Gå til innhold

A7N8K Deluxe og Athlon XP2600+, feil prosessor hastighet...

derezzed

Anbefalte innlegg

Har nettopp koblet sammen en ny PC til storebror...

• Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A nForce2 Ultra400/MCP-T

AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz Bus Socket A (Thorougbred) prosessor

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered

Tror det er disse komponentene som kan hvere gjeldende for mitt problem... Skrev navnene av fra kvitteringen :oops:

Problemet er som følger at etter smertefri innstallasjon av Windows XP så kommer det så fint frem i BIOS under listen av CD-roms og Hardisker "Warning! CPU has changed" ved første oppstart.

Nedenfor står det "Press F1 to continue"

Etter Windows er startet, finner jeg ut at under

• Min Datamasikin

Egenskaper

Generelt

står det:

Datamaskin:

AMD Athlon XP

1.14 GHz

512 MB RAM

Er vel ikke bare meg som finner ut at den prosessor hastigheten der er det noe gale med :-?

Så hvis det er noen, som helst som har bare lite gran peiling. Hver så snill og hjelp meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slikt skjer innimellom, blant annet hvis man skifter komponenter.

Som tidligere nevnt: Bare gå inn i BIOS og sjekk at innstillingene er riktig. Ofte trenger du bare å lagre gjeldende bios-innstillinger og restarte.

Hvis problemet vedvarer, kan du f.eks. prøve å oppdatere til nyeste BIOS, som du kan laste ned herfra. (Regner med at det er A7N8X kortet ditt egentlig heter)

Lenke til kommentar
A7N8X Deluxe Bios Update

Hvilken av disse skal jeg velge lysbryter?

Jeg ser det finnes flere utgaver av hovedkortet ditt, enten 1.x eller 2.0.

Velg enten 1006 eller C1006, avhengig av hvilken versjon av kortet du har. Jeg har ikke Asus-kort selv, men antar at versjonsnummer står skrevet på kortet et sted, forholdsvis tydelig.

Kanskje noen A7N8X-eiere kan gi nærmere beskrivelse? :)

Husk for øvrig å installere nForce2-drivere når du har fått installert Windows (drivere for chipsettet på hovedkortet). Ikke velg de medfølgende driverne, last heller ned de nyeste fra Nvidia.

Lenke til kommentar

Dette løses ikke med Bios-oppgradering. Det er som Fredde sier bare å justere hastigheten i Bios, advanced settings.

Jeg har en XP 2800 prosessor, da skal instillingene være 166 mhz *12,5

Vet ikke om dine defaultsettinger skal være samme.. sjekk boka

Lenke til kommentar
Fant ut jeg hadde v. 2.0, så jeg lastet ned nyeste Bios til denne versjonen... Etter og ha pakket ut filen ender jeg opp med "c18d1006.bin"

Hva skal jeg gjøre med denne for å oppgradere Bios?

Om du vil oppdatere BIOS, så finner du flash-utility her. Oppskrift finner du sikkert i ei readme.txt-fil eller noe liknende.

Og husk de nyeste chipset-driverne som jeg ga deg link til i sted.

Lykke til med et bra hovedkort.

Om du har PC3200-minne, kan det lønne seg å sette prosessorhastighet manuelt, fordi 10,5*200MHz (=2100MHz) gir deg en raskere BUS-hastighet (kommunikasjon "internt" på kortet, inkl. minne) enn 12,5*166MHz (=2075MHz). Altså: Høy FSB er best. :) Husk å eventuelt sette ned andre FSB-relaterte hastigheter, slik at ikke AGP- og PCI-enheten(e) får for høy frekvens. :)

Nå skal jeg feste, så om denne informasjonen var utilstrekkelig, så får noen andre ta over. ;)

Lenke til kommentar
Dette løses ikke med Bios-oppgradering. Det er som Fredde sier bare å justere hastigheten i Bios, advanced settings.

Jeg har en XP 2800 prosessor, da skal instillingene være 166 mhz *12,5

Vet ikke om dine defaultsettinger skal være samme.. sjekk boka

Jeg skrev at "hvis problemet vedvarer" tross riktige innstillinger, så kan BIOS-oppdatering være løsningen. Men nå er jo alt vel allikevel. :)

Måtte bare få presisert dette. hehe.

Lenke til kommentar
Litt rart det der, det skjer MED alle som jeg kjenner. Jeg satte sammen en maskin for 3 dager siden, asus kortet satte FSB på 100... rart... Skal jo være 166

Ikke rart i det hele tatt. 100 er default. Blir alltid det når du bygger ny maskin eller skifter til ny cpu.

Rouge. Legg *.bin fila på en diskett. Skriv ned nøyaktig hva den heter. Trykk alt f8 under oppstart så starter awdflash som du kan bruke til å flashe biosen. Skriv filnavnet i ruta og trykk enter, så skal du være i mål.

Lenke til kommentar
lysbryter har vært til stor hjelp... IceCool løste problemet, men forklarte det for dårlig til at jeg forsto.. fredde går av med seieren for beste svar, ettersom problemet nå er løst.

Where would I be without HW-forum?

:woot::woot:

Jippi... hva var premien ? :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...