Gå til innhold

Frivillig folketrygd og skatt - kan det erstatte velferdsstaten og levere like gode tjenester?

Anbefalte innlegg

Privatisert betyr ikke: "I hendene på fremmede"? Det kan like gjerne bli slik at befolkningen overtar eierskapet, og at den private organisasjonen er et andelslag der alle nordmenn er deleiere. Da er det ikke beskatning av oljeselskapene, men da vil oljeselskapet selge oljen vår for penger, som vi da alle tjener på. =)

Hvem er Norge AS?

Skal det privatiseres så må enten eigerandelene selges som enkeltestående aksjer eller bli overført i sin heilhet til Statoil. Vi kommer også til å tape inntekter på selskaper som ConocoPhillips, Haliburton osv som vi bare har skatteinntekter på.

Det er ikke sånn at oljeselskap er statlige. Dem er privateeigde og betaler skatt på lik linje med andre selskap. DEm har bare noe så helt bakom mål høy omsetning omdagen.

Norge AS er den delen av byråkratiet som investerer penger i prosjekter. Somtil dømes statoil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal det privatiseres så må enten eigerandelene selges som enkeltestående aksjer eller bli overført i sin heilhet til Statoil.

Hvorfor?

Vi kommer også til å tape inntekter på selskaper som ConocoPhillips, Haliburton osv som vi bare har skatteinntekter på.

Ikke hvis "vi" eier oljen. Skatteinntektene er jo bare en måte å ta betalt for tilgangen til oljen på. Det kan vi fortsatt gjøre i det system turbo foreslår, det kalles bare ikke skatt lenger.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dem som kjøper feltene regner jeg med. Akkurat som med alt annet landeområde.

Poenget er at det ikke vil fungere slik at viss statoil skal måtte gi slipp på sine nærmere 70% av eigerskapet i Statoil at det vil bli fordelt utover folket. Det vil merkelig nok ikke være spesielt liberalt, derimot kommunistisk.

Skal Statoil kunne konkurere i ett internasjonalt marked må aksjene selges som i ett vanlig AS.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Hvem er dagens eier?

Staten Norge forhandlet til seg områdene. Så staten eier dem.

Hvorfor spør du om åpenbarheter? Dersom staten blir opphevet opphever også rettigheten til å bruke området egenrådig også. Så når BP, Haliburton, ConocoPhillips og for den saksskyld Statoil kan drive utelukkende fra UK er det langt mer kostnadseffektivt enn det dem driver med idag. Så kan være vi ikke får noe oljepenger gitt.

Lenke til kommentar

Har turbo sagt at staten skal oppheves? Han argumenterer vel som regel for en nattvekterstat...

Hva hindrer staten i å overføre eiendom og andre rettigheter til folket?

Geir :)

Jeg kan jo også i teorien slutte å gå på jobb, og bare gå utifra at mineansatte aldri trenger meg. Men hver gang jeg faktisk kommer inn døra eller telefonen ringer så forstår jeg jo verden ikke er så enkel alltid.

Lenke til kommentar

Staten Norge forhandlet til seg områdene. Så staten eier dem.

Hvem er staten Norge?

Hvorfor spør du om åpenbarheter?

Fordi du hele tiden argumenterer på måten du gjør.

I det ene tilfellet, så er staten oss, i ett annet tilfelle så er det ikke oss.

Osv.

Dersom Staten er oss, så betyr det at det er vi som er eiere av oljeplattformene, og olja, og statoil, og alt det der. Dersom man privatiserer alt, så er det flere måter å gjøre det på. Enten så kan vi selge dette til noen private aktører som da betaler oss for det, eller vi kan opprette et andelslag, og selge olja til utlandet. I det siste tilfellet, vil vi som et andelslag, dele broderlig på dette, akkurat som i dagens samfunn. Og vi må også betale for nye plattformer dersom ledelsen, demokratisk valgt, bestemmer dette. Men det er også mulig i et liberalistisk samfunn å melde seg ut av av dette andelslaget.

Tenk på det veldig enkelt.... La oss nå si at folk har mulighet til å melde seg ut av statsvelferden. Hvorfor de vil det, og av hvilke grunner, er irrelevant, men det finnes faktisk folk som ønsker dette, da de har mye større tro på private tjenester osv.

Dersom staten blir opphevet opphever også rettigheten til å bruke området egenrådig også.

Som liberalist er jeg tilhenger av staten, akkurat som dere sosialister. Det er bare oppgavene jeg er uenig med dere i. Dere vil at staten skal ha flere oppgaver enn det jeg vil. =P

Nå har jeg ikke noe i mot et system der alle må betale for et sosialt sikkerhetsnett, f.eks. trygdeordninger, da jeg benytter meg flittig av sådan selv, men jeg vil ha statens oppgaver på et absolutt minimum til det som er ytterst nødvendig, og ikke veldig veldig mye mer enn det. Da blir staten overflødig, og den begrenser friheten vår unødvendig mye...

Lenke til kommentar

Hvem er staten Norge?

Fordi du hele tiden argumenterer på måten du gjør.

I det ene tilfellet, så er staten oss, i ett annet tilfelle så er det ikke oss.

Osv.

Dersom Staten er oss, så betyr det at det er vi som er eiere av oljeplattformene, og olja, og statoil, og alt det der. Dersom man privatiserer alt, så er det flere måter å gjøre det på. Enten så kan vi selge dette til noen private aktører som da betaler oss for det, eller vi kan opprette et andelslag, og selge olja til utlandet. I det siste tilfellet, vil vi som et andelslag, dele broderlig på dette, akkurat som i dagens samfunn. Og vi må også betale for nye plattformer dersom ledelsen, demokratisk valgt, bestemmer dette. Men det er også mulig i et liberalistisk samfunn å melde seg ut av av dette andelslaget.

Tenk på det veldig enkelt.... La oss nå si at folk har mulighet til å melde seg ut av statsvelferden. Hvorfor de vil det, og av hvilke grunner, er irrelevant, men det finnes faktisk folk som ønsker dette, da de har mye større tro på private tjenester osv.

Som liberalist er jeg tilhenger av staten, akkurat som dere sosialister. Det er bare oppgavene jeg er uenig med dere i. Dere vil at staten skal ha flere oppgaver enn det jeg vil. =P

Nå har jeg ikke noe i mot et system der alle må betale for et sosialt sikkerhetsnett, f.eks. trygdeordninger, da jeg benytter meg flittig av sådan selv, men jeg vil ha statens oppgaver på et absolutt minimum til det som er ytterst nødvendig, og ikke veldig veldig mye mer enn det. Da blir staten overflødig, og den begrenser friheten vår unødvendig mye...

http://no.wikipedia.org/wiki/Stat

Oljevirksomheten er allerede privatisert, Norge er hovedaksjonær i Statoil.

Så da var den diskusjonen ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...