Labelle Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Hei, Vet at det er veldig normalt og et kjent problem at mange opplever å komme til et flatt batteri, spesielt på vinteren. For min del fikk jeg først oppleve det idag. Kjørte tilbake til hybelen min igår (ca 8 mil) og har aldri vært plaget med strøm/batteri på min bil. Kjører en Audi a4 2005 modell. Idag når jeg skulle starte var bilen rimelig dau. Den fikk strøm og glødet bilen da jeg slo på tenningen, men startmotorn klate kanskje å gå rundt 2-3 ganger veldig veldig sakte. Jeg klarte å trille den igang men er usikker på hva som er problemet. Jeg kjørte et lite stykke og lot bilen stå på tomgang mens jeg handlet. Når jeg kom hjem igjen prøvde jeg å stanse den og starte pånytt. Men var helt dau igjen. Har jo kjørt lite men hadde regnet med kanskje startmotorn hadde gått litt fortere rundt. Noen som aner va problemet kan være? Batteriet eller dynamoen som ikke ladder strøm lenger? Har satt bilen på ladding nå. Startet helt fint igår før jeg kjørte tilbake til hybelen (8 mil). Kan ikke tenke meg at noe har stått på gjennom natten til idag. Hvordan finner jeg ut va som er gåen`? Endret 23. november 2013 av Mørkeblå Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Hvor gammelt er batteriet? Mitt bilbatteri virket fint inntil den plutselig ikke ville starte. Det var i fergekøen, og jeg hadde ventet ca. 20 minutter på fergen. N Du trenger sannsynligvis nytt bilbatteri. Biltema er rette stedet. Hvis det er dynamoen som ikke lader, vil det være et lys i dashbordet. Det har du ikke nevnt noe om, så det er nok utslitt batteri. Endret 23. november 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Dynamo kan være gåen uten at ladelampe kommer opp, dvs iallfall var det slik på litt eldre biler: Når børstene blir så slitt at de ikke lenger får kontakt med ankeret, vil den slutte å lade uten at du får lampe, eller kanskje en svak lampe. Har brent meg på dette 3 ganger oppigjennom årene, så det kan skje :-) Har du tilgang på et multimeter, evt kjenner noen som har, og kan bruke det? Det er som oftest kjapt gjort å finne synderen om du har tilgang på et helt enkelt multimeter. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) På noen biler vil du ikke få lading hvis pæra i lampa til batteriet (røde batterilyset i dashbordet) er gåen. Du vil heller ikke få melding om at den ikke lader siden pæra er gåen (duh). Sjekk at batterilampa lyser når du skrur på tenninga. Det du skal se etter hvis du måler batterispenninga er helst over 12,5V før du starter bilen og helst over 14V når motoren sviver. Spenninga kan være lavere hvis batteriet ikke er oppladet. Endret 23. november 2013 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Ja rødt batterilampelys lyser når tenningen er på. Men er det ikke normalt at denne er på helt til man starter? Fikk vertfall en gul lampe i selve dashbordet etter jeg fikk start første gang idag. Men den gikk bort etterhvert. Skal prøve å få tak i et multimeter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Lampa skal lyse før du starter og slukke når motoren sviver. Hvis du i det hele tatt ser antydning til at batterilampalyser eller blinker når motoren sviver kan du mistenke dyamoen med en gang. Selv om den etterhvert slukker. Har hatt dette problemet selv. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Har det vært bytta batteri? Om ikke vil jeg si at det er 90% sikkert at batteriet er defekt. 8 år er "nok". Et defekt batteri kan fint fungere en hel sommer, men knele når det blir kaldt. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Disse audiene har som regel svært dårlig ladespenning, gjerne på rundt 13,6V. Det holder ikke til å holde batteriet i form, og når sulfateringsprosessen har kommet langt nok oppleves det noen ganger som en akutt feil. Bytt batteri og optimaliser ladespenningen så går det lenger tid til neste gang. 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Vet ikke om det er byttet noe batteri på bilen. Klarer ikke å finne noe dato på toppen, men er vertfall ikke et biltema batteri som står i nå. Bilen har stått å laddet et døgn med en billadder. Prøvde først nå å starte, men bilen var helt dau. Kan jo såklart noe skjedde feil i forbindelsen med laddingen. Virket som bilen har enda mindre strøm nå, enn før laddingen. Lampene i dashbordet for gløding og alt annet kom opp bortsett fra ''ok'' som bruker å stå når jeg vanligvis slår på tenningen før jeg starter. Startmotoren går heller ikke rundt, hørte den såvidt flyttet på seg. Tipper jeg prøver på et nytt batteri? Noen anbefalninger hva jeg burde gå for? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Kan du ha oversett en bryter på laderen, så den ikkje har ladet, men stått i "standby"? Hvis laderen har gjort jobben sin, og batteriet likevel er helt tomt, så må batteriet byttes. Kjøp gjerne nytt på Biltema, de regnes som billige og bra. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Nei tror ikke det. Hørte ladderen lagde litt ''støy'' da den va påkoblet og manometeret på ladderen bevegde seg litt. Følgende batteri som står i: MOLL12V 450A 95 Ah DIN 760A EN/SAE Noen som vet hvordan batteri som jeg kan erstatte dette med? Går ut ifra det må være lik styrke i det nye. Takker for alle svar jeg har fått Blir frustrert over en bil som står iro på denne årstiden.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Går du på Biltema, får du nok hjelp til å velge. De tar også imot det gamle, for miljøvennlig resirkulering. Endret 24. november 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Ja må nokk bare høre. Kan også legge til at det er en liten kabel som går fra siden på toppen på batteriet og vidre nedover. Samme type som på denne videoen: Spol til 00:20 Hva er det egentlig? Endret 24. november 2013 av Mørkeblå Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Med forbehold om at jeg kan ta feil: the mysterious wire is actually an overflow hose used for venting the batteryit pulls out of the side of the battery and plugs into the new batterythanks Om erstatningsbatteriet du kjøper er av den hermetisk tette typen, slipper du å koble denne slangen. Som sagt, jeg kan ta feil. Jeg er ikke ekspert. Endret 24. november 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hvis du koblet til lader og "manometeret" som du kalte det beveger seg litt så kan det være fare på ferde. Hvis amperemeternåla bare bevegde litt på seg så vil det tyde på at det ikke tar til seg lading. Er batteriet delvis eller helt utladet skal denne gå til maks av det laderen klarer. Få testa batteriet skikkelig. Enten med en egen batteritester, syremåler (hvis det er åpne celler) eller ved å måle spenninga på batteriet med motoren av og alt du har av lys, varme, vifter etc. på full gass. Du kan også prøve å måle spenninga på batteriet idét du vrir om starteren. En typisk feil på gamle batterier er at de tilsynelatende virker helt OK ved lav belastning men svikter totalt ved høy belastning. 2 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Tusen takk for mange flotte svar må jeg bare si. Jeg kjøpte nytt batteri til bilen og tenkte jeg skulle montere dette. Først ville jeg få start på bilen siden jeg ville montere batteriet i garasjen hvor jeg jobber. Jeg prøvde først å få starthjelp fra det nye batteriet til det gamle. Ikke fan om det ville funke, var helt dødt. Trodde først det nye batteriet var tomt for strøm. Så prøvde vi starthjelp fra en annen Audi A6. Gikk heller ikke. Til slutt hentet vi en såkaldt ''booster'' for å prøve. Startmotoeren gikk litt fortere rundt nå men ville framdeles ikke. Endte med jeg slepet bilen igang for å få start. Når jeg ankom garasjen demonterte jeg det gamle batteriet og satt i et helt nytt batteri. Nå fungerer bilen strålende siden bytte. Byttet for ca 3 dager siden. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Har du sjekket hva ladespenningen ligger på da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå