Bjerknez Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Jeg har den siste tiden fått litt interesse for video og foreløpig er det nok GoPro og Drift HD som vil bli brukt. Men til lyden har jeg bestillt meg en Olympus LS-5 opptaker og her begynner spørsmålene mine: Jeg har lest meg LITT opp og har forstått at det finnes to typer mikrofoner. Kondensator og dynamiske og jeg vet også forskjellen på godt og vondt. Bakdelen med kondensatormikrofoner er at disse trenger Phantom Power og dermed ikke kan brukes sammens med en slik opptaker (Hvis jeg har hørt riktig?) så da står jeg igjen med dynamisk mikrofon, noe som også vil være dte beste til mitt bruk tror jeg da jeg sitter inne på et kontor med mye sus fra pc'en og siden dynamiske mikrofoner ikke plukker opp bakgrunnstør like lett som kondensator drevne mikrofoner så blir det da altsåp uansett en dynamiskejeg er ute etter. Så sant jeg da ikke er helt på jordet her nå...? Jeg har tenkt litt på Røde Procaster som er en dynamisk mikrofon med XLR kobling. Kjøper jeg en overgang fra XLR til Minijack så kan jeg koble den direkte til min Olympus LS-5 opptaker (de gangene jeg ikke vil eller har mulighet til å bruke de mikrofonene som faktisk finnes på LS-5). Så kommer spørsmålet: Hvor mye hørbar kvalitet taper jeg (generelt sett)ved å koble denne til en LS-5 opptaker med en slik overgang kontra til et eksternt lydkort med XLR ingang som igjen er koblet til pc'en via USB? Vile det være noe forskjell i lydkvalitet? Jeg skjønner jo at jeg kan tweake og justere på signalet som går til opptakeren/pcen hvis jeg har en miksepult i mellom etc. men dette kan vel også gjøres i etterkant? Altså ved å justere litt bass/diskant etc. via et program på pc'en? Er jeg på riktig spor her, eller er det noe jeg har totalt missforstått? Det skal sies atjeg i går fikk Zoom H1 opptaker i posten, og denne sendes i retur asap. mikrofonene og opptaket føtes gode, men hele opptakeren virkelig skrøpelig og man kan overhodet ikke holde denne i hendene mens man snakker i mikrofonen, for disse lydene plukker den opp. Dermed er denne helt ubrukelig ogkan vel knapt kalles en håndholdt opptaker da den ikke kan brukes til det. Nå vet ikke jeg hvordan LS-5 vil funke, men det er jo en dyrere modell og den virker langt bedre i følge de youtube videoene etc. jeg har sett av denne. Så hvis dere harnoen tanker rundt innholdet i denne posten samt svar på spørsmålene mine, så setter jeg stor pris på hjelp og veiledning Til slutt ett par bilder av Olympus LS-5 og Røde Procaster Olympus LS-5: Røde Procaster: Endret 23. november 2013 av Bjerknez Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Har selv en LS-5, men har ikke testet på en dynamisk mikrofon. Har dog testa mot et headset i revers (satt på mic-inngangen) of morro skyld, og volumet ble veldig lavt, antakelig for lavt til å kunne brukes til noe praktiske formål. Jeg vil mene at mic-inngangen på LS-5 kun er egnet for kondensatormikrofoner. Den støtter iallefall kondensatormikrofoner for stereo opptak (ja har testa). Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Har selv en LS-5, men har ikke testet på en dynamisk mikrofon. Har dog testa mot et headset i revers (satt på mic-inngangen) of morro skyld, og volumet ble veldig lavt, antakelig for lavt til å kunne brukes til noe praktiske formål. Jeg vil mene at mic-inngangen på LS-5 kun er egnet for kondensatormikrofoner. Den støtter iallefall kondensatormikrofoner for stereo opptak (ja har testa). Takker for svar Hvis man kobler denne til en opptaker så kan man vel justere inngangsvolumet/styrken og dermed "forsterke" signalet vel? Det er jo lyden ut fra opptakeren jeg er interresert i og ikke direkte fra mikrofonen. Kondensator mikrofoner krever vel som nevnt "Phantom Power" og dette får man vel ikke gjennom en minijack port? Men kanskje mikrofonen du brukte gikk på batterier som styrte dette slik at du kunne bruke en kondensator mikrofon? Uansett så er vel de innebyggede mikrofonene i LS-5 av kondensatortypen som også plukker opp bakgrunnslyd etc. Noe som er bra i noen tillfeller for å få med seg miljøet rundt. Når det kun er min stemme som er viktig og ikek noe som helst annet vil nok en dynamiske mikrofon uansett være det beste valget tror jeg. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Kondensator mikrofoner krever vel som nevnt "Phantom Power" og dette får man vel ikke gjennom en minijack port? Men kanskje mikrofonen du brukte gikk på batterier som styrte dette slik at du kunne bruke en kondensator mikrofon? Nei, mikrofonen er av passiv type, uten at det skaper noe som helst problemer. Det er étt problem jg har hatt med denne opptakeren som jeg aldri har funnet ut av. Da jeg forsøkte å ta opp lyd fra TV ved å koble fra headsett-utgangen på TV til line-in inngangen på opptakeren, så nektett den plent å ta opp noe som helst. Jeg klarte å gjøre et lydopptak da jeg flytta stereo-jack pluggen fra line-in til mic inngangen på opptakeren. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Okay. Jeg tror nok ikke jeg forstår helt det med "passiv type", men regner med at det betyr at den har batterier og dermed sørger for strøm selv slik at man kan koble den til en mottaker som ikke har Phantom Power? Jeg har forresten avbestillt Olympus LS-5 nå og har bestemt meg for en litt annen løsning som jeg tror vil passe meg. Jeg har nå bestillt meg Roland R-26 og Røde ProCaster mikrofon samt en XLR kabel så klart. Det positive med denne er at den har 2stk. XLR utganger, touch skjerm og i det hele tatt et hav av muligheter og funksjoner og det gleder jo et teknofilhjerte Denkostet jo også "bare" en drøy 1000-lapp mer enn LS-5, men har i tillegg såå mye mer og by på. Røde Procaster er jo en dynamisk mikrofon som ikke er like følsom som en kondensator mikrofon. På et kontor med konstant sus fra pc viftene vil bli et mareritt meden kondensator mikrofon. Så vidt meg bekjent så er den eneste grunnen til å kjøpe en kondensatormikrofon at den gir bedre og mer detaljert lyd når omstendighetene er perfekte. Altså det vi lsi et profesjonelt lydstudio etc. hvor det ikke finnes bakgrunnstøy. Et annet argument for å bruke en kondensator mikrofon er at man faktisk VIL ha med bakgrunnstøy for å få litt mer liv i opptaket. Så vidt jeg har forstått så langt, så er en dynamisk mikrofon det beste for de aller fleste av oss som ikke har et studio eller vil ta opp lyder av dyreliv/fugler i en park etc. Hvis stemmen er det viktigste (som feks. hvis man skal drive med radio/podkasting/unboxing reviews etc. så vil en dynamisk være det beste valget. Nå gleder jeg meg bare til jeg får det i posten, så skal jeg legge ut en sammenligningstest mellom en vanlig Logitech headset mikrofon plugget i pc'en og lyden fra en Røde Procaster tatt opp med Roland R-26. Er jo opplagt at sistnevnte er den beste kombinasjonen, men jeg er spent på hvor mye bedre det faktisk blir Det skalsies at dette nok muligens kan være litt overkill i forhold til hvajeg kommer til å bruke utstyret til, men det er morsomt og prøve noe nytt og i værste fall så kan jeg selge det igjen og ikke tape veldig mye, eller evt. benytte meg av angreretten innen 14 dager. Men jeg tror dette kan bli bra jeg Endret 24. november 2013 av Bjerknez Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Å der kom den i posten, sammens med Sennheiser Momentum hodetelefoner Denne er såpass kanon at Zoom H1 blir nermest som en liten biteleke til småbarn i forhold. Vurderer dog og beholde Zoom H1 for å bruke som "partyleke" for å ta opp diverse tullball. Det er jo uansett langt bedre lyd fra Zoom H1 enn mobiltelefoner og kameraer etc. Endret 27. november 2013 av Bjerknez Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Stilig opptaker du har kjøpt deg Vurderer nesten å kjøpe samme, men jeg klarer meg nok godt med LS-5'en min enda noen år fremover. En ting som er irriterende med LS-5 er funksjonen som "lytter" og tar opp lyd når lyden kommer over et visst nivå og en viss varighet. Den kan bare brukes én gan, og så må man løpe til opptakeren og re-aktivere funksjonen. For eksempel - om jeg skulle ønsker å ta opp lyden av egen snorking, så er det kun første lyden som blir tatt opp den natta. Dette er jo typiske funksjoner som typisk aldri testes ut av nettsteder som skriver reviews for produkter, så det hadde vært moro med tilbakemelding om dette er noe som fungerer på den opptakern som du kjøpte. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Nå er ikke det den funksjonen jeg har "lekt" mest med (og ikke snorker jeg heller, hehe) men jeg prøvde litt i skrivende stund og den jeg har har man følgende valg for å auto aktivere opptak: 1. Etter 2sek. 2. Etter 5sek. 3. Etter 10sek. 4. Level 1 = -60db 5. Level 2 = -30db 6. Level 2 = -20db. Såvidt jeg har sett så langt så kan man ikke lage egne presets her så det er disse valgene som gjelder. Men som sagt, jeg har ikke sjekket dette veldig grundig Jeg tror jeg kommer til å beholde Zoom H1 for "rølpe opptak" etc. Den er jo ikke dårlig med tanke på lydkvalitet. Det er byggekvaliteten som er så forferdelig på denne. Ja såpass ille faktisk at jeg er redd for at batteriluka skal knekke når jeg drar den opp. Men lyden er godkjent som sagt Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Synes generelt det er blitt mer vanlig nå at byggekvaliteten er dårlig når det kommer til åpninger. Der virker LS-5 å være et unntak, men nå henger uken til SD-kortet fast i en slags gummi-stropp. Så det spørs hvor lang tid det tar før gummien blir sprø og dårlig. Når det kommer til ting som automatisk opptak så er det ting man må leke seg med for å finne ut av det. Tok meg et halvt år før innkjøp til funksjonen ble testet i praksis. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Jeg testet Zoom H1 opp mot Roland R-26 i dag hvor jeg snakket inn i mikrofonen på begge mens jeg kjørte bil for å sjekke bakgrunnstøy. R-26 er helt overlegen her da denne kan justeres på en helt annen måte. Zoom H1 slår man på og bruker, mens R-26 slår man på, stiller inn og bruker. Skal man bare ha en liten opptaker å ha med seg på farten så er H1 fin. Jeg vil nok tro at Olympus LS-5 er av en helt annen kvalitet (i positiv grad) enn H1, men at lyden er så annerledes er jeg usikker på. R-26 er ganske stor og tung og er mer ett verktøy. Det kommer så klart ann på bruken, men det som gjør at jeg IKKE kommer til å bytte ut R-26 er at man har muligheten til å justere sensitiviteten (ikke bare "level") på mikrofonene slik at man kan gå ned på sensitiviteten hvis man feks. befinner seg steder med mye støy i bakgrunnen man ikke vil ha med på opptaket. Man får det ikke fjernet 100% men resultatet blir MYE bedre enn hvis man ikke får justert dette. Så har man jo muligheten for å koble til externe mikrofoner med XLR og Phantom Power hvis dette er av interesse, De fleste kondesator mikrofoner i dag krever "Phantom Power". ¨Som alltid, så får man etter hva man betaler og hva du orker og bære på. R-26 er på størrelse med en liten murstein og å kjøpe denne bare for å få denne aktiveringsfunksjonen av lyd tror jeg blir overkill. Da ville jeg heller sett på lillebroren Roland R-05 og sett om denne hadde det du var ute etter. Zoom H4N er jo også en opptaker som nesten stiller i samme liga som R-26. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå