Gå til innhold

Frivillig folketrygd og skatt - kan det erstatte velferdsstaten og levere like gode tjenester?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fullstendig legitimt i forhold til din definisjon på eigendomsrett det er også

Nei, Norge har ikke blandet sitt arbeid med Nordsjøen, like lite som den spanske dama har blandet sitt arbeid med solen.

legitimt i forhold til alle de nevnte over.

Du har faktisk ikke kommet med en eneste teori om hvordan eiendom oppstår, utover den implisitte om at den oppstår ved at noen påstår at man eier noe (eventuelt ved at tre stykker hevder at de eier noe).

Beklager flyktning, her tok du feil. Håper jeg ikke skremte deg for å diskuterte enkelt saker.

Det som skremmer er at du selv ikke ser ut til å innse at du ikke klarer å fremlegge argumenter som er logisk strukurerte.
Lenke til kommentar

Nei, Norge har ikke blandet sitt arbeid med Nordsjøen, like lite som den spanske dama har blandet sitt arbeid med solen.

Du har faktisk ikke kommet med en eneste teori om hvordan eiendom oppstår, utover den implisitte om at den oppstår ved at noen påstår at man eier noe (eventuelt ved at tre stykker hevder at de eier noe).

Det som skremmer er at du selv ikke ser ut til å innse at du ikke klarer å fremlegge argumenter som er logisk strukurerte.

Hva kaller du det Statoil driver med i nordsjøen? Er ikke det arbeid? Hva med petoro?

Du er klar over hvem som er hovedaksjonærer her?

hehe. oisann.

Jeg anser at man oppnår eiendomsrett ved å blande sitt arbeid med naturen, hvilket hverken den norske stat eller den spanske kvinnen har gjort.

Det er dine ord.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Veldig lite relevant for tråden men han er tidligere Strongman deltaker og deler en del god trening -og kostholds relaterte filmer på youtube ol.

Inspirerende type egentlig, burde se noen av dem, sjeldent mer enn 5 minutter. Driver vell i allhovedsak med Crossfit nå.

Akai. =)

Ja, virker som en gløgg fyr det.

Søkte opp nu.

For å prøve å vri tilbake til topic:

Jeg trodde forøvrig at staten eide oljeplattformene. Det var derfor jeg argumenterte som jeg gjorde. Men dersom de er privateid, så blir det jo noe annet. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er privateid og ikke eid av det offentlige. Men det får nå være så. Slik jeg ser det så burde både oljeplatformene og olja vært eid av den norske befolkning, og at salg og profitt gikk direkte i lommebøkene våre :p

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Akai. =)

Ja, virker som en gløgg fyr det.

Søkte opp nu.

For å prøve å vri tilbake til topic:

Jeg trodde forøvrig at staten eide oljeplattformene. Det var derfor jeg argumenterte som jeg gjorde. Men dersom de er privateid, så blir det jo noe annet. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er privateid og ikke eid av det offentlige. Men det får nå være så. Slik jeg ser det så burde både oljeplatformene og olja vært eid av den norske befolkning, og at salg og profitt gikk direkte i lommebøkene våre :p

Det er mange som tror det. Oljebransjen er like offentligstyrt som til dømes telenettet. Der staten er stor aksjonær i telenor. Mener staten eiger en plass i mellom 50-55% av telenor.

Det overrasket nok flere enn det burde at ting fungerer slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva kaller du det Statoil driver med i nordsjøen? Er ikke det arbeid?

Joda, og de vil utvilsomt eie de brønnene, og den oljen de tar ut av naturen

Hva med petoro?

Hva med Petoro, de har ikke blandet sitt arbeid med naturen såvidt jeg kan se

http://en.wikipedia.org/wiki/Petoro

Du er klar over hvem som er hovedaksjonærer her?

Ja, og der forårsaker andre problemer mtp legitimiteten av eiendom av Statoil (ikke av Statoils eiendom av oljen de pumper opp), men det er en annen sak. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Joda, og de vil utvilsomt eie de brønnene, og den oljen de tar ut av naturen

Hva med Petoro, de har ikke blandet sitt arbeid med naturen såvidt jeg kan se

http://en.wikipedia.org/wiki/Petoro

Ja, og der forårsaker andre problemer mtp legitimiteten av eiendom av Statoil (ikke av Statoils eiendom av oljen de pumper opp), men det er en annen sak.

Petoro er selskapet som har lisens til å bevilge områder i Nordsjøen på veiene av eieren, nemmelig staten. Så det er relevant. Så det skaper problemer at Statoil har en hovedaksjonær? Interessant, siden hovedaksjonæren også sitter med store deler av risikoen og faktisk investerer penger i Statoil ofte så ser jeg ikke at dette ikke burde være legitimt.

Lenke til kommentar

Petoro er selskapet som har lisens til å bevilge områder i Nordsjøen på veiene av eieren, nemmelig staten.

Joda, det fikk jeg med meg, men ikke den påståtte legitimiteten.

Mener du at statens påståtte eiendom av ett område blir legitim om den oppretter ett heleid selskap som forvalter eiendommen?

Så det er relevant. Så det skaper problemer at Statoil har en hovedaksjonær? Interessant, siden hovedaksjonæren også sitter med store deler av risikoen og faktisk investerer penger i Statoil ofte så ser jeg ikke at dette ikke burde være legitimt.

Problemet er relatert til legitimiteten av pengene som Staten har investert, ikke med Statoil per se.

Om en kriminell investerer penger i IBM som vedkommende har fått fatt i på illegitimt vis, så blir ikke dennes investering i IBM legitim. Dog, det er en helt annen story.

Lenke til kommentar

Joda, det fikk jeg med meg, men ikke den påståtte legitimiteten.

Mener du at statens påståtte eiendom av ett område blir legitim om den oppretter ett heleid selskap som forvalter eiendommen?

Problemet er relatert til legitimiteten av pengene som Staten har investert, ikke med Statoil per se.

Om en kriminell investerer penger i IBM som vedkommende har fått fatt i på illegitimt vis, så blir ikke dennes investering i IBM legitim. Dog, det er en helt annen story.

Du selv definerte det også som legitimt, eller er eigendomsrettprinsippet ditt ikke legitimt?

Bablet ditt om tyveri og slikt blir for fjernt i forhold til hva vi diskuterer, du sa selv at eiendomsretten var legitim.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Du selv definerte det også som legitimt, eller er eigendomsrettprinsippet ditt ikke legitimt?

Hva henviser du til med ditt "det" her?

Bablet ditt om tyveri og slikt blir for fjernt i forhold til hva vi diskuterer, du sa selv at eiendomsretten var legitim.

Derfor foreslo jeg å la akkurat problematikken omkring Statens eie av Statoil ligge, men det gikk visst ikke an.
Lenke til kommentar

Hva henviser du til med ditt "det" her?

Derfor foreslo jeg å la akkurat problematikken omkring Statens eie av Statoil ligge, men det gikk visst ikke an.

Jeg har påpekt det 2 ganger.

Jeg anser at man oppnår eiendomsrett ved å blande sitt arbeid med naturen, hvilket hverken den norske stat eller den spanske kvinnen har gjort.

Dette er dine ord.

At du mener det er dumt at dem har eigerandeler i Statoil er egentlig likgyldig.

Lenke til kommentar

Jeg skal oppsummere dette så jeg slipper at du venter 3-4 innlegg før du tvinger meg til å gjenta meg.

Norge forhandlet om ingenmannsland og fikk der i henhold til Internasjonal lov, Norsk Lov, Naboenes lover og til og med din definisjon på eiendomsrett tildelt områdene i Nordsjøen. Når Stortinget, De grensende landene og naboene til Nordsjøen, Kongen og til og med Skatteflyktning er enig om en en ting. Da burde det virkelig være noe bra. For, Vi har nemmelig via selskap som staten eier dyrket denne jorden. Når staten er hovedaksjonær kan dem gjøre krav på området. Dette har du understreket. Så dette må være legitimt.

Eneste vei utenom er at du faktisk nekter at det er dyrket noe i Nordsjøen og alle riggene er en konspirasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har påpekt det 2 ganger.

Dette er dine ord.

Uklart hva du mener du har påpekt, medmindre du prøver å si at du er enig i at dette er måten eiendomsrett oppstår?

Eller er det du har påpekt at jeg anser at eiendomsretten oppstår på denne måten? (Burde igrunnen være likegyldig ettersom spørsmålet jeg fremsatte for deg var hvordan DU legitimerer Statens påståtte eiendomsrett over området.)

At du mener det er dumt at dem har eigerandeler i Statoil er egentlig likgyldig.

Ja, og derfor foreslo jeg å la det temaet ligge, ettersom det ikke er innen trådens emne.
Lenke til kommentar

Uklart hva du mener du har påpekt, medmindre du prøver å si at du er enig i at dette er måten eiendomsrett oppstår?

Eller er det du har påpekt at jeg anser at eiendomsretten oppstår på denne måten? (Burde igrunnen være likegyldig ettersom spørsmålet jeg fremsatte for deg var hvordan DU legitimerer Statens påståtte eiendomsrett over området.)

Ja, og derfor foreslo jeg å la det temaet ligge, ettersom det ikke er innen trådens emne.

Tenkte meg det kom så har allerede svart på det. Ser du har gått tilbake til å unngå sak og heller bare dra ut diskusjoner i det uendelige. Litt synd når vi faktisk hadde deg inne i ringen for å diskutere saker.

Slapp av, jeg skal lage en egen tråd.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...