Gå til innhold

Deling av filer mellom win 7 og vista

Anbefalte innlegg

Hei

Har 2 stk pc-er jeg ønsker å bruke samtidig. Hoved pc er en win 7 pc med hp, den andre pc-en er en vista hp pc. Planen er at vista pc-en skal fungere som en lagrings pc. Har googlet litt og finner lite info om hvordan jeg skal løse dette, det jeg regner med er at jeg må lage meg en arbeidsgruppe. Problemet er at dette er 2 forskjellige OS.

Noen forslag på hvordan løse dette?

Endret av TarzanIUnderbuksa2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en bruker (user) og en share på den ene maskinen. Så skriver du på den andre maskinen bare inn \\192.168.1.2 (eller hva enn IP maskinen du deler fra har på nettverket) og du får spørsmål om brukernavn og passord. Brukere og shares kan du opprette i Computer Management. Usikker på hva det heter på norsk. Datamaskinbehandling eller noe kanskje.

post-18544-0-82285600-1385267618_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Windows er laget for dette. Kunsten er å få PC-ene til å vise frem PC-ikonet med navnet sitt under når en klikker på Nettverk. Når man klikker på den PC-en man vil inn på får man spørsmål om vedkommende sitt passord. (maskinene må ha passordkonto). Så får man frem mappen Public (som egentlig er fellesmappen under brukere),

Det er forskjellig fremgangsmåte på Vista og 7:

Start med Vista.

Begynn med å gi maskinen fullt datamaskinnavn EX: Tarsan (Systemegenskaper datamaskinnavn)

Så går du til Nettverks og Delingssenter:

Nettverksøk på

Fildeling på

Deling fellesmappe på

Skriverdeling av

Passordbeskyttet deling på (legg merke til at det er denne formen for deling du MÅ bruke)

Mediadeling av

Gå til Start-Nettverk og se om Tarsan er kommet frem.

Gå til Start-Datamaskin-Vista(part.)-Brukere-Høgreklikk Felles: velg :Egenskaper: Velg :Deling: Velg: Avansert deling: Sett hake på Del denne mappen. Ok okok

Når du nå går til Nettverk vil du finne Public mappen med undermapper under Tarsan

Hvis Windows har generert andre mapper under Tarsan så gå inn på de og hekt de av.)

Så skal du gjøre omtrent det samme med 7

Problemet her er et plagsomt nyere "Hjemmegruppe" som lett vil installere seg, men som ikke er kompatibelt med Vista.

Kan i hvert fall gå til fellesmappen og velge Egenskaper og hake "Del denne mappen" som ovenfor. så er i hvert fall det gjort

(Har ikke 7 i hus men prøver fra 8.1:)

Nettverkikon Win7: høgreklikk skrivebord tilpass endre skrivebordeikoner hake nettverk.

Gå til kontrollpanel velg "Nettverk og delingssenter" Og her skal vi ikke ha noen konfigurering nei!!

Gå til teksten: Endre innstillinger for avansert nettverk.

Så hektes eller settes prikk på følgende!:

Privat nettverksøk Aktiver nettverksgjenkjenning

Aktiver automatisk konfigurasjon av enh. tilk. nettv.

Fil og skriverdeling Aktiver fil og skriverdeling

Tilat at Windows behandler hjemmegruppetilk.

Gjest eler off. Aktiver nettv.gjennkjenning

Aktiviser fil og skriverdeling

Alle nettverk Deaktiver deling av felles mappe

Bruk 128 biters krypt.

Aktiver passord beskyttet deling

Så er det bare å klikke skrivebordikonet i Windows 7, og se hva som dukker opp.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...