Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

koosepus

Anbefalte innlegg

Jeg er jo ikke et barn, men ikke så gammel heller, så evnen til å forbrenne fett burde ikke har forandret seg SÅ betydelig? Tror det er gradvis etter 40-åra at forbrenningen blir litt lavere.

Det varierer fra person til person, men det er klart at spiser man lite, blir forbrenningen også lav.

Det virker for meg som om du ønsker å kombinere trøstespising med vektnedgang, og forbinder sult med mestring. Det er håpløst, og fører til et ubrukelig kosthold fordi du trenger næring, men bruker opp hele kalorikvoten på søppel.

Mine forslag til endring av det enkle kostholdet utlinjet i førstepost, egentlig bør det være mer variert:

Frokost: 1 knekkebrød (Husman eller tilsvarende), ost og skinke. Skikkelig mengde pålegg, to skiver skinke og to skiver ost. Sleng gjerne oppå litt grønt.

Mellommåltid: Frukt og grønnsaker.

Lunsj: Naturell yoghurt eller biola, og musli. Spis til du blir mett.

Så kommer det rare "mellommåltidet" mellom lunsj og middag som er større enn alle de andre hittil til sammen. Hvis du har spist nok lunsj burde ikke dette være nødvendig, men kutt for guds skyld ut sjokoladen, og hvis du ha brød spiser du magert kjøttpålegg. Egentlig ville jeg byttet brødet her med knekkebrødet til frokosten.

MIddag: Her bør du variere mye mer. Mais er av-og-til-mat. Kjøtt eller fisk er bra. Spis mer grønt, mindre vomfyll (ris/pasta/potet). Og ikke agurk, det er nesten bare vann. Du skal spise deg mett, ikke mestre sulten.

Kveldsmat: Spis noe ordentlig her også, ikke sjokolade. Knekkebrød med pålegg. Ikke glem at det er koffein i te, så det er ikke noe man egentlig bør drikke for sent (men funker det for deg, går det vel greit). Ikke gå sulten til sengs, da sover du dårlig.

Og kutt ut sukkerfri saft og brus, det får opp søtsuget. Drikk heller Farris, Bris Naturell eller tilsvarende hvis ikke vanlig vann er bra nok.

Jeg tror at før du prøver å gå ned i vekt, bør du prøve å få et kosthold du trives med, uten godteri og annen søtmat til trøst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer fra person til person, men det er klart at spiser man lite, blir forbrenningen også lav.

Det virker for meg som om du ønsker å kombinere trøstespising med vektnedgang, og forbinder sult med mestring. Det er håpløst, og fører til et ubrukelig kosthold fordi du trenger næring, men bruker opp hele kalorikvoten på søppel.

Mine forslag til endring av det enkle kostholdet utlinjet i førstepost, egentlig bør det være mer variert:

Frokost: 1 knekkebrød (Husman eller tilsvarende), ost og skinke. Skikkelig mengde pålegg, to skiver skinke og to skiver ost. Sleng gjerne oppå litt grønt.

Mellommåltid: Frukt og grønnsaker.

Lunsj: Naturell yoghurt eller biola, og musli. Spis til du blir mett.

Så kommer det rare "mellommåltidet" mellom lunsj og middag som er større enn alle de andre hittil til sammen. Hvis du har spist nok lunsj burde ikke dette være nødvendig, men kutt for guds skyld ut sjokoladen, og hvis du ha brød spiser du magert kjøttpålegg. Egentlig ville jeg byttet brødet her med knekkebrødet til frokosten.

MIddag: Her bør du variere mye mer. Mais er av-og-til-mat. Kjøtt eller fisk er bra. Spis mer grønt, mindre vomfyll (ris/pasta/potet). Og ikke agurk, det er nesten bare vann. Du skal spise deg mett, ikke mestre sulten.

Kveldsmat: Spis noe ordentlig her også, ikke sjokolade. Knekkebrød med pålegg. Ikke glem at det er koffein i te, så det er ikke noe man egentlig bør drikke for sent (men funker det for deg, går det vel greit). Ikke gå sulten til sengs, da sover du dårlig.

Og kutt ut sukkerfri saft og brus, det får opp søtsuget. Drikk heller Farris, Bris Naturell eller tilsvarende hvis ikke vanlig vann er bra nok.

Jeg tror at før du prøver å gå ned i vekt, bør du prøve å få et kosthold du trives med, uten godteri og annen søtmat til trøst.

Takk for et utfyllende svar. Jeg like faktisk forslagene dine ganske godt og det skal absolutt prøves ut, for det jeg gjør nå fungerer faktisk ikke(og det har jeg prøvd utrolig lenge).

Jeg er liker ikke den metthetsfølelsen noe særlig.. føler meg rett og slett oppblåst, rundt, feit og ekkel.. noe som kan ha med å gjøre at jeg ikke spiser til jeg et mett. Aner ikke hvordan jeg endrer dette :/ Forbinder den følelsen med ubehag :(

Lenke til kommentar

Jeg er liker ikke den metthetsfølelsen noe særlig.. føler meg rett og slett oppblåst, rundt, feit og ekkel.. noe som kan ha med å gjøre at jeg ikke spiser til jeg et mett. Aner ikke hvordan jeg endrer dette :/ Forbinder den følelsen med ubehag :(

Slike tanker kalles spiseforstyrrelse det kjære deg... Ihvertfall med en vekt som du har.

Du burde være glad når du kjenner metthetsfølelse av sunn mat. Fullt lov å føle seg ekkel om man spiser så mye søtt og sjokolade på en dag, men ikke om man blir mett av knekkebrød/salat/grønnsaker og kjøtt.

Kan du være så snill og ta opp diett med legen? Dra til legen din og fortell hvordan du føler deg når du er mett, og at du ønsker råd om å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar

Man får ikke høyere forbrenning av å trene, man forbrenner mer NÅR man trener.

Skal man ha høyere forbrenning må man manipulere dette kjemisk. Les: amfetaminer, tyroidalternatorer osv...

Og la oss ikke glemme "Spis ofte å lite, så holder du forbrenninga oppe!" som er en 30 år gammel myte som er debunka flere ganger. (http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0)

TS, sånn er du sikker på at du ikke vil ned i fett%, og enn å ned i vekt med tanke på kilo? Og jeg må si meg enig, det er lite proteiner og et par junkfood-kanditater i førstepost. :p (Jeg for min del kan anbefale havregryn som frokost, såvidt meg bekjent så er det forsket på til å være noe av det beste man kan spise når det kommer til lengst metthets-følelse kontra hvor mye du spiser.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...