MarqsK Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hei. Som tittelen sier vil ikke kjøre/nærlysa på bilen min skru seg av. Når jeg skrur av motoren og lysbryteren er de fremdeles på. Samme hva jeg gjør så nekter de å skru seg av.. En jeg snakket med sa han kanskje trodde det kunne være et relé, men er det andre som har forslag til hva det kan være? Isåfall hvordan bytter jeg et relé? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Utslitt relé høres ut som en troverdig forklaring. En gang hadde jeg et tilsvarende problem. Det ødelagte reléet styrte ikke frontlyset, men kjølevifta. Det slo seg på, men ikke av igjen. Selv om motoren var kald. Resultatet var flatt batteri neste dag. Å bytte et relé kan være svært enkelt. Jeg har en annen bil enn deg, men et relé ser omtrent sånn ut: Koster en femtilapp på Biltema, eller du kan kjøpe originaldeler på merkeverkstedet. Om du kjøper uoriginalt, må du huske å sjekke at alle spesifikasjonene stemmer, og at pinneplasseringen er lik. Om alt stemmer, er det bare å sette det nye reléet i sokkelen slik det gamle stod. EDIT: Link til en vare på Biltema som muligens passer: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-42134/ Hvor relé-boksen er plassert i din bil, står antakelig i manualen. Ellers er det sikkert noen som har nevnt det på nettet, så det er bare å google det. Endret 24. november 2013 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Fant en link om noen som har samme feilen, og detaljert beskrivelse av reléets plassering: http://www.justanswer.com/car/10aj9-panel-1998-audi-a6-headlight-relay.html Jeg kan ikke gå god for om det stemmer. Jeg ville trodd at reléet var lenger framme, nær frontlysene. Mulig at denne bilmodellen har batteriet bak? (EDIT: En nettside jeg fant sier at batteriet er bak eller under et sete... Man finner alt med Google ) Det er jo bare å se etter. VIKTIG: La ikke batteriet tømmes helt. Da kan det bli ødelagt. Koble fra batteriet når kjøreturen er over, så batteriet ikke står og tappes over natten. Koble til en batterilader om det allerede er lite strøm igjen. Endret 24. november 2013 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Latias Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Ti innlegg forsvant fra tråden. Hold dere til trådstarters problemstilling. Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Takk for svar! Skal prøve å finne reléet i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå