Gå til innhold

Har du vært i Auschwitz?

elghunk

Anbefalte innlegg

Er det noen som har vært og besøkt Auschwitz-leirene? Jeg lurer på om et besøk dit kan anbefales? Spesielt lurer jeg på om en får sterke inntrykk fra et slikt besøk, eller er stedene trampet i hjel av andre besøkende? Kan en lære noe av et slikt besøk som ikke kan læres fra bøker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, vært der flere ganger. Konsekvent i vinterhalvåret, tidlig på dag (prøv å være på plass rundt kl 0930 og i hvert fall før kl 10), og uten noen form for guide. (Det er intet problem: Ta deg først til Krakow Business Park, en taxitur på 20 minutter eller drøyt det og 50 PLN/100 kr fra sentrum i vinterhalvåret dersom du bruker et seriøst selskap, f eks tlf (0048)-122-666-666. (Polen har noe som ikke uten grunn kalles mafiataxier. De elsker hoteller, jernbaner, busstasjoner og turister...) Derfra kjører ca en gang pr time tog mellom Wieliczka og Oswiecem - halvannen time og 16 PLN/32 kr. Fra togstasjonen er det en passe spasertur til leiren. Er man budsjettminded er det også mulig å ta minibuss fra sentrale strøk til Krakow Business Park for 7-8 PLN/14-16 kr, uten at jeg kjenner detaljene.)

I vinterhalvåret (november- februar) er det gratis inngang uten guiding og man kan kjøpe en souvenirguide for ca 20 PLN/40 kr som faktisk inneholder vel så mye info som de fleste heseblesende guidede durene. Det gir et helt annet inntrykk enn de guidede turene, som ofte er rimelig heseblesende - særlig i sommerhalvåret. Undervurder ikke tidsforbruket - du trenger timevis i hver av leirene om du er interessert i historie og å sette av en dag i hver leir er ikke dumt. Det er hotell i Oswiecim (tlf (0048)-338-423-842, ca 125 PLN/250 kr for enkeltrom og ca 200 PLN/400 kr for dobbeltrom i vinterhalvåret. Helt OK rom type "litt eldre turistklasse byhotell" i Norge. Meget fin restaurant, så prisen for dagen suppe + hovedrett kan nå opp i de svimlende høyder av 120-130 kr....)

Med mindre du har et følelsesliv som en isklump finnes det ingen bok som kan erstatte et besøk i leirene. Det er tre km å gå mellom Auschwitz og Auschwitz-Birkenau, den siste ligger like ved Oswiecim by og er etter mitt syn aller sterkest, men er ofte en meget heseblesende opplevelse på guidede turer).

Edit: Korrigert to feil siffer.

Endret av Hjemlengsel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for mye informasjon! Du bekrefter min mistanke om at en guide kan ødelegge turen. Jeg har sett videoer på youtube hvor guider prater opplevelsen bort. Jeg har lest en god del om Auschwitz-leirene de siste månedene og studert både kart og brukt Google Earth. Men Birkenau er jo en dobbelt kirkegård. Nesten alle trebrakkene er jo borte. Leiren ligner vel lite på hvordan den var opprinnelig?

Monowitz-leiren er jo også helt forsvunnet. Men Auschwitz 1 er vel i ganske god stand, selv om noen bygninger også der er forsvunnet. Jeg vet at museet nylig har lagt til bygningen hvor desinfiseringsgassen ble lagret (den gamle teaterbygningen), men tror ikke den er tilgjengelig for besøkende.

Jeg ønsker ikke å komme til Auschwitz uten å ha et godt kjennskap til leirenes historie. Jeg har også lyst å besøke bygninger som var en del av leiren, men som museet ikke eier. Her blir det vel bare å gå litt rundt uten å komme inn regner jeg med.

Prisene du oppgir virker jo absolutt overkommelige!

Du må jo ha fått et godt utbytte av turene siden du har vært der flere ganger? Har du lest mye litteratur slik at du har mye å "hekte" opplevelsen i leirene til?

Lenke til kommentar

Vær skeptisk om du reiser. Mye tyder på at gasskamre ikke fantes i noe omfang.

The Leuchter Report (1989) viser at det ikke fantes gassrester eller muligheter for å brenne i nærheten av så mange lik som er påstått.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Leuchter_report

Nå skal man ta alt man hører på nett med en klype salt, men det fremgår at rapporten er falsk / han som skrev den har ikke kompetanse til å uttale seg om saken.

Les begge sider av samme sak. Konspirasjonsteorien din holder ikke vann.

Lenke til kommentar

Leuchter tok murprøver og sendte dem anonymt til anlyse. Sa de var fra en industriulykke, men de fant altså ingen gass.

Så er det noe med hele bildet av anlegget der. Hvor skal giftgassen ende opp etterpå? De som skal oppholde seg i nærheten av bygningene, samt holde vakt, ville jo blitt kraftig lungeskadet.

Nå er det også litt farlig å stole på Wikipedia i en så betent sak. Synes ikke artikkelen var særlig klar og oversiktlig heller i dette tilfellet.

Endret av Geir44
Lenke til kommentar

Vær skeptisk om du reiser. Mye tyder på at gasskamre ikke fantes i noe omfang.

The Leuchter Report (1989) viser at det ikke fantes gassrester eller muligheter for å brenne i nærheten av så mange lik som er påstått.

Jeg kjenner til dette. Du har sikkert helt rett i at en ikke skal møte opp med åpen munn og sluke alt. En av grunnene til at jeg leser om Holocaust, er at jeg ønsker å ta stilling til denne debatten. Men det krever voldsomt med lesning! David Cole's video fra Auschwitz gir grunn til å være skeptisk til å sluke alt guidene sier.

Men jeg tenkte ikke å starte en slik debatt med denne tråden! Jeg ville bare høre fra folk som har vært i Auschwitz hvordan de opplevde besøket. Det finnes også en tråd her om Holocaust hvor skeptikere kan presentere sine argumenter, men den tråden har jeg ikke rukket å lese ennå.

Jeg vil gjerne høre mer fra deg dersom du har vært i Auschwitz, men jeg er ikke kompetent til å ta del i en debatt om Holocaust-revisjonisme. Den debatten bør føres i en annen tråd.

Har du vært i Auschwitz? Ble du feilinformert under besøket? Er stedet preget av kommersialisering? Eller er du kanskje så skeptisk at du føler du ikke har noe der å gjøre kanskje?

Lenke til kommentar

Det finnes en del dokumentarprogrammer om temaet, på NRK nett-tv og youtube. På youtube kan man se Oprah Winfrey gå rundt i Auschwitz. Litt spesiell er dokumentaren Pizza i Auschwitz, der en eldre, tidligere fange tar med seg sine voksne barn til leiren. Barna er opptatt av å få dekket sine jordiske behov, mens faren er opptatt av å bruke tid på å minnes. Han vil til og med overnatte i den brakka han brukte å være i.

Det var spesielle fangegrupper som åpnet gasskamrene og bar ut de døde. Det finnes en del bøker om de fangene som jobbet i Sonderkommando. http://en.wikipedia.org/wiki/Sonderkommando

På samme måte var det fanger som jobbet med å sortere eiendelene til nye fanger.

Jeg har besøkt en mindre konsentrasjonsleir. Har ikke så stort behov for å besøke en større konsentrasjonsleir, pga sterk fornemmelse av å være på et ondt sted, og slikt.

Men mange kan sikkert ha nytte av å besøke Auschwitz.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært i Auswitch, men dog har jeg vært i Sachsenhausen (som ligger like nord for Berlin i småbyen Uranienborg). Jeg må si det virkelig ga inntrykk. Vi hadde vært på roadtrip rundt i Europa, med festivaler i Amsterdam, Eiffeltårnet og hundrevis av mil på tyske, belgiske og polske veier på tapetet. Sachsenhausen var vårt siste gjøremål før vi vendte tilbake til Norge. Vi var uten guide, og det gikk helt fint. Var vanvittig mye informasjon skrevet ned, og her kunne man gå rundt en hel dag om man virkelig ville få med seg alt.

2013-10-25%2012.37.jpg

For oss holdt det med to timer.

Endret av MFleksnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har selv vært i Auschwitz og litt av problemet for meg var at det var så stort og omfattende at jeg på en måte ikke fikk følelsen av det som hadde skjedd der.

Anbefaler heller Ravensbruck. Den gjorde desidert størst inntrykk på meg. Der er det mye mindre, lite folk og generelt roligere. Og du får se krematoriene på nært hold og murpassasjen der fangene ble skutt. Faktisk helt grusomt å se.

Lenke til kommentar

Har ryddet litt i tråden og fjernet direkte OT.
Trådstarter spør om erfaringer etter besøk til Auswitch.
Vi behøver absolutt ikke enda en tråd med konspirasjonsteorier , det har vi allerede flere av hvor de som er i tvil med jødeutryddelsen eller feks Twin Towers kan delta.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har engeltlig veldig lyst til å besøke gasskammerene. Men tror jeg hadde fått en psykisk knekk der inne.

Så film på skolen, ganske groteske og brutale bilder egentlig. Masse tynne og "ødelagte" døde mennesker som ble dratt ut av gasskammere og lagt utover.

Noen som har vert i gasskammerene?

Var det ille?

Lenke til kommentar

Er det noen som har vært og besøkt Auschwitz-leirene? Jeg lurer på om et besøk dit kan anbefales? Spesielt lurer jeg på om en får sterke inntrykk fra et slikt besøk, eller er stedene trampet i hjel av andre besøkende? Kan en lære noe av et slikt besøk som ikke kan læres fra bøker?

Dachau Konzentrationslager for noen år siden, der hadde de laget en liten effekt for besøkende. På en rundturen i leieren, kom du inn i et tomt rom, hvor et vindu stod sånn halvveis åpent, i det ene hjørne av rommet var det et forstørret sort-hvit bilde, når du gikk bort for å se på det, så du at det var et bilde av det samme rommet med vinduet akkurat like mye åpnet, som det du så da du kom inn i rommet, forskjellen er bare, at akkurat der du står i rommet, så er det på sort-hvit bildet en haug med lik stablet opp på hverandre, grøss.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...