Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Nabokonflikt parkering

Elgjeger1976

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg eier idag en 2-mannsbolig og den har en svært dårlig gårdsplass/parkeringsmulighet. tomten er selveier (tomtebilde nederst). Vår tidligere nabo var en eldre dame uten bil og hun brukte alltid min gårdsplass til og gå over da det var eneste mulighet.

Hun solgte nylig boligen og i meglerannonsen så var det opplyst om at det var parkering på felles gårdsplass. Noe som var feil.

Dette ble tatt direkte på megler og hjemmelsbrev + tomtebrev ble gitt til megler.

På hjemmelsbrevet står det at ingen servitutter er registrert på vår tomt.

Jeg ba da megler være ærlig ovenfor potensielle kjøpere om at det i realiteten ikke var noen parkeringsmuligheter på den boenheten.

Det endte opp med at ett par jeg vet av (ikke nære venner) ville kjøpe boligen og både jeg og min samboer hadde en lengre prat med de om dette og forklarte de realitetene. Samt at de hadde blitt opplyst av megler.

Nå har de bodd her i ca 1 mnd og jeg kjenner at jeg begynner å få nok. Det kommer aldri noen plan for løsning. og alle småplaner inbefatter at jeg må ta en del av kostnaden.

hvorfor skal jeg betale for at de skal få mulighet til og parkere?

For å nevne det, så opplyste jeg megler og kjøperne om at jeg kunne la de sprenge ut på tomten min, imot at de bygger en dobbelgarasje. Hvor vi tinglyser den ene garasjen over på de (Bruksrett) Og jeg skal ha den andre som betaling for at de får benytte tomta.

De har også mulighet for å bygge en 20 meter lang støttemur og få breddet både min og deres gårdsplass slik at jeg kan ha åpen passasje for dem.

Idag kjører de over tomta og inn på sin lille del. Samt at de benytter snuplass for boligfeltet til parkering. (Den ligger i oppkjørselen min) Noe som medfører problemer for de som brøyter og andre som må snu.

Og jeg er ikke interessert i å må ut å flytte bil til alle døgnets tider.

De har mulighet for og grave ut, fylle på med masse, lage støttemur på sin del da de eier totalt 3 tomter. Det er riktignok bratt her, men det er fullt mulig.

Jeg merker at jeg begynner å bli gradvis mere å mere irritert og ønsker ikke en nabosituasjon som ingen er tjent med. Men jeg ser manglende vilje til og få utført ting.

Hva mener dere jeg bør gjøre? eller er jeg urimelig? Jeg synes at jeg tøyer strikken ganske langt for å komme til en løsning.

Ikke nok med det, igårkveld kom de og fortalte at de skulle kjøpe enda en bil, Så nå er det 2 stk stasjonsvogner :)

Endret av mrroy76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig situasjon, men setter du dine grenser og sier ifra hva du synes er greit og, enda viktigere, hva du IKKE synes er greit, bør de respektere dette. Det er jo tross alt deres problem det med parkeringen og ikke ditt! Skjønner at du ikke vil ha en ugreie med naboen din, men det er de som tråkker deg på tærene og ikke motsatt.

Vet ikke hvordan reglene er når det gjelder kjøringen på din eiendom, for å komme til sin egen, men det virker som et par som ikke viser deg noe ydmykhet og respekt. Stå på ditt og vær tydelig.

Det høres ut som at du er en veldig tolerant, grei og løsningsorientert nabo, men ikke la de utnytte disse egenskapene, som det tyder på at de gjør.

Hvis ikke paret bygger en garasje eller setter opp en støttemur, som vil løse problemet - ja, så er det deres problem - ikke ditt.

Så det kan jo konkluderes som et dilemma; Vil du ha et helt greit naboforhold der de tar seg til rette og utnytter din toleranse og snillhet - eller et litt verre forhold der du setter dine rimelige grenser, men samvittigheten i behold pga av din problemløsende imøtekommenhet?

Jeg hadde gått for dem siste løsningen! Lykketil! :)

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at det ikke er spesielt sannsynlig at de får etablere en egen innkjørsel til sin egen enhet. Dermed er vel innkjørsel på din side eneste farbare vei. Jeg har en dobbelgarasje på min tomt, hvor en av naboene har tinglyst rett til å benytte den delen av tomta, som hans halvdel av garasjen ligger på, til parkering. Dette fungerer alldeles utmerket, og om du får naboen til å bygge garasje er dette en løsning jeg tror du vil bli fornøyd med.

Lenke til kommentar

Er det bratt terreng her? Er det høydeforskjell mellom veien og deres hus som er grunn til at de har adkomst over din tomt i stedet for rett inn fra veien? I så fall kan det bli dyrt å grave/sprenge/støpe for å ordne dette, og en sekssifret regning er ikke alltid det man ønsker seg mest når man nettopp har lånt det man kan få låne for å kjøpe hus. Og i så fall kan man forstå at de ønsker å dele utgifter. Og at å bygge garasje for deg er helt uaktuelt.

Ikke nok med det, igårkveld kom de og fortalte at de skulle kjøpe enda en bil, Så nå er det 2 stk stasjonsvogner :)
Hva sa du da? At de heller burde bruke pengene de skal kjøpe bil for til å ordne adkomst og parkering på egen tomt?
Lenke til kommentar

Er det bratt terreng her? Er det høydeforskjell mellom veien og deres hus som er grunn til at de har adkomst over din tomt i stedet for rett inn fra veien? I så fall kan det bli dyrt å grave/sprenge/støpe for å ordne dette, og en sekssifret regning er ikke alltid det man ønsker seg mest når man nettopp har lånt det man kan få låne for å kjøpe hus. Og i så fall kan man forstå at de ønsker å dele utgifter. Og at å bygge garasje for deg er helt uaktuelt.

Hva sa du da? At de heller burde bruke pengene de skal kjøpe bil for til å ordne adkomst og parkering på egen tomt?

Terrenget er bratt, men fullt ut mulig og lage garasje ved vei plan med trapp opp. Andre alternativet er å lage en gårdsvei for å komme seg 10 meter høyere opp med parkeringsplass. Da er de på nivå med huset. At det vil koste penger er en selvfølge og dette ble de opplyst om før de kjøpte delen.

Når de sa at de skulle kjøpe bil så spurte jeg direkte hva de hadde tenkt og gjort med parkering og ved å kjøpe enda en bil så løser de heller ikke noen problemer. Jeg sa at eneste alternativet er da å parkere på kommunens sin tomt 200 meter lengre ned på flaten. Svaret er alltid det samme at ja vi må se på dette. Og om du "jeg" bygger støttemur på min del av tomten så tar han sin del og vi fyller ut. Men dette medfører kostnader for meg..

Og hvor er fornuften i at jeg skal betale for naboens muligheter for parkering?

At naboen må dekke en dobbelgarasje for å få bruksrett for en garasje finner jeg også rimelig. Hvor ofte får du tomt gratis? Eller er det rimelig at jeg bare skal gi ifra meg stor del av tomta mi gratis?

Egen Innkjøring vil jeg tro kommunen godtar da det er slik på de fleste husene i boligfeltet.

Det som er essensen i alt er at de hadde alle disse opplysningene før de kjøpte og det var ingen andre som vurderte og kjøpe pga dette og at det kom til å påløpe masse kostnader. Riktignok fikk de huset for ett par hundre under takst.

Endret av mrroy76
Lenke til kommentar

en annen løsning er om de kontakter kommunen og enten får kjøpt eller tillatelse til og grave ut ved siden snuplassen. Nok til parkering av 2 biler. Vil anta at det er ca 50-60 m3 som må fjernes av masse, eventuelt litt berg for å få dette til.

Endret av mrroy76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...