koosepus Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Hei! Jeg har nå en god stund prøvd å komme meg litt nedover i vekt, er snakk om 5-6 kg, men vekten står helt fast uansett hva jeg gjør. Tidligere var det null problem å miste noen kg når det var nødvendig, men nå, selv om jeg gjør akkurat det samme så vil ikke vekten rykke på seg(går til og med litt og litt oppover) Jeg er en jente på 19 år og veier 52-53 kg, men trivselsvekten min ligger på ca 46 kg. Bruker medisinen Wellbutrin fast, men har ikke hørt at den skal ha noe innvirkning på vekten(eller tar jeg feil?). Når det gjelder trening så blir det mest gåturer, ca 20-30 min hver dag, noe som brukte å holde før. Kostholdet i løpet av en dag ser ca slik ut(men vanskelig å si helt nøyaktig siden jeg små spiser iblandt, men som regel ikke nevneverdig mye): Frokost: 1 knekkebrød med jordbærsyltetøy og ost Mellommåltid: 1-2 fruketer(vanligvis eple, banan, plomme) 2 trankapsler 1 multivitamin Lunsj: 1 Go morgenyoghurt Mellommåltid: 1 frukt(vanligvis eple, banan, plomme) 1/2 Milkyway sjokolade 1-2 brødskiver med ost/nugatti(tynt lag) Middag (vanligvis): 2-3 spiseskjeer mais ca. 3 spiseskjeer stekt kjøttdeig ca. 4-5 spiseskjeer ris/pasta/potet 2 spiseskjeer agurk Kveldsmat: 1-2 melkepletter eller godte-biter til teen Drikker kun vann/grønn te/sukkerfri saft, brus til alle måltider. Syns ikke dette er veldig mye mat, jeg går ofte litt sulten, blir aldri særlig mett av noen av måltidene så jeg regner med at det burde være et tegn på at jeg gjør noe riktig, men likevel ser jeg INGEN resultater :/ Hva gjør jeg feil? Hvorfor klarer jeg ikke å gå ned i vekt? Endret 23. november 2013 av koosepus Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Sånn umiddelbart ville jeg nok prøvd å kutte litt ned på sjokoladen,heller ta seg litt godis i helga istedet,det er enorme mengder kalorier i sjokolade. Endret 23. november 2013 av Malmern Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Sånn umiddelbart ville jeg nok prøvd å kutte litt ned på sjokoladen, heller ta seg litt godis i helga istedet, det er enorme mengder kalorier i sjokolade. Ja, men i en melkeplett er det ca 40 kalorier.. som ikke er SÅ mye. Men takk for tipset, skal være oppmerksom på det. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Ja, men i en melkeplett er det ca 40 kalorier.. som ikke er SÅ mye. Men takk for tipset, skal være oppmerksom på det. Ikke det værste nei. Milkywayen er vel muligens verre? Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Ikke det værste nei. Milkywayen er vel muligens verre? Ja, får vel i meg ca 100 kalorier ved å spise den. Men det er ikke absolutt hver eneste dag jeg spiser den. Kanskje 2-3 ganger i uka. Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Er det ingen som har noen anelse? Har googlet dette en del, men kommer fortsatt ikke fram til noe fornuftig forklaring Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Vist du veier så lite som du sier burde du heller vurdere å gå opp litt, du høres farlig undervektig. Jeg for eksempel veier 113 men er bare kraftig lubben eller bare lubben, om jeg skulle veid 60 kilo mindre hadde det bare vært skjeletter igjen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Til å spise så lite får du i deg ganske mye junk. I stedet for syltetøy, nugatti, sjokolade, søt yoghurt og frukt kan du heller unne deg å spise mer av noe annet og være mett. 2 Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Vist du veier så lite som du sier burde du heller vurdere å gå opp litt, du høres farlig undervektig. Jeg for eksempel veier 113 men er bare kraftig lubben eller bare lubben, om jeg skulle veid 60 kilo mindre hadde det bare vært skjeletter igjen Jeg er ikke så veldig høy, så jeg ser nesten litt lubben ut når jeg veier 52-53 kg Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Til å spise så lite får du i deg ganske mye junk. I stedet for syltetøy, nugatti, sjokolade, søt yoghurt og frukt kan du heller unne deg å spise mer av noe annet og være mett. Jeg er utrolig glad i søtsaker, har lest meg opp på at hvis man skal gå ned i vekt, så er 1 kalori lik 1 kalori uansett om den kommer fra salat eller sjokolade. Så jeg har prioritert å spise lite søtsaker, istedet for mye mat som ikke smaker så mye. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 En kalori som gjør deg mett er bedre enn en som gjør deg sulten. Og det gjør sukker. At det er et 1:1-forhold, likt for alle, mellom inntak og vekt er uansett en vaklende påstand som først og fremst ivaretas av kostholdsmoralister som har vært tynne hele livet og trenger en grunn til å føle seg bedre enn andre. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Jeg er utrolig glad i søtsaker, har lest meg opp på at hvis man skal gå ned i vekt, så er 1 kalori lik 1 kalori uansett om den kommer fra salat eller sjokolade. Så jeg har prioritert å spise lite søtsaker, istedet for mye mat som ikke smaker så mye. Nå er det jo ikke bare kalori som spiller inn her. Fett f.eks. Det er MYE mer fett i sjokolade enn mye annet...selv om de inneholder samme mengde kalori. Og sukker spiller også veldig mye inn. Spis heller sunn mat med mindre fett og sukker. Endret 23. november 2013 av Maximalyd Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Nå er det jo ikke bare kalori som spiller inn her. Fett f.eks. Det er MYE mer fett i sjokolade enn mye annet...selv om de inneholder samme mengde kalori. Og sukker spiller også veldig mye inn. Spis heller sunn mat med mindre fett og sukker. Men alle næringsstoffene(kaloriene) brytes jo ned likevel og det koppen ikke får brukt opp lagres som fett på kroppen. Uansett om det er sukker eller proteiner. Jeg ser ikke hvordan dette kan ha noe å gjøre med hvorfor jeg ikke går ned? :O Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 (endret) En kalori som gjør deg mett er bedre enn en som gjør deg sulten. Og det gjør sukker. At det er et 1:1-forhold, likt for alle, mellom inntak og vekt er uansett en vaklende påstand som først og fremst ivaretas av kostholdsmoralister som har vært tynne hele livet og trenger en grunn til å føle seg bedre enn andre. Jeg tenkte mer at det i bunn og grunn kun er kaloriene i det man spiser som påvirker vekten. Kalorioverskudd = opp i vekt, kaloriunderskudd = ned i vekt. Hvis man spiser 1000 kalorier kylling, salat og frukt så vil det ikke har noe å si på vekten om du heller spiser 1000 kalorier sjokolade, kjeks eller potetchips. Det er ihvertfall det jeg har lest. Endret 23. november 2013 av koosepus Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) En kalori er ikke et næringsstoff. Det er ikke kalorier i mat. En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin, ved et trykk på én atmosfære (sitat Wikipedia). Det oppgis omtrentlig hvor mye kalorier en mengde mat tilsvarer på innpakningen. Men maten er ikke kalorier, på samme måte som en strekning ikke er meter. De lærde bruker lang tid på å skifte mening. Mye fordi man skal være sikker, men kanskje enda mer fordi det knytter seg mye stolthet til gamle sannheter. Isolert sett er kanskje 1000 sjokolade-kalorier det samme som 1000 biff-kalorier, men husk at dette inngår i et langsiktig kosthold. Og sjokolade gjør noe annet med kroppen din enn det kjøtt gjør, det er ikke til å komme fra. Hvorfor skulle ellers idrettsutøvere være nøye med hva de spiser? Endret 23. november 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Noe brytes fortere ned enn annet osv. Og tror neppe 1000 kalorier via sjokolade gir samme effekt som 1000 kalorier i kylling. Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Stresser du mye? Høres stressende ut å hele tiden tenke på at du spiser bare 1 spiseskje av ditt og 100 kalorier av datt. Ville heller beveget meg mer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Jeg er ikke så veldig høy, så jeg ser nesten litt lubben ut når jeg veier 52-53 kg Er du dame? Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Stresser du mye? Høres stressende ut å hele tiden tenke på at du spiser bare 1 spiseskje av ditt og 100 kalorier av datt. Ville heller beveget meg mer. Tenker en del på det ja.. men er ikke sånn at jeg måler å veier alt. Følger jo sånn ca med på hva jeg legger på fatet. Er du dame? Ja, det burde jeg kanskje nevnt.. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Ikke så veldig vanskelig å skjønne hva som skal til for å få til vektnedgang med det kostholdet der. Men neimen om jeg skal kommentere noe mer, med mindre du er kortvokst så burde du veie mer. Gi info på høyde, bmi og fettprosent, så er det lettere å vurdere om man burde gi deg råd eller ikke. Er du dame som jeg antar, så skal vi ha litt fett. Det er derfor menn og damer har forskjellig fettprosent. Vi er skapt sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå