Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lurt for 10,000kr av 180.no ?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg inngikk en avtale med 180.no i fjor og tenkte det kunne være greit å prøve det ut. 180.no er en nettkatalog som registrerer firmaer og bedrifter.

Jeg var dum som ikke leste avtalevilkårene nøye, for det som står der er nesten for utrolig til å være sant.

Nå er jeg student og litt mer skeptisk til telefonselgere, for dette kan koste meg 10,000kr mer enn opprinnelig avtalt per telefon.
Og nå forstår jeg at det 180.no lever av er å selge slike avtaler til nyetablerte som ikke vet bedre.


Når avtaleperioden din går ut får du tilsendt en konvolutt med flere ark som inneholder statistikk over dine oppføringer, søketreff og lignende.

På bunnen av det ene arket står det med liten skrift:
"Kjære kunde, dette er en korrektur på Deres Infoside på 180.no Nummeropplysningen /

Nettkatalogen. For endringer i opplysningene ovenfor vennligst returner korrekturen til oss pr. post: Nydalsveien 36, 0484 Oslo, epost: [email protected] eller faks: 815 50 161. Dersom vi ikke mottar godkjent korrektur eller oppsigelse innen 12.05.2013 vil Deres abonnement bli fornyet (se over). Du kan også ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 815 50 160 (innvalg 1)."


Hvis du ikke leser dette, og sender inn besvarelse, betyr det at du godtar avtalen for en ny avtaleperiode.
Det står ingenting nevnt om pris i hele dokumentet, og jeg trodde avtalen var utløpt. Men så kom det en faktura på 2500kr, jeg sa da opp abonnementet per email (4. juni 2013) men fikk bare et autosvar tilbake.

Og nå har jeg fått enda en faktura på 2500kr, og jeg regner med jeg fremdeles er bundet av avtalen for 12 nye måneder fremover og må betale 5000kr for dette neste år også. Eller ifølge 180.no må jeg betale gjeldende pris og den opplyser de om når du mottar faktura.


Siden jeg ikke sendte inn besvarelse innen 12.05.2013 mener de altså at jeg har godtatt avtalen for 12 nye måneder.



Det er helt utrolig at dette er lovlig, men sannsynligvis er de det. Jeg har "tatt opp kampen" med urimelige fakturaer og pengekrav flere ganger men her må jeg rett og slett anse meg selv som lurt opp i stry.
Hvis noen ringer deg fra 180.no så bør du legge på med en gang :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle sånne katalog tjenester er utrolig sleipe, har slitt veldig med spesielt 180.no de trakk heldigvis kravet etter en lang krangel. Nå har jeg faktiske skriftlig brev her at de alderi skal ringe meg igjen.

 

 

Jeg fikk også bare autosvar ifra dem når jeg sendte epost til de, bevis det for dem at du sendte de en epost der du sa opp abonnomentet. Tlf: 815 50 160 kan du også ringe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelp :)

 

Har sendt innsigelse mot kravet, skal ringe dem på mandagen og se hvilken stilling de tar til det.

De kan ikke sende kravet til inkasso nå, de kan frafalle kravet eller ta kravet til Forliksrådet.
180.no er svartelistet av Trygg Handel og Forliksrådene rundt om vet hvordan de holder på så kravet blir nok avslått ganske kjapt.


Det er helt drøyt at de får holde på slik år etter år, de utnytter et smutthull i loven og burde vært straffeforfulgt for bedrageri.

De gjør alt de kan for å lure deg, og de er faktisk veldig flinke til det. De følger ikke loven, når de gjør lovbrudd er det "begått en menneskelig feil" eller "rutinesvikt" som de slipper unna med. Antagelsen om at selskapene som sender deg pengekrav må følge loven er en veldig naiv tanke og helt ubegrunnet, og det hjelper såklart at personen som prater til deg på telefon er en hyggelig og likandes kar som hørtes troverdig ut.

Skal se om jeg får kreditert de 2500kr jeg betalte i sommer :)

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilken tjeneste var det du sa ja til?

Jeg ønsket en prøveperiode og takket ja til dette på telefon. Ikke et ord blir nevnt om at prøveperioden egentlig er starten på et abonnement som går årvis. Dersom du ikke oppdager løgnen blir du fakturert for et helt år med tjenesten til en pris du selvfølgelig ikke ville godtatt hvis du visste om det.

 

 

 

Tenk deg at en selger tilbyr gratisprøve på barberblad og du betaler 50kr for en 5pakning med barberblad. Dette syntes du er helt ok og så får du barberbladene i posten og betaler medfølgende faktura på 50kr.

Men så går det en måned til og du får tilsendt en 5pakning barberblad og en faktura med en helt latterlig på mange tusen kroner, og dette må du betale siden det inngikk i avtalen selv om selgeren aldri opplyste om dette.

Det står nedgravd i vilkårene en eller annen plass og det er ikke ulovlig å selge gråstein, men det er ulovlig å selge gråstein og si at det er gull. Og det er nettopp det disse selskapene gjør.

Lenke til kommentar

Les vilkårene som gjelder før du inngår avtaler da. Du er næringsdrivende antar jeg, og da kreves det et minimum av arbeidsinnsats.

Du kan si jeg var dum som gikk i fellen, og det har du helt rett i. Jeg gikk rett i baret. Hvis du registrerer et enkeltpersonsforetak for å selge vafler vil du samme dagen du registrerer oppleve en telefonstorm med selgere som vil selge deg slike katalogtjenester. Du har gjerne ikke like mye juridisk kunnskap som Telenor eller Statoil har og dette er det kataloghaiene utnytter, at nyetablerte kanskje tror forbrukerkjøpsloven gjelder de når de kjøper slike tjenester.

 

Å lese vilkårene er såklart lurt men dersom de endres iløpet av avtaleperioden din uten at du får vite om det? Hva da?

 

Og mener du det er helt greit at 180.no holder på slik de gjør? Eller burde de kanskje opplyse og si "hei du, denne tjenesten varer egentlig ikke bare i 3 måneder slik du har bestilt, det er en bindingstid på den også, husk å avbestille dersom du ikke vil ha tjenesten i 15 måneder til mange ganger prisen jeg har oppgitt"?

Eller ville det være for mye å be om?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Ringte en telefonselger fra 180.no til meg i sommer, og vi holdt på å snakke i over 45 min helt til jeg la på. Makan til innpåsliten og virkelighetsfjern selger skal du lete lenge etter! Svindelpakk!

 

Samme gjelder mittoppdrag.no møkket.. utrolig at de har samvittghet når de legger seg om kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble oppringt av 180.no og de ville inngå et kompromiss, de skulle slette fakturaen på 2500kr, dersom jeg godtok et nytt introduksjonstilbud 6mnd til ca 1000kr.

Dette var jeg ikke interessert i, og "da hører du fra oss vet du" ble samtalen avsluttet med.

Noe jeg ikke vet om var ment som en slags trussel eller kapitulasjon.

Ender det med at jeg må betale så får det bare skje, men ikke uten at jeg rekker å klage på det først :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...