тurbonєℓℓo Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Om du tror at det vil utbetales like mye, og til de samme individene, med ett helt frivillig veldedighetssystem, så er jeg ganske sikker på at du tar fryktelig feil.I dag er disse pengene som da er i statskassa våre penger... Og dersom DLF hadde fått makten i morgen, sånn for argumentets skyld, så ville vi mottatt akkurat like mye penger i måneden som det vi får nå i dag. Det er tross alt våre penger... Faktisk ville vi sittet igjen med mer, da vi ikke lenger betalte skatt. Alle oljemilliardene på bok, måtte nødvendigvis måttet bli delt ut til folket igjen. Uansett: Nå vil jo alt bli solgt til markedspris, og det vil ikke være noen tvungne skatter og avgifter. Så det ville ha blitt billigere å leve (...) Samtidig ville jo verdiskapningen ha økt... Jeg tror ikke vi ville blitt noe fattigere for å si det slik. Jeg lurer faktisk litt på hvor mange penger hver enkelt nordmann hadde fått dersom man hadde delt oljeformuen, til et av verdens rikeste land likt over alle individene her til lands. En god del av de som er innen NAV-systemet vil utvilsomt få det hardt, spesielt i overgangstiden, inntil de finner en jobb (som muligens ikke er akkurat hva de ønsker).Dette er vel da ganske usannsynlig? Om man privatiserer NAV, så betyr jo ikke det at vi skal få mindre penger. Trygdemottakerne har jo faktisk rett på de pengene som de er blitt lovt. Disse pengene er bundet til de som allerede har fått innvilget trygd. Dog, folket som en helhet vil utvilsomt tjene på at de som er innen NAV-systemet ser seg tvunget til å arbeide for maten, og jeg tror faktisk at de fleste innen NAV systemet også vil finne at situasjon bedres når de går fra å bli ansett som "snyltere" til å bli "nyttige" deltagere i samfunnet. Dog endel av de som er NAVere føler ikke dette stigma, men ser på støtten som en av deres "rettigheter" for å ha klart å bli født innen Norges grenser, og disse vil utvilsomt ikke bli særlig fornøyd. PS. Den samme "problematikken/fordelen" vil man finne omkring alle varer/tjenester som leveres av Staten. Om Statens prioriteringer ikke er identisk med summen av alle individuelle prioriteringer som skattebetalerne ville gjort i ett fritt marked, så vil der utvilsom bli endringer i rettning av å bedre dekke behov og ønsker til skattebetalerne. Vi er vel enige om at NAV-ansatte får lønn, som i vilkensomhelst bedrift. Da er det en profit-organisasjon som er statlig. Om denne er gjort privat, slik at det fungerer som et andelslag der alle medlemmene eier NAV, og medlemmene betaler inn til NAV, så vil dette være et fungerende velferdssystem, akkurat som dagens. =) 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) Jeg lurer faktisk litt på hvor mange penger hver enkelt nordmann hadde fått dersom man hadde delt oljeformuen, til et av verdens rikeste land likt over alle individene her til lands. http://www.oljefondet.no/#/forside 998.943kr per innbygger i skrivende stund. Ikke noe du kan leve på i veldig mange år. Endret 5. januar 2014 av LucarioX Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) http://www.oljefondet.no/#/forside 998.943kr per innbygger i skrivende stund. Ikke noe du kan leve på i veldig mange år. Tror nok jeg skal klare å leve ganske godt og lenge på den summen der, i et samfunn uten skatter og avgifter. Er da alle med i dette regnestykket, nyfødte barn osv? Endret 5. januar 2014 av turbonello 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 http://www.oljefondet.no/#/forside 998.943kr per innbygger i skrivende stund. Ikke noe du kan leve på i veldig mange år. På den annen side: Hver nordmanns andel vokser med over 100 000 i året for tiden. Så det monner etterhvert... Geir Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Spørs om de private oljeselskapene gidder å pumpe oljen inn i folkets lommebøker da. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 http://www.oljefondet.no/#/forside 998.943kr per innbygger i skrivende stund. Ikke noe du kan leve på i veldig mange år. Det er omtrent en halv årsinntekt i fra min primærarbeidsgiver. Nei takk. Vil heller betale skatt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Spørs om de private oljeselskapene gidder å pumpe oljen inn i folkets lommebøker da. Hvis folket eier oljeselskapene så. Det er omtrent en halv årsinntekt i fra min primærarbeidsgiver. Nei takk. Vil heller betale skatt. Hva med alle de som ikke tjener to millioner da, men snarere 200 000 eller mindre? Geir Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Hvis folket eier oljeselskapene så. Hva med alle de som ikke tjener to millioner da, men snarere 200 000 eller mindre? Geir VI har en del eksempler på at kommunismen ikke fungerer og at verden er urettferdig :-) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 VI har en del eksempler på at kommunismen ikke fungerer og at verden er urettferdig :-) Ja, men det er vel knapt et argument for å betale skatt...? Denne tråden handler vel om liberalisme, ikke kommunisme. Geir Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Spørs om de private oljeselskapene gidder å pumpe oljen inn i folkets lommebøker da.Så du tror at liberalistiske partier vil gi fra seg oljen til oljeselskaper? Er det ikke et offentlig eierskap på disse da? Staten hevdes å "være" folket. Eierskapet må jo da fremdeles være i folkets eie, selv om man liberaliserer samfunnet? Hvis folket eier oljeselskapene så.Du kom meg i forkjøpet, gitt. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Ja, men det er vel knapt et argument for å betale skatt...? Denne tråden handler vel om liberalisme, ikke kommunisme. Geir Hva kommer oljeinntektene i fra? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 At noen er villig til å betale for oljen? Geir 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 At noen er villig til å betale for oljen? Geir Beskattelese av oljeselskapene. Hadde Statoil vært 100% privaitsert hadde vi tjent på skatteinntektene av produksjonen. Hadde vi ikke hatt ett skattesystem hadde Statoil tatt alt selv :-) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Og hvis jeg og andre nordmenn eide Statoil, hvorfor gå veien om statskassen? (Med mindre det er for å ta dine to millioner og dele dem "rettferdig" på resten av oss...) Geir 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Du kan naturligvis kjøpe deg eigerandeler i Statoil. Men dersom staten sin eigerandel ville blitt lagt ut for salg nå hadde det nok neppe gitt dem som ikke tjener så mye noe å juble for. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) Dersom staten skulle selge Statoil så ville vel staten blitt enda rikere, kortsiktig sett. Det vil si at de fattiges andel av salgssummen ville blitt større. Om jeg forstå turbo rett så vil han tilbakeføre disse verdiene til folket. Om det var fornuftig av staten å selge, og fornuftig av meg å kjøpe, kommer jo an på prisen. Nå er jo oljefondet langt mer enn oljeinntektene, faktisk er størsteparten av innteketene avkastning på investeringene. I 2012 fikk fondet en avkastning på 447 milliarder kroner og ble tilført 276 milliarder kroner fra den norske stat. Geir Endret 5. januar 2014 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Du kan naturligvis kjøpe deg eigerandeler i Statoil. Men dersom staten sin eigerandel ville blitt lagt ut for salg nå hadde det nok neppe gitt dem som ikke tjener så mye noe å juble for.Hvem er staten? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Hvem er staten? Norge AS Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Beskattelese av oljeselskapene. Hadde Statoil vært 100% privaitsert hadde vi tjent på skatteinntektene av produksjonen. Hadde vi ikke hatt ett skattesystem hadde Statoil tatt alt selv :-)Privatisert betyr ikke: "I hendene på fremmede"? Det kan like gjerne bli slik at befolkningen overtar eierskapet, og at den private organisasjonen er et andelslag der alle nordmenn er deleiere. Da er det ikke beskatning av oljeselskapene, men da vil oljeselskapet selge oljen vår for penger, som vi da alle tjener på. =) Norge ASHvem er Norge AS? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2014 Dersom staten skulle selge Statoil så ville vel staten blitt enda rikere, kortsiktig sett. Det vil si at de fattiges andel av salgssummen ville blitt større. Om jeg forstå turbo rett så vil han tilbakeføre disse verdiene til folket.Det stemmer. Hvorfor gi det bort til noen enkeltmennesker, når folket kan overta eierskapet? hehe. Så det som vil i praksis skje, er at vi tjener da penger i måneden på dette oljeselskapet, på en slik måte at vi selv disponerer disse pengene, istedet for at politikerne disponerer de for oss. Det er jo det som er poenget med liberalisme, at folk selv bestemmer over pengene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå