Kan du ikke ta f.eks. fellesfag så kan du få fritak fra de på en annen linje, er ikke det mulig? Jo, jeg har hørt at det er mulig, men da blir det litt problematisk med det å få jobb og tjene penger, noe som hadde vært fint. Lenke til kommentar
IHelpYouYouHelpMe Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Anbefaler det ikke. Det er mildt sagt ganske kjipt å gå om igjen. Nå har du jo allerede kastet bort flere måneder på skolen. Det er straks juleferie. Husk at det også er vanskelig å få seg jobb som sekstenåring, med mindre du har kontakter. Du må selvfølgelig skrive deg ut. Ta kontakt med rådgiver eller informér kontaktlæreren din. Anbefaler deg å ta det opp med foreldrene dine først, i alle fall. Ja. Så jeg burde egentlig bare gått dette året og søke ny linje neste år? Hadde vært så bra å fått tjent litt penger, men.. Lenke til kommentar
Tiger_Lilies Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Kan du ikke gå deltid og ta kun fellesfagene? Da kan du jobbe imellom tide og du vil da slippene de fagene til neste år. Så neste år tar du kun de nye fag og forsetter å jobbe deltid. Det gjorde kjæresten min da han velgte feil. For å gjøre dette må du snakke med rådgiveren din. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Det er ingen problemer knyttet til det å hoppe av VG1 og gjøre omvalg neste skoleår. Du må gi beskjed til skolen din om at du ønsker å melde deg ut. Snakk med rådgiver. Når du søker på ny linje til neste år, så er det karakterene og fraværet på ungdomsskolen som teller. Om du går ferdig VG1, for så å gjøre omvalg til sommeren, så er jo det første året uansett bortkastet - med mindre du skal søke annet yrkesfag, da trenger du antakeligvis ikke ta fellesfagene på nytt. Ser i grunn ikke poenget med å gå på videregående på deltid både i år og til neste år, da er det like greit å droppe helt ut, og starte på ny frisk til neste år. Lenke til kommentar
privatistK Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg sluttet på min linje og begynte på nytt på allmenn. Kjipt det siste året, men absolutt en av de beste avgjørelsene jeg har gjort. Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Det er ingen problemer knyttet til det å hoppe av VG1 og gjøre omvalg neste skoleår. Du må gi beskjed til skolen din om at du ønsker å melde deg ut. Snakk med rådgiver. Når du søker på ny linje til neste år, så er det karakterene og fraværet på ungdomsskolen som teller. Om du går ferdig VG1, for så å gjøre omvalg til sommeren, så er jo det første året uansett bortkastet - med mindre du skal søke annet yrkesfag, da trenger du antakeligvis ikke ta fellesfagene på nytt. Ser i grunn ikke poenget med å gå på videregående på deltid både i år og til neste år, da er det like greit å droppe helt ut, og starte på ny frisk til neste år. Er jo noe med det at man holder studievanene ved like ved å fortsette. Men nå er det vel begrenset hvor mye man har opparbeidet seg av dette så kort ut i VG1. Et annet alterntiv som jeg vil anbefale deg å vurdere - om du er strukturert og virkelig tar ansvar for egen læring - er å kanskje ta noen fag som privatist i vår? Finnes mange skolefag som har fult av youtube-videoer samt gode lærebøker. Kan gi deg ekstra fritimer på videregående, som du både kan benytte til arbeid, ekstra fokus på andre fag og venner. Er alltids kjekt. I tillegg så finnes jo muligheten for å ta VGS på 2 år - men da med en god del privatisteksamener. Kjenner selv til folk som har tatt hele VGS på 1 år, som privatist rett etter ungdomsskolen. De hadde dog ikke noe særlig sosialt liv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå