Hilde93 Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Hei! Jeg er en 19 år gammel student som har 1,5 år inn i bachelorgraden, og sliter veldig med motivasjonen om dagen. Jeg vet jeg burde være stolt over meg selv, jeg er ung og har hele livet foran meg, men akkurat nå er jeg så SLITEN! Jeg er nok bare en av 10000 studenter som kjenner presset litt ekstra nå i eksamenstiden. MEN når man i tillegg har deltidsjobb OG lederstilling i linjeforening med 300 medlemmer, hvordan skal man få ting til å gå rundt?? Døgnet har rett og slett ikke nok timer. Blir særlig frustrert når mine medstudenter sitter på lesesalen minst 12 timer i døgnet, timer jeg ikke har. De har så mye mer tid til å lese, og jeg føler faktisk at det er urettferdig selv om jeg har tatt på meg alt ansvar selv.Når linjeforeningen i tillegg tar initiativ til å gjøre studietiden best mulig for studentene, er det alltid noen som skal klage over ditt og datt. Dette irriterer meg grenseløst, spesielt når personer som gjør det er de som leser ekstremt mye og dermed kun bruker tiden sin på det. De burde være glad for at noen i det hele tatt bruker av sine lesetimer for å glede andre. Mye mulig jeg har tatt på meg for mye ansvar, men jeg har så lyst til å ta del i alt. I tillegg håper og tror jeg at jeg stiller mye sterkere på arbeidsmarkedet når jeg viser til spesielt verv. Vet egentlig ikke helt hva jeg vil frem til med dette innlegget, ville egentlig bare få ut litt frustrasjon.. Lenke til kommentar
elghunk Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Du håper på at noen om noen år vil skrive frustrerte innlegg om at du har fått den jobben de søkte på bare fordi du hadde verv? Så vil de skrive at dette er urettferdig fordi de har ofret så mye tid på lesing i studietiden mens andre koste seg med interessante verv. Er det ikke dette du håper på når du skriver at: "I tillegg håper og tror jeg at jeg stiller mye sterkere på arbeidsmarkedet når jeg viser til spesielt verv." ? Det er synd du er frustrert, men du innser jo at du har valgt denne situasjonen selv. Hvis det går slik du håper på, blir det andre som blir frustrert når du utkonkurrerer dem på arbeidsmarkedet. Jeg synes det er litt vanskelig å synes veldig synd på deg. Du får vel vurdere om du skal si fra deg noe av ekstraarbeidet dersom det ødelegger hele humøret ditt? 4 Lenke til kommentar
Bruker-279008 Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Hva studerer du? Husk at antall timer på lesesalen ikke er det som gjelder, hvor stort utbytte man har at lange leseøkter varierer enormt. Jeg studerer selv juss, og på en av våre første forelesninger sa en av professorene at de heller anbefalte 3-4 timer med skikkelig lesing, enn 10-12 timer lange dager på lesesalen hvor konsentrasjonen etter hvert uunngåelig daler. Nå må man naturligvis lese mer i eksamensperioder enn til vanlig, men det er ikke nødvendigvis antall timer du klokker inn med arbeid som avgjør hvor god karakter du får. Hvis du opplever det slik hver gang du er i perioder med mye stress og arbeid bør du si ifra deg vervet; det ser bra på CV-en ut sammen med gode karakterer og en god dose med arbeidslyst og motivasjon fra din side, men ser ikke bra ut med varierende og middelmådige karakterer og en umotivert og utbrent versjon av deg. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Riktig det Elghunk skriver - du har valgt denne situasjonen selv. Med det sagt, det er altfor mange som begynner rett på studier uten en pustepause etter videregående, og man blir fort sliten og lei da, kanskje man til og med ikke studerer for de rette grunnene. Ta deg en tenkepause. Du burde nok si ifra deg vervet hvis du ikke orker. Endret 23. november 2013 av Vannlinjen Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Hva studerer du? ^ Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det med verv, ekstra arbeid, antall timer. Oppskryt (selvsagt finnes det jo unntak), enkelt og greit. Jeg kjenner så mange på hver sin side av "skalaen". Du har fire kategorier. 1) Masse lesing, ingen egnasjement (les: verv, frivilig arbeid, etc). 2) Masse lesing, masse engasjement 3) Ingen / lite lesing, ingen engasjement 4) Ingen / lite lesing, masse engasjement. Kategori 2 er disse "super menneskene" vi ser her og der, som man ser opp til. Her er det viktig å tenke at det er ikke så mange av dem. Ja, de får det til, men som oftest når man blir kjent med dem så er det jævla stressa og mangler et eller annet her i livet. Kategori 3 kan vi bare avslutte diskusjonen om med engang, de har nok valgt feil enten mtp studie, eller livsvalg generelt, men får alikevel cash fra staten til å game, feste, drikke latte (woho). Kategori 1 er nok den mest vanlige. Folk som går på skolen, er der for å lære, deltar på forskjellige ting. Men gir langt faen i å ta på seg verv, lederstillinger i linjeforeninger ol. Enkelt og greit, fordi man har ikke lyst. Tjenestene de leverer (les: linjeforeninger, grupper, lag, etc) liker de, kanskje de ikke deltar så mye, men ikke så veldig interrisert i å ta på seg noe ansvar. Så har du din kategori, en slags "kategori 4 som tror de er / tror de kan være kategori 2". It sucks, men slik du forklarer det så får du ikke ting til å gå opp. Du får ikke lest lenge nok, du irriterer deg over folk som ikke engasjerer deg, og du tror er verv vil gi deg et pluss i boka videre. 1) Når det gjelder lesing / pugging / repitisjon / etc, så er det alltid: KVANTITET betyr ikke KVALITET. Antall timer betyr ikke bedre karrakter, antall oppgaver du gjorde 5 ganger betyr ikke et bedre resultat. Folk er forskjellige. 2) Du kan ikke utvide døgnet, enkelt og greit: 8 timer søvn, 8 timer skole, 8 timer fritid. 3) Folk gir som regel faen i din insats. Hvis du får følelsen "bahh! folk ser ikke alle de timene jeg legger inn i arbeidet! Folk gir meg ikke en klapp på skulderen for min innsats!" da har du bommet. Du gjør jo denne jobben FOR folka rundt deg, ikke for at DU skal få gjenkjennelse for hardt arbeid. Da må du kanskje tenke over hvorfor du tok på deg det vervet. 4) Et verv på CVen betyr ikke altid noe spesielt. Hva så hvis det står at du var leder for ditt og datt. Arbeidsgiveren din veit jo ikke om du bare satt på kontoret og drakk kaffe og bruke foreningens penger på "teambuilding" hver helg på spa hotel. Så det er mer en peker for videre spørmål og eller undersøkelser av deg som person enn en definerende kvalitet. Har aldri hørt om noen si "vell vi hadde to helt like kandidater, men han ene var leder i en linjeforening, derfor fikk han jobben...." Det er seff lov å føle seg frustert og irritert når alt hoper seg opp. Men for å si det enkelt, hvis du motiveres av "du gir så mange timer til en frivillig organisasjon" type ros, så har du gått inn i jobben for feil grunn. Alle andre du føler "får til mer" har like mange timer i døgnet som deg, og det er ikke antall timer på lesesalen som teller, men hvordan du bruker de timene. Og i likhet med alle andre i denne tråden: Hva studerer du? 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det høres ut som du har valgt feil studiestrategi. Nå vet jeg jo ikke akkurat hvor mye jobb vervet ditt krever, men det skal være fullt mulig å både studere effektivt med gode resultater og engasjere seg i annet arbeid. Det krever dog god planlegging og en god studieteknikk, slik at du ikke sløser bort timene på lesesalen. Du er i noe større grad enn andre avhengig av å lese jevnt gjennom semesteret framfor å hente deg inn rett før eksamen. Om mulig bør du si ifra deg vervet nå og eventuelt engasjere deg igjen når du har klart å lage en strategi som fungerer for deg. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Et svært godt tips kan være å høre med studentsamskipnaden din om de har kurs i stressmestring og tidsplanlegging. Har vært på et par slike kurs tidligere, og har tatt med meg mye nyttig lærdom derfra. Jeg klarte fint å balansere et stort verv, der den mest kritiske fasen overlappet ganske perfekt med eksamensperioden, og skole. I stor grad handler det om å identifisere tidstyver, og lære seg å kontrollere disse. I mitt lederverv var det mye telefonsamtaler og uhorvelige mengder med eposter med spørsmål fra både kunder og de jeg hadde ansvar for - masse koordinering på tvers av flere arrangement i fire byer. Strategien min ble da å sette telefonen i "Ikke forstyrr"-modus i en time eller to, og så låse meg inn på lesesalen. Da slapp jeg alle de stadige avbrytelsene som kom hvert femte minutt. Etter en god leseøkt, tok jeg en runde og svarte på alt som hadde hopet seg opp, og så gjentok jeg prosessen. Mye mer effektivt enn å bli avbrutt hele tiden og miste flyten i lesingen. Med en overordnet plan på viktige tidsfrister ifbm. vervet, og en kalender med plass til ad hoc-oppgaver, samt en god oversikt over pensum og hva jeg skulle gjøre, fikk jeg tiden til å gå opp uten veldig store problemer. Enkelte ting, som å svare på korte mail, gjorde jeg mens jeg var på vei til kantinen, til/fra skolen, på buss osv, og fikk gjort unna arbeid på det som egentlig ville vært dødtid. Ellers er jeg generelt enig med Zarac - det er en stor fordel å lese jevnt gjennom hele semesteret. Samtidig skal det sies at et skikkelig skippertak er fullt mulig, og jeg gjorde det selv. Hadde to lesedager før en eksamen, og løste det ved å si i fra til gruppen min om at jeg ikke var tilgjengelig for annet enn hastesaker. Det sikret at jeg fikk noen gode lesedager, og at jeg hadde overskudd til å sette meg inn i sakene rett etterpå. Vurder noe lignende dersom du får en spesielt travel periode. Litt relatert til dette er også epost-rutiner - vi har et system der vi koder alle interne mail med [iNFO], [ACTION] og [uRGENT] i emnefeltet. Info-mail er kun til etterretning, og krever ikke svar. Action krever svar/handling i løpet av satt tidsfrist for alle som står i til-felt. De som står i CC får det som info, og kreves ikke handling av disse. Urgent er mail som krever umiddelbar handling, i løpet av dagen. Innfør noe slikt, så får du mye bedre oversikt over hva som krever handling og hva du ikke trenger å ta stilling til med en gang - spesielt hvis mye går over epost. I tillegg har vi et gjeldende prinsipp på å skrive et sammendrag i starten når vi sender lange mail. Dette blir ekstremt spesifikke tips, men det er en kultur jeg er veldig glad vi har, og har gjort det mye mer effektivt å kommunisere over epost. Kanskje ikke like aktuelt i linjeforeninger der dere gjerne ser hverandre på skolen, men når man arbeider på tvers av flere universiteter går mye nødvendigvis over epost. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) Er selv leder i linjeforeningen i tillegg til være veldig engasjert i andre ting utenfor skolen. Har aldri følt meg frustrert over at andre har mer tid til å lese enn det jeg har, men det kan kanskje ha noe med innstillingen min. Jeg syns det å ha verv er helt topp og jeg føler jeg lærer så utrolig mye mer enn de folka som sitter og leser hele dagen og ikke engasjerer seg i noe. I de vervene jeg har hatt så møter jeg stadig på utfordringer som må løses. Jeg er ikke i tvil om at de lærdommene jeg får vil være veldig nyttig når jeg kommer i jobb. Det er som den ene foreleseren min sa i timen en gang: det headhuntere leter etter er personer som har evnen til å finne en løsning raskt. Han har hatt 20 år i arbeidslivet og jobbet innenfor rekruttering og tett med headhuntere, hvis det skulle være noen tvil om validiteten i hans utsagn. Jeg føler det er akkurat det jeg lærer meg ved å være leder i linjeforeningen. Hvis jeg står overfor en utfordring som krever en løsning kan jeg ikke bla opp i fasiten bakerst i boka. Jeg må finne løsningen. Jeg er fasiten. Nå er det også sånn at jeg er veldig flink til å hente meg inn igjen når jeg ligger etter. Det er som nevnt tidligere i tråden, viktigere hvordan du studerer framfor hvor mye du studerer. Endret 24. november 2013 av Kubjelle Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Mitt tips til deg er å deligere ansvaret du har! Har du et godt styre under deg og greier å mestre evnen til å deligere gjør det ting ganske mye enklere!Og for all del, ikke gi deg med ditt engasjement,det er viktig på mange måter! Men det skal sies at CVjagere ser desverre ikke alle fordelene!http://osnesen.blogspot.no/2013/03/verdien-av-engasjement.html Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Et svært godt tips kan være å høre med studentsamskipnaden din om de har kurs i stressmestring og tidsplanlegging. Har vært på et par slike kurs tidligere, og har tatt med meg mye nyttig lærdom derfra. Dette kan være hjelpsomt. Jeg har ikke gått på noen kurs selv, men gjennom DN og liknende har jeg komme over mange artikler med folk som klarer å strukturere tida si godt og lært meg å forbedre min egen struktur. Selv har jeg ingen verv, men jeg tar 37,5 studiepoeng i semesteret, trener 5-6 ganger i uka, jobber og deltar på medlemsmøter i et politisk parti. Det jeg gjorde den første uka av dette semesteret var å skaffe meg en oversikt over pensum i kursene og viktige datoer for innleveringer og eksamener og aktiviteter utenfor skolesammenheng. Deretter laget jeg en semesterplan i excel med hvilke temaer og hvilke oppgaver jeg skulle jobbe med hver enkelt uke. Jeg tilpasset mengden skolearbeid til andre ting jeg måtte gjøre og satte av tid i tilfelle andre ting dukket opp. Før hver uke, planla jeg hva som skulle skje hver enkelt dag og travle uker/dager var planlagt ned på timesnivå (men pauser var ikke glemt). På den måten har jeg alltid oversikt over hva jeg hadde gjort og hva jeg skulle gjøre og kan derfor ha god samvittighet de gangene jeg tar meg fri, gjør noe morsomt og slapper av. Det har fungert veldig bra hittil. Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 -snip- Tenker selv å ta 37.5 studiepoeng neste semester, hvilket studium går du og hvilke karaktermål har du? (Kan gjerne svare i PM om du vil ) Takk Lenke til kommentar
xelp Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Student og deltidsjobb - helt vanlig. Lederstillingen er noe du selv har tatt på deg. Går det ikke opp, må du bare gjøre som voksne mennesker ofte må. Prioritere. Lenke til kommentar
Tiger_Lilies Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Dette kan være hjelpsomt. Jeg har ikke gått på noen kurs selv, men gjennom DN og liknende har jeg komme over mange artikler med folk som klarer å strukturere tida si godt og lært meg å forbedre min egen struktur. Selv har jeg ingen verv, men jeg tar 37,5 studiepoeng i semesteret, trener 5-6 ganger i uka, jobber og deltar på medlemsmøter i et politisk parti. Det jeg gjorde den første uka av dette semesteret var å skaffe meg en oversikt over pensum i kursene og viktige datoer for innleveringer og eksamener og aktiviteter utenfor skolesammenheng. Deretter laget jeg en semesterplan i excel med hvilke temaer og hvilke oppgaver jeg skulle jobbe med hver enkelt uke. Jeg tilpasset mengden skolearbeid til andre ting jeg måtte gjøre og satte av tid i tilfelle andre ting dukket opp. Før hver uke, planla jeg hva som skulle skje hver enkelt dag og travle uker/dager var planlagt ned på timesnivå (men pauser var ikke glemt). På den måten har jeg alltid oversikt over hva jeg hadde gjort og hva jeg skulle gjøre og kan derfor ha god samvittighet de gangene jeg tar meg fri, gjør noe morsomt og slapper av. Det har fungert veldig bra hittil. Hei, kan du linke til slike artikler? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Tenker selv å ta 37.5 studiepoeng neste semester, hvilket studium går du og hvilke karaktermål har du? (Kan gjerne svare i PM om du vil ) Takk Jeg tar bachelor i økonomi og administrasjon på NHH. Kursene jeg har hatt dette semesteret er fransk fagkommunikasjon (på fransk), økonomisk og politisk historie i Tyskland (på tysk), markedsføring, videregående mikroøkonomi og finansregnskap. Hovedregelen er at jeg vil ha minst B, men i enkelte kurs kan jeg også være fornøyd med C. Jeg stikker meg ikke ut resultatmessig, men gjør det vel bittelitt bedre enn gjennomsnittet. Det skal også nevnes at jeg må jobbe mye med fransken, for jeg kunne ikke et ord før jeg begynte på NHH, men det går fint fordi jeg er motivert for å lære det. Jeg kan absolutt anbefale å prøve å ta 37,5 poeng et semester. Det verste som kan skje er at du merker at det blir for mye jobb etter noen uker og da melder du deg bare av en eksamen og fullfører semesteret med 30 studiepoeng. Men høyst sannsynlig lar det seg gjøre så lenge du ønsker å ta flere studiepoeng. Hei, kan du linke til slike artikler? Et par artikler som jeg synes er inspirerende og viser hvor lett det kan være å ha tid til alt med riktig planlegging og motivasjon, er for eksempel disse: http://www.dn.no/talent/article2495590.ece http://www.dn.no/talent/article2136557.ece Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Husk at det å deligere arbeid er veldig viktig sjefs-jobb Sjefen i gjengen min har fått litt ris for å ta alle jobbene selv. Endret 25. november 2013 av Battaman Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg kan absolutt anbefale å prøve å ta 37,5 poeng et semester. Det verste som kan skje er at du merker at det blir for mye jobb etter noen uker og da melder du deg bare av en eksamen og fullfører semesteret med 30 studiepoeng. Men høyst sannsynlig lar det seg gjøre så lenge du ønsker å ta flere studiepoeng. På flere universiteter i utlandet er det helt normalt å ta 5 fag per semester (la oss ikke sammenligne mengden poeng man får, da jeg mener man ikke kan direkte sammenligne det). Meg selv inkludert, og det er veldig få lette fag. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg tar bachelor i økonomi og administrasjon på NHH. Kursene jeg har hatt dette semesteret er fransk fagkommunikasjon (på fransk), økonomisk og politisk historie i Tyskland (på tysk), markedsføring, videregående mikroøkonomi og finansregnskap. Hovedregelen er at jeg vil ha minst B, men i enkelte kurs kan jeg også være fornøyd med C. Jeg stikker meg ikke ut resultatmessig, men gjør det vel bittelitt bedre enn gjennomsnittet. Det skal også nevnes at jeg må jobbe mye med fransken, for jeg kunne ikke et ord før jeg begynte på NHH, men det går fint fordi jeg er motivert for å lære det. Jeg kan absolutt anbefale å prøve å ta 37,5 poeng et semester. Det verste som kan skje er at du merker at det blir for mye jobb etter noen uker og da melder du deg bare av en eksamen og fullfører semesteret med 30 studiepoeng. Men høyst sannsynlig lar det seg gjøre så lenge du ønsker å ta flere studiepoeng. Et par artikler som jeg synes er inspirerende og viser hvor lett det kan være å ha tid til alt med riktig planlegging og motivasjon, er for eksempel disse: http://www.dn.no/talent/article2495590.ece http://www.dn.no/talent/article2136557.ece Gjør du det for å bli ferdig før normert tid eller for å kunne ta flere av valgfagene? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg gjør det utelukkende fordi jeg har lyst til å lære både tysk og fransk og at jeg derfor føler at jeg ikke kan velge bort noen av de kursene jeg tar. Jeg skal ha ett semester til med begge språkene, så reiser jeg på utveksling. Det blir ikke flere språkmoduler etter utveksling, men det er mulig at jeg likevel tar ekstra studiepoeng hvis det lar seg gjøre og jeg synes at flere kurs er interessante. Det er i hvert fall ikke aktuelt å ta færre studiepoeng senere, selv om jeg kunne gjort det og likevel blitt ferdig på normert tid. Hvis jeg ville, kunne jeg sikkert blitt ferdig med utdannelsen min på mindre enn normert rid, men da ville jeg jo ikke hatt så mye valgfrihet i hvilke kurs jeg tar hvert enkelt semester og det ville antakelig ikke latt seg kombinere med utveksling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå