anonympappkasse Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Har fagprøve denne uken og har to teorispm jeg ikke har funnet svar på.. Den første: Hvis du har glemt å skru til en koblingskrue på en stikk og det blir målt 1.5 ohm i feil punktet. Hvor stor effektutvikling vil det bli i feilpunktet hvis du kobler til en ovn på 2000 w? Den andre: Hvordan beregnes berøringspenning i it, tn og tt nett? Alternativene er: 3)spenningsfall over jordelektrode 2)Spenningsfall i jordleder fra feilsted tilbake til installasjonens jordelektrode 3)Ingen spesiell regel. Skal kun måles når installasjonen er ferdigstilt Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det første: Feilstedet kan med de forutsetninger some er gitt, betraktes som en hvilken som helst motstand. Da beregner du spenningsdelingen på vanlig måte. På andre så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få sagt dette, men svaret er så opplagt at om jeg svarer direkte så ødelegger jeg trolig mer for deg enn det vil hjelpe. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Det første: Feilstedet kan med de forutsetninger some er gitt, betraktes som en hvilken som helst motstand. Da beregner du spenningsdelingen på vanlig måte. På andre så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få sagt dette, men svaret er så opplagt at om jeg svarer direkte så ødelegger jeg trolig mer for deg enn det vil hjelpe. Kan du umulig gjøre Edit: prøvde litt nå. Vet ikke om du klarer å lese noe Endret 24. november 2013 av EspJak1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Nei, det blir feil. Du må først beregne motstand over ovnen når denne er i normal drift. Deretter beregner du spenningsdelinga slik jeg nevnte i forrige post. Når det er gjort så har du spenning og motstand over feilstedet og kan regne ut effekten deretter. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Nei, det blir feil. Du må først beregne motstand over ovnen når denne er i normal drift. Deretter beregner du spenningsdelinga slik jeg nevnte i forrige post. Når det er gjort så har du spenning og motstand over feilstedet og kan regne ut effekten deretter. da har jeg kommet frem til dette: I=2000/230=8.6A Rovn=230V/8.6=26ohm Ur1=230v x 26ohm/ 1.5+26 = 217v Pfeil= 217v x 8.6A= 1866w Endret 27. november 2013 av EspJak1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Nå har du beregnet effekten i ovnen ved feilsituasjon. Det er motstanden som du ønsker å beregne spenninga over som skal være over brøkstreken. En annen feil er at i siste utregning så drar du frem 8.6A. Går det like stor strøm ved to motstander i serie som når det er én motstand alene? Lenke til kommentar
Unconnected Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Satt og kjeda meg her på nattevakt før jeg så denne tråden. Har ingen elektroutdanning, så er utrulig usikker på om det her er riktig. Regner med at noen sier ifra hvis det ikke er riktig. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Du var nesten i mål, men du svarer ikke på oppgavens spørsmål. Du har funnet det totale effektforbruket for både feilsted og for ovnen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Hvordan gikk det ? Så dessverre ikke denne tråden før fagprøven var over. Ellers så er jo spørsmål no 2 et ganske interessant spørsmål og jeg måtte lese det flere ganger før jeg egentlig forsto det: <Sitat>:Hvordan beregnes berøringspenning i it, tn og tt nett? Alternativene er:3)spenningsfall over jordelektrode2)Spenningsfall i jordleder fra feilsted tilbake til installasjonens jordelektrode 3)Ingen spesiell regel. Skal kun måles når installasjonen er ferdigstilt <Sluttsitat> Slik som jeg ville se det så er ingen av de tre svaralternativene helt riktig, men det første alternativet blir den som kommer nærmest. Jeg vil da anta at det man snakker om ikke berøringsspenning ved berøring av strømførende leder men ved berøringsspenning ved overlag av spenning fra leder til gods i en jordet komponent. Selv om oppbyggingen og funksjonen til jordinssystemene til IT, TN og TT nett er forskjellig, så blir vel svaret i alle tre tilfeller at berøringsspenningen er lik summen av spenningsfallet i jordleder og fram til jordelektrode pluss spenningsfallet over jordelektroden. Muligheten for å måle berøringsspenningen må vel bli heller liten. For et TN anlegg så vil jordfeilstrømmen bli så stor at overbelastningsvernet slår ut. For et IT og et TN anlegg så vil jo jordfeilvernene trippe før man har rukket å måle noe som helst. Missforstår jeg ? Er det noen andre som har andre syn på saken ? Endret 3. desember 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå