Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ovn som ikke klarer å holde "korrekt" varme i rommet

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg en lukka panelovn. Men termostaten klarer ikke å tilpasse seg temperaturnedgang om natta.

Hvis jeg setter termostaten på ovnen på 17 graderså klarer ikke ovnen å beholde varmen i rommet. Hvis jeg derimot setter termostaten på 25 grader så klarer den å holde 17 grader i rommet, problemet er at hvis jeg gjør det, før jeg legger meg, så blir jo for varmt til å sovne inn.

Noen som har forslag til en løsning på dette? Wattstyrken på ovnen er overdimensjonert i forhold til størrelsen på rommet. Det vil si at den i utgangspunktet ikke skulle ha problemer med å varme opp rommet.

Takk for svar Happy.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken ovn har du kjøpt?

Ovner med innebygd termostat kutter rimeligvis ut når temperaturen ved termostaten når innstilt temperatur, selv om temperaturen er lavere et annet sted i rommet. Om ovnen står under et bord eller et utstikkende brett ved vinduet, så kan det føre til at temperaturen lokalt rett over ovnen er høyere og termostaten slår av ovnen for tidlig og for ofte. Det bør være fri sirkulasjon for lufta over ovnen. Ovnen bør ideelt sett plasseres under vindu og/eller ventil for å motvirke "kaldras" fra ventil/vindu.

For å få det kaldere i rommet når du sover enn når du er våken, må du enten stille ned termostaten manuelt hver kveld, eller bruke en ovn med elektronisk termostat med nattsenking. Disse programmeres typisk ved at du trykker på en knapp en kveld f.eks kl 23.00, og så vil en termostaten selv stille seg ned fem grader de neste sju timene, og automatisk gjenta dette hver natt. Noen ovner har dette innebygd, mens BEHA leverer "spareplugg" til sine ovner, der man kan bytte ut et plastdeksel med en liten dings som gir ekstra funksjoner for to-tre hundrelapper. De selger også en radiodings som gjør at ovnen kan kommunisere med et enkelt smarthusystem med veggtermostater i stedet for termostaten innebygd i selve ovnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du gjort som sn0dig foreslår og hørt med selger om det kan være feil på ovnen, eller hjalp mine tips om plassering av ovnen, og plassering av møbler etc i forhold til den, eller er problemet uløst?

Hvis fortsatt uløst:

Hvor mange W er ovnen på?

Hvor stort er rommet, og er ovnen eneste varmekilde?

Hvor gammelt er huset (og hvis det er gammelt, er det etterisolert)?

Hvor i rommet er ovnen plassert, i forhold til vinduer, møbler etc?

Og hører du noe klikk eller ser lampe slukke og tenne når termostaten slår av/på - skjer det ofte, eller er ovnen av eller på mesteparten av tida?

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har du gjort som sn0dig foreslår og hørt med selger om det kan være feil på ovnen, eller hjalp mine tips om plassering av ovnen, og plassering av møbler etc i forhold til den, eller er problemet uløst?

Hvis fortsatt uløst:

Hvor mange W er ovnen på?

Hvor stort er rommet, og er ovnen eneste varmekilde?

Hvor gammelt er huset (og hvis det er gammelt, er det etterisolert)?

Hvor i rommet er ovnen plassert, i forhold til vinduer, møbler etc?

Og hører du noe klikk eller ser lampe slukke og tenne når termostaten slår av/på - skjer det ofte, eller er ovnen av eller på mesteparten av tida?

Hei.

Beklager veldig sent svar.

Ovnen er på 800 watt. Rommet er på ca 8 kvadratmeter og ja ovnen er den eneste varmekilden. Det er et fint hus fra før krigen. Rommet er lite isolert. Ovnen er plassert ved inngangen til døra.

Jeg tror at ovnen bare ikke er kraftig nok. Wattstyrken er riktignok overdimensjonert i forhold til romstørrelsen, men det er jo slik at lukka panelovner varmer dårligere enn åpne panelovner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan justerer du termostaten? Er det et hjul du vrir på, med tall som skal passe overens med et merke for ønsket temperatur? Hvis det er det, kan det være at dette må "kalibreres", slik at den faktisk holder 23 grader når den står på 23.

Lenke til kommentar

TS. Du har jo kjøpt en "strålovn" og ikke en ovn som gir konveksjonsvarme (sirkulasjon)! En strålovn har høy varme rundt ovnen og lite varme ellers i rommet. Desto lengere fra ovnen, desto kaldere. Skal en slik ovn fungere bra, må nok wattstyrken betydelig opp.

Det er kun konveksjonsovner, som sirkulerer varmen og fordeler varmen i rommet.

Så du burde ha kjøpt en annen ovn. Og som Svinks nevner, plasseringen er også feil. El ovner bør stå under (eller ved) vinduer.

Zanta er også inne på en ting, du bør sjekke. Det kan hende justeringshjulet, må kalibreres. Les brosjyren som fulgte med. Og lykke til .

Editt. Endret litt.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

zanta: Jeg justerer termostaten ved å vri på et hjul med noen streker slik at den passer overrens med merket for ønsket temperatur.

Døra, er det en innervegg og dør innover i huset? Har du muligheten til å flytte ovnen fra der den er nå til yttervegg, helst under vindu før neste vinter? Eller montere en ovn til under vindu?

Det er en dør innover til soverommet. Nei, har ikke mulighet til å flytte ovnen. Jeg kan hellere ikke montere en ny ovn under vinduet.

Jeg tror hovedproblemet er at ovnen bare ikke er kraftig nok. Det går greit så lenge temperaturen er over sånn sirka minus 10 grader, men er det kaldere enn det så er bare ikke ovnen sterk nok. selvom den riktignok er overdimensjonert i forhold til rommet.

Vurderer å kjøpe en åpen panelovn, vil det være større sannsynlighet for at ovnen klarer å holde varmen i romemt da? Jeg har inntrykk av at åpne panelovner klarer å holde varmen i rommet bedre.

Lenke til kommentar

TS. Hvis justeringshjulet er til å kalibrere. Da er det en skrue som du må løsne, for å vri justeringshjulet slik at det stemmer med temperatueren i rommet (les: på et termomerter). Det er slik en kalibrerer en ovn, som er mulig å kalibrere.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvis jeg derimot setter termostaten på 25 grader så klarer den å holde 17 grader i rommet

Hva skjer hvis du setter termostaten på 30 grader? Hvis du da får ca 22 grader, så er dette "bare" er en feilvising på 8 grader. Dvs feil kalibrert termostathjul.

På noen ovner er kalibreringen så enkel som at selve skalaen i knappen kan flyttes/vris.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Eksempel på kalibrering av termostat, se bilde 4 på side 2 her: http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9212355018782.pdf

Vil det si at dersom du setter den på 23 grader når det er mildt ute, så holder den 23? Da er problemet ditt er at du ikke har ovnen i en "kald" del av rommet, som i et gammelt hus vil være en yttervegg, under vindu, slik at ovnens termostat tror det er varmere i rommet enn det faktisk er. 100 W pr kvm burde holde i massevis, selv i et gammelt hus, til langt under -10 ute.

Lenke til kommentar

Nei, har ikke mulighet til å flytte ovnen. Jeg kan hellere ikke montere en ny ovn under vinduet.

Høres rart ut. Hvorfor?

- Går vinduet helt ned til gulvet?

Da kan panelovner, gjerne av den lave typen, plasseres på braketter festet i gulvet foran vinduet. Eller du kan bruk en løs gulvstående ovn foran vinduet når det er ekstra kaldt.

- Ingen stikkontakt å plugge den i nær vinduet?

En elektriker legger opp et punkt for ca. en tusenlapp. Kanskje litt ekstra for bare ett punkt, om han har lang kjøring.

- Møbler under vinduet der ovnen burde vært?

Ommøbler, eller trekk de litt ut fra veggen. Moderne ovner har ikke å varm overflate som de gamle. Ovnen din skal fortsatt ikke tildekkes, men du kan ha møbler så nær som 100 mm.

- Du leier, og utleier nekter deg å montere ovn under vinduet?

Krev at utleier monterer ovn som gir tilstrekkelig varme og eventuelt også ny stikkontakt om det trenges. Eller flytt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, har ikke mulighet til å flytte ovnen. Jeg kan hellere ikke montere en ny ovn under vinduet.

Høres rart ut. Hvorfor?

Det blir bare sånn. Takk for mange gode forslag, men jeg har bestemt meg for å ikke flytte ovnen.

Vil en åpen panelovn varme bedre på samme wattsstyrke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...