Plutoid Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Jeg har Canon 60 D og er fornøyd med det. Jeg var også fornøyd med mitt gamle 30D og ennå lengre tilbake var jeg fornøyd med AE-1. Men Canon er meget trauste og følger ikke med i timen. Var nettopp en tur i Paris. Der var det som alltid masse turister. De fleste som hadde systemkamera hadde mindre utgaver uten speilhus. De hadde Olympus, sony eller Panasonic. Canon har kommet med ett kamera uten speilhus som fikk sånn passe karakter når det ble testet. På tide at de kommer med flere små kamera uten speilhus. De er mye lettere å ta med seg ut enn de store dslr. Har egentlig blitt veldig "forelsket" i Panasonic GX7. Hadde vært fint om Canon kom med noe slikt. Bør ikke være større, helst litt mindre i fysisk størrelse. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hvis du vil ha noe annet enn det du har fra før, så bytt da vel. Det koster noen penger, men du får antagelig ikke bedre bilder. Men du kan ende opp med utstyr du syns er finere å ha. Hvert fall til det er en annen produsent som lager noe du syns er enda kulere... Lenke til kommentar
polljen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Nei det MÅ du absolutt ikke. Hva de andre turistene har spiller forsåvidt ingen rolle. Nå er jeg litt i samme situasjon, forskjellen er at jeg ikke vurderer å bytte fra Canon til Panasonic, men derimot så vurderer jeg et speilløst (GX7 eller X-E2) i tillegg til mitt speilrefleks. Jeg har full forståelse for et ønske om å "følge med i tiden", men det er ikke et "must". Er forsåvidt enig i at Canon burde komme med et nytt speilløst før jeg bestemmer meg, men det skjer nok ikke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Du må gjerne bytte, men da fordi du vet at du tar med kamera istedet for at det ligger hjemme. Hva andre bruker skal du ikke bekymre deg om 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Hvorfor ikke bytte om du har lyst på et Panasonic GX7? :-) Objektivene du har fra før passer uansett ikke rett på Canon EOS M-serien, da må du ha på et digert adapter i tillegg, og da faller hele vitsen med et lite kamera bort. Endret 24. november 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hva de andre turistene har spiller forsåvidt ingen rolle. Enig, man må se på det man vil ha selv. Speilreflekser selger (hvis man skal tro statistikkene) fortsatt mye bedre enn speilløst og har fortsatt fordeler. De har ulemper også, så det gjelder bare å finne det som best dekker eget behov. Det går stadig rykter om nye Eos M-modeller uten at det kommer noe, siste rykter sier vel ut på nyåret. Canon skal uansett ha lagt seg skikkelig i selen hvis neste generasjon skal matche de beste speilløse du får i dag, men har du tid til å vente og det kommer noe du vil ha kan du bruke eksisterende linser med adapter på Eos M. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Enig, man må se på det man vil ha selv. Speilreflekser selger (hvis man skal tro statistikkene) fortsatt mye bedre enn speilløst og har fortsatt fordeler. De har ulemper også, så det gjelder bare å finne det som best dekker eget behov. Det går stadig rykter om nye Eos M-modeller uten at det kommer noe, siste rykter sier vel ut på nyåret. Canon skal uansett ha lagt seg skikkelig i selen hvis neste generasjon skal matche de beste speilløse du får i dag, men har du tid til å vente og det kommer noe du vil ha kan du bruke eksisterende linser med adapter på Eos M. Det stemmer at speilrefleks selger, men det er i Norge. De speilløse når raskt innpå og er forbi i flere land. Blant annet Japan der speilløse selger bedre enn dslr. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det stemmer at speilrefleks selger, men det er i Norge. De speilløse når raskt innpå og er forbi i flere land. Blant annet Japan der speilløse selger bedre enn dslr. Men du kjøper vel det utstyret som dekker DITT behov, uavhengig av hvilke modeller som det selges mest av i Japan...:-) Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Jeg skjønner problemet, og jeg har selv kjøpt meg et Samsung NX-system som jeg bruker jevnlig. Har ikke klart å selge Canon-utstyret ennå i påvente av en kombinasjon av 70D/7D til 1100D pris, men burde sikkert gjort det da jeg ikke bruker det mer enn et par ganger i året. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Det stemmer at speilrefleks selger, men det er i Norge. De speilløse når raskt innpå og er forbi i flere land. Blant annet Japan der speilløse selger bedre enn dslr. Tja, er det ikke blitt sånn nå at speilløse kameraer har stagnert i salget så produsentene må lansere "nye modeller" stup i et for å holde salgstallene høye ? Research firm IDC expects shipments of interchangeable-lens cameras to fall 9.1% to 17.4 million units this year, from 19.1 million units last year. Last year, shipments increased 20%. TS. du behøver ikke og bytte. Har du flere gode canon-objektiver kan du gjøre som meg og kjøpe en Canon 100D, litt større en de speilløse men med kid-objektiv på blir det ikke spesielt større. Endret 24. november 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Er vel ikke speilløse kamera salget som har stagnert, det er hele kamerasalget som er på en lang nedtur som neppe stopper med det første, mest sannsynligvis aldri. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Det stemmer at speilrefleks selger, men det er i Norge. De speilløse når raskt innpå og er forbi i flere land. Blant annet Japan der speilløse selger bedre enn dslr.Dette kalles "cherry picking": å velge ut ett land fordi det later til å støtte konklusjonen man ønsker seg. Japan er bare ett land i verden, og trenger ikke å være en pekepinn på hva som skjer i Norge om 3 år. Fakta synes å være totalt salg og utviklingen på salget globalt er mer positiv for DSLR enn speilløst, og at Canon er en av få produsenter som tjener penger på kamera. Dette kan selvfølgelig skyldes helt andre ting enn at speilløst er "dårlig", f.eks at kamera-industrien møter konkuranse fra mobil-kamera primært i low-end (hvor det er mange speillløse), mens high-end markedet foreløpig er skjermet for slik konkuranse. Det kan også skyldes at kamera-kjøpere ofte er konservative 50-åringer. Jeg har et kamera (7D) som er kjøpt en god stund før ditt 60D kom på markedet, og kommer til å beholde det en god stund til. Hvis 60D ikke blir brukt eller hindrer deg i å ta blinkskudd så anbefaler jeg deg å bytte så fort som mulig. Å henge på "siste trender" er derimot dyrt og vil hindre deg i å fokusere på det å ta gode bilder med et kamera du kjenner. Det er lett å lage små kamera. Det er vanskeligere å lage små kamera med stor sensor. Det er (tilsynelatende) umulig å lage små system med stor/god sensor og optikk med mye tele, stor lysstyrke og god bildekvalitet. Spørsmålet blir da: hva er du villig til å ofre? Jeg er helt enig i at Canon har vært noe traurig de siste åra. 70D viser dog at de ikke har sovnet helt. De vil antagelig komme med en "EOS-M2" med on-sensor PDAF ala 70D (som vel var største ankepunktet mot EOS-M). Om systemet da har livets rett er et åpent spørsmål. Kanskje fyller 100D-kategorien målgruppens behov vel så godt, når sensoren først skal være så stor? Kanskje er 60D + kompakt-kamera/mobil med godt kamera en kombinasjon for deg? -k Endret 25. november 2013 av knutinh 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Det stemmer at speilrefleks selger, men det er i Norge. De speilløse når raskt innpå og er forbi i flere land. Blant annet Japan der speilløse selger bedre enn dslr. Generelt sett, så er salget av speilløst i Europa og USA, for å si det mildt, skuffende. Men hvis vi skal din erfaring i Paris som en indikasjon, så tyder det på at brukerene av speilløse er flinkere til å ta med seg kameraene sine på tur. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Men hvis vi skal din erfaring i Paris som en indikasjon, så tyder det på at brukerene av speilløse er flinkere til å ta med seg kameraene sine på tur. Eller at han bare så japanere.. Selv har jeg et E-PL3 i tillegg til Canon'en og synes det er en fin kombo, selvfølgelig hadde det vært kjekt å kunne bruke Canon-optikken på "det lille kameraet", men da blir jo optikken såpass stor at mye av poenget forsvinner. Men jeg vurderer å selge meg ut av Canon og kjøpe en E-M5 i stedet.. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 En litt merkelig problemstilling, muligens prøver du ovenfor deg selv å skape valide argumenter for nytt kamerakjøp? Her i distriktet hagler det med turister om sommeren via daglige cruiseskipanløp, også japanere. jeg møtte et lass derfra i sommer og mitt inntrykk var at hoveddelen hadde enten superzoom eller speilrefleks. Altså motsatt av hva du mener å ha opplevd. Men selv hadde jeg aldri vektlagt hva andre brukte. Alle kameratyper opplever nedgang i salget, også speilløse systemkamera som faktisk sliter mer enn speilrefleks. Jeg tror og at Canons folk følger markedet og utviklingen svært nøye, og hadde det vært tegn til at speilløse systemkamera viste en plusstrend ville de nok ikke satt stille og hadde nok kommet med nye greier der og. Men foreløpig ser det ikke ut til at de behøver å skjelve i buksene. Vær og klar over at her på forumet vil det ikke forundre meg om det nå er en overvekt av folk med speilløse systemkamera, dermed kan en lett få et inntrykk som ikke stemmer helt med den totale virkeligheten. Andelen med speilløse her på forumet er i utakt med andelen disse har av salget. Det er nevnt 100D som et alternativ og det er jeg enig i, det er faktisk et veldig lite og lett kamera - og de fleste speilløse systemkamera med objektiv går ikke i lomma og må bæres utenpå som speilrefleks. Tor Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Det stemmer at speilrefleks selger, men det er i Norge. Jeg har ikke sett noen tall for Norge, men det har vært flere oppslag siste året om at speilløse ikke vinner terreng i særlig grad på verdensmarkedet. Jeg har tro på at speilløse vil øke markedsandelen over tid, men foreløpig ser det ut til at de bare har "tatt av" i noen få land. Edit: Apropos egne observasjoner av turister så er det mobilen som vinner, fulgt av masse kompaktameraer, en del speilreflekser og en del speilløse. Pad'er har tatt seg opp siste året, men ligger heldigvis(?) fortsatt på en sisteplass. Endret 25. november 2013 av se# 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå