ChrisCo Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jo, det er over DHCP (eller i verste fall BOOTP) som klienten (modem/router/PC) får infoen fra.. Nei, modemet setter ikke opp noen DHCP server, den kun forwarder DHCP pakkene til korrekt interface.. Masken du har der, betyr at du er på et stand-alone nettverk, altså ikke en del av et større nettverk... Så når du sender pakker ut gjennom din gateway, så går de til 80.202.98.1 over L3 og ikke L2. Og nei, siden du har en /32 maske, er du på et eget subnet og ikke på et felles subnet, så da må all trafikk til naboen routes og ikke switches... Ditt modem har allerede MAC-adressen til DG, og vil enkelt og greit bare sende all trafikk ut interfacet... Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det kan godt være en DHCP server i andre enden hos ISPen, men dette blir isåfall oversatt/proxyet til noe annet før det går over PPP-forbindelsen, for så å oversettes tilbake til DHCP etter det kommer gjennom modemet. Poenget er at det ikke er direkte kompatibelt sånn "uten videre", men det er nok rimelig lett å oversette fra den ene til den andre. Men det er ikke det store poenget mitt. Poenget mitt er at uavhengig av om det er DHCP eller ikke, så har jeg altså blitt tildelt 255.255.255.255. Dette ville ikke vært en gyldig nettverksmaske på et ethernet interface, og spørsmålet blir da, om den ikke blir 255.255.255.255, hva blir den da? Vi kan selvfølgelig gjette at den ville blitt 255.255.255.0, men da får vi som sagt det problemet med at jeg ikke kan snakke med naboen. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Hehe... Jo, det er kompatibelt og det er ikke noe problem å sende DHCP REQ/ACK over PPP.. Hvorfor skulle ikke det gå? Point-to-Point ---> OVER ETHERNET <--- Hallo? Jo, du kan ha /32 på et ethernet interface, og det er ganske vanlig på PPP linjer, nettopp fordi det er en Point-to-Point protokoll... Den anser hver ende av linken som et eget, separat nettverk.. Men i vanlige sammenhenger så er det ikke en gyldig maske, nei... Så du bommer egentlig på alt her du...... Google shit before you make claims... Og skaff deg en bok om nettverk (CCNA, TCP/IP etc).. Da vil du lære og forstå mye.... Endret 28. november 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det går sikkert an, men det forutsetter nok at modemet gjør "noe" med DHCP-pakken for å få den gjennom PPP-tunnelen utover å bare behandle det som vanlig/tilfeldig trafikk. Dette vil ikke skje automatisk uten videre. Men som jeg har sagt, akkurat denne lille detaljen er ikke veldig relevant i det større spørsmålet, og det kan for all del være jeg tar feil akkurat her, men det blir litt flisespikkeri. Det er som å diskutere om man skal fyre i peisen fyrstikke eller lighter når det egentlige spørsmålet er hvor man skal få veden fra i utgangspunktet. DHCP eller ikke? La oss bare leke at det er snakk om statiske IP-adresser, da. Jeg kan ikke se hvordan det skulle være mulig å sette 255.255.255.255 som nettverksmaske på et ethernet interface, eller hva som skulle være hensikten med det. Det er jo selvfølgelig mulig å opprette en PPP-forbindelse over et ethernettet, hvor denne masken er gyldig, men da er vi jo tilbake nettopp til PPPoE, og hele diskusjonen er jo rundt hvordan man "bridger" uten å konfigurere PPPoE på PCen bak modemet (eller egentlig ruteren i TS sitt tilfelle). Hva er det du føler jeg bommer så grovt på? Jeg føler da at jeg har mer enn god nok forståelse av nettverk og IPv4 til å se hvilke typer utfordringer man må forvente å komme borti for å få til et slikt oppsett pga forskjellene mellom ethernet og PPP. Jeg ramser disse opp her slik at vi kan diskutere hvordan inteno eller broadcom kan ha klart å trikse det til for å få det til å fungere, og påpeker de tingene jeg tror du må ha oversett når du forklarer din teori om hvordan det fungerer. Jeg er ikke ute etter å "bevise at du tar feil", men det er noen biter i teorien din som mangler før jeg ser sammenhengen i hvordan det kan fungere på den måten du beskriver. Hvis du får forklart det, så får du et klapp på skulderen, og jeg får lært noe jeg ikke visste Uansett, jeg ser det er på høy tid å legge seg, så jeg legger stridsøksen på nattbordet til imorgen. God natt. Lenke til kommentar
Gråfrakke Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Hva er årsaken til at du vil ha den i bridge? Vurderer å bytte ut en gammel Inteno med denne, men vet ikke hvordan den er? Alt blir vel bedre enn den jeg har. Ustabil trådløs tilkobling. Ingen QoS. Ikke mulighet for å åpne porter. Endret 28. november 2013 av Gråfrakke Lenke til kommentar
Gråfrakke Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Men har du prøvd å telnete routeren? Thomsen routeren vi brukte når jeg jobbet det fungerte nesten ikke å åpne porter på uten å telnete for eks. Access denied. Må kanskje ha admin får å telnette? NGT vil ikke gi ut admintilgang. :/ Telnetter til 10.0.0.1? Endret 28. november 2013 av Gråfrakke Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det er mye mulig du må ha admin tilgang for å gjøre det ja, tror ikke det er lenge til vi ser admin passordet på den lekket ut. Når de startet med den intenoen de brukte da jeg jobbet det så var vært fall historien slik admin passordet skulle være super hemmelig. Idag tar det type 30 sec og google den fram. Skal være 10.0.0.1 ja. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det går sikkert an, men det forutsetter nok at modemet gjør "noe" med DHCP-pakken for å få den gjennom PPP-tunnelen utover å bare behandle det som vanlig/tilfeldig trafikk. Dette vil ikke skje automatisk uten videre. Men som jeg har sagt, akkurat denne lille detaljen er ikke veldig relevant i det større spørsmålet, og det kan for all del være jeg tar feil akkurat her, men det blir litt flisespikkeri. Det er som å diskutere om man skal fyre i peisen fyrstikke eller lighter når det egentlige spørsmålet er hvor man skal få veden fra i utgangspunktet. DHCP eller ikke? La oss bare leke at det er snakk om statiske IP-adresser, da. Ja, DHCP pakken må enkapsuleres i en PPP header, akkurat som alle andre pakker som skal gå over PPP linken.. Hva er så vanskelig å forstå med det? PPP er en protokoll, headeren forteller mottakeren hva og hvordan den skal dekapsulere pakken og tolke innholdet... Er ikke så veldig mye mer fantastisk enn det... Så så lenge man har en PPP forbindelse som er oppe, så kan hvilken som helst trafikk passere over linken uten problem... Kan nesten se på det som å sende en pakke med posten.. Du kan ikke sende det du skal sende uten å pakke det inn, så skal du pakke det i en konvolutt eller en pappeske.. Innholdet vil jo være det samme... Er bare forpakningen som bestemmer om det er et brev eller pakke, skjønner? Men dropp denne biten... Er ikke viktig hvordan det fungerer.... Jeg kan ikke se hvordan det skulle være mulig å sette 255.255.255.255 som nettverksmaske på et ethernet interface, eller hva som skulle være hensikten med det. Det er jo selvfølgelig mulig å opprette en PPP-forbindelse over et ethernettet, hvor denne masken er gyldig, men da er vi jo tilbake nettopp til PPPoE, og hele diskusjonen er jo rundt hvordan man "bridger" uten å konfigurere PPPoE på PCen bak modemet (eller egentlig ruteren i TS sitt tilfelle). Grunnen til at TS ikke skal konfigurere PPPoE på routeren, er fordi modemet ikke bridges, kun porten! Så modemet gjør fremdeles jobben med en/dekapsuleringen... Så kommunikasjonen mellom modemet og routeren er vanlig ethernet trafikk.. PPPoE er ikke relevant før pakker skal ut på internett fra modemet... PC'en har ingenting PPPoE å gjøre.. Den driter lang marsj i hvilken protokoll som blir brukt mellom A og B utenfor sin egen link mot modem/router/switch.. Så igjen, hva og hvor er det du detter av her? Modemet bridges ikke! Kun interfacet! Trafikk mellom modem og router er og har alltid vært vanlig ethernet trafikk. Lenke til kommentar
ispigger Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Det er mye mulig du må ha admin tilgang for å gjøre det ja, tror ikke det er lenge til vi ser admin passordet på den lekket ut. Når de startet med den intenoen de brukte da jeg jobbet det så var vært fall historien slik admin passordet skulle være super hemmelig. Idag tar det type 30 sec og google den fram. Skal være 10.0.0.1 ja. Kan ikke skrive inn brukernavnet selv, men må velge fra en nedtrekksmeny, og der finnes bare "user". Ser ut som de har sikret seg denne gangen. :/ Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Ta kontakt med NGT og be de opprette en Admin bruker på modemet... Lenke til kommentar
ispigger Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Ta kontakt med NGT og be de opprette en Admin bruker på modemet... Har forsøkt, men de vil ikke gi meg det. Er bare til å lese logger og finne feil man må ha "admin" til sa de. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Ville ikke gi deg det? En kar jeg hjalp for 3-4 uker siden med dette modemet, gjorde det flere ganger, mens jeg så på! Men hvis du går inn på Home Network -> Devices og har den linken som forwarder WAN IP'en til routeren din, så holder det.... Lenke til kommentar
ispigger Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Traff på feil person da tenker jeg. :/ "Så holder det...", til hva da? Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Jeg finner hverken home network eller noe sted jeg kan forwarde wan ip... Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Traff på feil person da tenker jeg. :/ "Så holder det...", til hva da? At du ikke trenger en admin bruker... Jeg finner hverken home network eller noe sted jeg kan forwarde wan ip... Ta screenshot og post det her Lenke til kommentar
ispigger Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 (endret) For å sette i bridge ja? Under "routes" finner jeg Active IPv4-Routes og dhcpWAN med en ip. Under "interfaces, lan" finner jeg IPv4 address 10.0.0.1, som jeg kan forandre på. Er det den som skal byttes ut? Endret 28. november 2013 av ispigger Lenke til kommentar
ispigger Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 (endret) I menyen "status" er "routes. Den ip'n har "interface: ptm0.1". Endret 28. november 2013 av ispigger Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) 10 skjermbilder her *slettet* Endret 28. november 2013 av SpritHansi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå