salve96 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hadde vært fint om noen kunne hjulpet med denne oppgaven: Et varmluftanlegg består av to varmeelementer og en vifte. Varmeelementene skal styres av to termostater som er stilt på 19 og 22 grader celsius. når det er over 22 grader i rommet er ingen av elementene i drift. Når det er mellom 19 og 22 grader er et element innkoblet, og når det er under 19 grader er begge elementene innkoblet.(Byggautomatisering) Utarbeid: Arrangementstegning Styrestrømstegning Rekkeklemmetabell Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Nøyaktig hva trenger du hjelp til? Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Altså, byggautomatisering har jeg aldri vært borti før, men regner med det er noe av det samme som automatsjonsfaget.Hvis du kan forklare meg forskjellene i ett styrestrømskjema, arrangementstegning og rekkeklemmetabell fra byggautomatisering og vanlig automasjon. Her er ett eksempel på en oppgave jeg har vært bort og løst greiti: En kran som skal kjøres fritt frem og tilbake. I hver ende står det en endebryter som sørger for at kranen ikke kommer for langt(Hovedstrøm = dreieretningsvender). Utarbeid: Arrangementstegning: Tegn kran, endebrytere, nødstopp og tavle! Styrestrømstegning: (Skal det være holdekontakt ved kranstyring?) Rekkeklemmetabell : Her er det bare en rekkeklemmelist!! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Du gjør det på akkurat samme måte. En styring er en styring, om det er for et ventilasjonsanlegg eller en kran. Samme normer for dokumentasjon gjelder. Endret 24. november 2013 av Nedward 1 Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Kunne du kommet med et forslag til styrestrømmen? Viften regnes som motoren, og varmeelementene er styrt av kontaktorer?Hvordan skal jeg legge inn i ett skjema at noe skjer når noe oppnår en bestemt temperatur? Takk for hjelp Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Varmelementene styres av kontaktorer, ja. Kontaktorene som styrer elementene må styres av f.eks. en termostat som kobler dem inn når temperaturen er under 19 og 22 grader. Er usikker på symbolet for en termostat, men prinsipielt tegnes det som en relekontakt som kobler inn kontaktorspolen. 1 Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Hva er forskjellen fra denne tegningen? Er at man bytter ut startknapp med en termostat? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå