Gå til innhold

Trenger Objektiv til Canon kamera


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal begynne og ta bilder av dyr i naturen og jeg trenger et objektiv til jeg er veldig glad i ta macro bilder og men hvis jeg skal få et fint bilde av en fugl ellerno så trenger jeg en bra linse som kan zoome og ha god bilde kvalitet

Her er noen ting som er viktig

 

*Objektivet må funke til Canon kamera

*Budsjett: 5000-5500 kr

*må være bra til og ta bilder av dyr

*Må kanskje være mulig og få kjøpt i butikk

 

Takk på Forhånd! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innen ditt budsjett og ønsker er det nok en 70-300 som er nærmest.

Enten Tamron 70-300 VC eller Canon 70-300 IS.

Selv ville jeg nok vurdert Canon 70-200 f/4 siden det klarer mer "action", problemet er at den har for dårlig "zoom" for fuglfotografering.

Du kan godt finne noen linser som går over budsjettet! :D

Lenke til kommentar

Du kan godt finne noen linser som går over budsjettet! :D

 

Jeg tror Canon 70-300 IS eller Tamron 70-300 VC som Nautica foreslo er det beste du får under 5500. Det finnes andre billigere 70-300 også, men disse to har OK kvalitet. Uansett hva du velger bør det ha stabilisator. Ulempen med 300 som maks brennvidde er for fugler. Det betyr ikke at det er umulig å få gode fuglebilder med 300mm, men du vil nok ønske deg ennå mer tele i mange situasjoner.

 

Neste skritt opp er Sigmas 120-400mm OS og 150-500mm OS, men da er du opp mot 6500 i pris for 120-400 og nesten 7000 for 150-500. Canons neste skritt opp hvis du skal ha 400mm er 100-400, men da er du oppe i pris på 13K.

 

Ved å gå på bruktmarkedet kan du sikkert spare en del, men nytt er altså 120-400 som ligger rundt 1000 over budsjettet rimeligste måte å få 400mm. Merk at det er et godt hopp i størrelse og vekt også ved å gå fra 300mm til 400+ som lengste brennvidde.

 

Til slutt kan jeg nevne at Tamron nettopp har lansert en 150-600mm som muligens kan påvirke prisene litt på sikt, avhengig av hvoran Tamron priser den og hvordan testresultatene blir.

Lenke til kommentar

Er

 

 

Jeg tror Canon 70-300 IS eller Tamron 70-300 VC som Nautica foreslo er det beste du får under 5500. Det finnes andre billigere 70-300 også, men disse to har OK kvalitet. Uansett hva du velger bør det ha stabilisator. Ulempen med 300 som maks brennvidde er for fugler. Det betyr ikke at det er umulig å få gode fuglebilder med 300mm, men du vil nok ønske deg ennå mer tele i mange situasjoner.

 

Neste skritt opp er Sigmas 120-400mm OS og 150-500mm OS, men da er du opp mot 6500 i pris for 120-400 og nesten 7000 for 150-500. Canons neste skritt opp hvis du skal ha 400mm er 100-400, men da er du oppe i pris på 13K.

 

Ved å gå på bruktmarkedet kan du sikkert spare en del, men nytt er altså 120-400 som ligger rundt 1000 over budsjettet rimeligste måte å få 400mm. Merk at det er et godt hopp i størrelse og vekt også ved å gå fra 300mm til 400+ som lengste brennvidde.

 

Til slutt kan jeg nevne at Tamron nettopp har lansert en 150-600mm som muligens kan påvirke prisene litt på sikt, avhengig av hvoran Tamron priser den og hvordan testresultatene blir.

Er dette et bra objektiv? http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Sigma/Sigma-150-500mm-F5-6-3-APO-DG-OS-Telezoom-med-optisk-bildestabilisator-121900-p0000126949

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal begynne og ta bilder av dyr i naturen og jeg trenger et objektiv til jeg er veldig glad i ta macro bilder og men hvis jeg skal få et fint bilde av en fugl ellerno så trenger jeg en bra linse som kan zoome og ha god bilde kvalitet

 

Du bør sjekke bruktmarkedet for Sigma 150/180mm. Da får du det ypperste av glass, både til makro og som fast tele. Fint bilde av fugl kan du klare med nevnte objektiver - hvis avstanden til motivet er kort nok...

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å svare på hva som er "bra nok".

 

For egen del: Jeg har en 400mm f/5.6 til fugler og den slags. Det er et glimrende objektiv som med et kamera som fint kan presses litt i ISO også duger på dager med skygge. I skumringen og i dårlig lys får jeg problemer, dog, og dette er tidene jeg liker best. Jeg er rett og slett lite begeistret for fuglebilder i dagslys.

Objektivet er meget bra, men under de forholdene jeg liker best er f/5.6 et handikap.

 

Og det er problemet med fuglefotografering. Objektivene er forbanna dyre med mindre man har fuglen fryktelig nære eller er spesielt glad i fotografering midt på dagen, helst i solskinn.

 

Så hva skal jeg si? Kjøp et makroobjektiv! Det er mye, mye rimeligere, og så slår du fra deg fuglen og håper du aldri blir fuglefrelst, for skulle du bli det blir hobbyen dyr. Sånn sett er jeg enig med forslagene til flagborg.

 

Heldigvis er ikke jeg fuglefrelst, så til mitt bruk holder firehundremillimeteren min lenge. :)

 

For 5-6000 kroner får du forreste det ypperste av makroobjektiver. Her kan jeg i så fall anbefale Canon 100mm f/2.8 IS. Den ligger vel rundt dette - i hvert fall hvis du har litt is i magen og sjekker tilbudene.

 

Et objektiv som duger til både fugler (som ikke er måker, stokkender eller i bur) og makro, tror jeg du bare kan glemme.

 

Jepp - jeg vet. Dette var et ganske intetsigende svar!

Endret av Keyzer28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er dette et bra objektiv?

Et helt greit objektiv, men du burde nok kjøpe deg et meget godt kamerastativ i tillegg.

 

Når du har et objektiv med såpass dårlig lysstyrke er du avhengig av mye lys eller lange lukkertider og da er man nødt til å bruke et stativ, og hvis motivet er i bevegelse blir det enda verre. skal du ta bilder uten stativ må du ned i brennvidde eller opp i lysstyrke. Både 70-300 og 70-200 er en middelvei på hvert sitt område, 70-300 m/stabilisering er akkurat passe nok til og kunne ta bilder i normale lys-situasjoner uten bruk av stativ/blits og kan brukes til action hvis lyset er godt nok. 70-200 f/4 har bedre lysstyrke og vil fungere i litt mørkere omgivelser eller gi raskere lukkertider, men gir mindre brennvidde/lengde.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Trenger egentlig et nytt kamera siden jeg bruker mamma sin 500d og den er ikke så veldig bra

men jeg lurte på er dette et bra kamera? http://www.japanphoto.no/canon-eos-600d-m-18-5555-250

Jeg kommer også til og lage videoer med kamera så jeg trenger et bra kamera til det er dette her bra for det? Det blir filming av mye action og sånn som Trampoline videoer, ski videoer, cinematic videoer, kjøring og masse sånt. eller vet du om et bedre kamera for det?

Lenke til kommentar

Mente egentlig ikke og si at den var så dårlig men har hatt noen problemer med video og sånn på den at den har plustelig skrudd seg av og sånt.

Kan hende du har et for dårlig kort så at det ikke klarer og laste ned fort nok og da stopper kameraet og ta video, tar jeg ikke helt feil skal det være minimum klass6 men anbefaler class10 av god kvalitet.

Prøv og formater kortet i kameraet for å se om det hjelper og gjør det relativt ofte.

Lenke til kommentar

Jeg har et sånn. Objektivet er helt greit i godt lys. 6.3 er største blender på 500mm. I skogen betyr nok det at du må opp i iso 400 for å få akseptabel lukkertid. En annen ting er at det er best egnet til stasjonær bruk, og ikke noe en slenger opp for å ta et øyeblikksbilde. Den optiske stabilisatoren og blenderen vs autofokus gjør at det vil ta minst et halvt sekund fra du trykker ned utløseren til det begynner å smelle i lukkeren.

Lenke til kommentar

Kan hende du har et for dårlig kort så at det ikke klarer og laste ned fort nok og da stopper kameraet og ta video, tar jeg ikke helt feil skal det være minimum klass6 men anbefaler class10 av god kvalitet.

Prøv og formater kortet i kameraet for å se om det hjelper og gjør det relativt ofte.

Vet du om et bra sd kort til filming?

kan du sende link? :D

Lenke til kommentar

Vet du om et bra sd kort til filming?

kan du sende link? :D

Jeg bruker Sandisk kort og stort sett ekstreme pro class 10, lexar går også for å være gode.

 

Her har du et på 16gb, men til filming kan det være greit og gå for et 32gb.

 

Du finner nok kortene billigere andre steder, spesielt i utenlandske butikker, men vær forsiktig på eBay mye falske kort der.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg bruker Sandisk kort og stort sett ekstreme pro class 10, lexar går også for å være gode.

 

Her har du et på 16gb, men til filming kan det være greit og gå for et 32gb.

 

Du finner nok kortene billigere andre steder, spesielt i utenlandske butikker, men vær forsiktig på eBay mye falske kort der.

Kan du noe om CameraSlider? :D For jeg lurte på om du visste om noen som var brae og kjøpe fra ebay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...