PavilionI7 Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Heisann alle godtfolk! Har en Toyota Avensis 2001Mod Sedan 2.0D med 110k på tellern Bilen var på storservice for ca 1 og 1/2 mnd siden, der ble registrerings-reim og andre reimer byttet i følge kvittering. Under gass-pådrag tidlig idag begynte batterilampa og oljelampa å lyse. Etterhvert sluttet ABS, Servo, bremsepumpa, AC osv og fungere - ganske skremmende. Stopper asap og finner ut at dynamoreim og viftereim ikke ligger rundt "tannhjulene" på venstre siden av motoren. Mine spørsmål da er:Er det skadelig for bilen å kjøre slik? Bør verkstedet ta på seg ansvaret? Mvh Fortvilt sjåfør Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Etter min mening bør verkstedet ta på seg ansvaret da ja, om du fortsetter å kjøre så går du snart tom for strøm, for den reima går jo rundt dynamoen som lader batteriet. Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Men ikke skadelig foruten strøm tom?Det var godt å høre!Ser ut til at reimene er i god stand, er dette lett å montere selv? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Oljelampa lyste sa du, og du stoppet ikke umiddelbart? 1 Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Faktisk usikker om det er oljelampa i hele-tatt. Fant det passe dumt å stoppe midt på 1-felts 80-son så stoppet ved nærmeste lomme og tok en titt. De to lampene som er ringet rundt er de som begynte å lyse. Ned til venstre i midten er vell olje lampa? Er ikke lampa til høyre oljetrykk/oljevarmer/glødevarmer el.? Den som skal slukkes før du starter bilen en kald vinterdag har jeg lært av far....(Ikke min bil, bare et eks. bilde hentet fra Google) Endret 23. november 2013 av PavilionI7 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Etter min mening bør verkstedet ta på seg ansvaret da ja, om du fortsetter å kjøre så går du snart tom for strøm, for den reima går jo rundt dynamoen som lader batteriet. Og den reimen som driver dynamoen driver ofte vannpumpen også. Og uten vannpumpe har man heller ikke noe sirkulasjon på kjølevannet og motoren kan bli alvorlig skadet. Det er en grunn til at de forskjellige varsellysene er enten gule eller røde. Batteri/lading og olje pleier å være røde og velger man å fortsette å kjøre og ikke stanser motoren umiddelbart så mener jeg at man ikke kan kreve at verkstedet skal ta på seg ansvaret for skadene som da måtte oppstå. 3 Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Og den reimen som driver dynamoen driver ofte vannpumpen også. Og uten vannpumpe har man heller ikke noe sirkulasjon på kjølevannet og motoren kan bli alvorlig skadet. Det er en grunn til at de forskjellige varsellysene er enten gule eller røde. Batteri/lading og olje pleier å være røde og velger man å fortsette å kjøre og ikke stanser motoren umiddelbart så mener jeg at man ikke kan kreve at verkstedet skal ta på seg ansvaret for skadene som da måtte oppstå. Joda, fullstendig enig i dette. Men det er jo temperatur indikator i bilen, så lenge denne ikke viser overoppheting så går det bra? Eller må det være sirkulasjon uansett? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Trodde vannpumpa ble drevet av registerreima? Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Det vet jeg ikke. Er vell rundt 4-6 løpehjul der? Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Joda, fullstendig enig i dette. Men det er jo temperatur indikator i bilen, så lenge denne ikke viser overoppheting så går det bra? Eller må det være sirkulasjon uansett? Det stemmer at det er temperatursensor i bilen. Men hvis vannpumpen ikke drives rundt så kan man få veldig store temperaturforskjeller i motoren, kjølig noen steder og alvorlig varmt noen steder. Bildet fra dashbordet som er postet litt lenger oppe er litt vanskelig å tyde men de varsellampene øverst til høyre kan se ut som vann i dieselfilter og det nederst til høyre kan være olje for automatkasse. Står det automatic under den oljelampen på bilen? Bildet er som sagt vanskelig å tyde. Uansett bør motor ikke startes igjen før reimen er på plass og er tilstrekkelig stram. Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Fant ut at det er oljetrykk og brennstofffilter lampa... Begynner å tro at dette er litt mer alvorlig likevel? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Trodde vannpumpa ble drevet av registerreima? Kommer jo an på bilen. Vet ikke hvordan det er på Avensis 2001. Fant ut at det er oljetrykk og brennstofffilter lampa... Begynner å tro at dette er litt mer alvorlig likevel? Verken oljetrykk eller dieselfilter har noen som helst sammenheng med det at multireima har hoppet av. Når det gjelder det siste, så må man først undersøke/forstå hvorfor reima hoppet av, før man kan konkludere med at verkstedet som skiftet den har gjort en feil. Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Kommer jo an på bilen. Vet ikke hvordan det er på Avensis 2001. Verken oljetrykk eller dieselfilter har noen som helst sammenheng med det at multireima har hoppet av. Når det gjelder det siste, så må man først undersøke/forstå hvorfor reima hoppet av, før man kan konkludere med at verkstedet som skiftet den har gjort en feil. Oljepumpa er koblet til denne reimen, eller multireima som du omtaler den. Hvorfor den hoppet av lurer jeg også på (forslag) Fungerte plettfritt siden kjøp i 2001 (gått i familie). Første gang jeg ikke velger merkeverksted og alt ender i en katastrofe. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Hvis oljepumpa går på denne reima så vil det jo være katastrofe å kjøre uten den. Eneste grunnen til at den har hoppet av om jeg kan komme på må være et strammehjul som har løsnet. Eller muligens en fleng eller rift i kanten av reima. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Oljepumpa er koblet til denne reimen, eller multireima som du omtaler den. Det vil i tilfelle være den første bilen jeg har hørt om med reimdrevet motoroljepumpe (den bruker å sitte inne i motoren, nede i bunnpanna, og med tannhjulsdrift fra veivakselen), men jeg skal ikke si at det ikke er sånn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Verkstedet som byttet registerreim på min bil satte på igjen den gamle viftereima etterpå. Ikke det klokeste de kunne ha gjort... Noen mnd senere røk den. Bilen var kjørbar, og jeg kjørte den til et skikkelig verksted. Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Det vil i tilfelle være den første bilen jeg har hørt om med reimdrevet motoroljepumpe (den bruker å sitte inne i motoren, nede i bunnpanna, og med tannhjulsdrift fra veivakselen), men jeg skal ikke si at det ikke er sånn. Er du sikker på dette? Bilen skal ikke kjørest ihvertfall Skal sies at jeg har lite peiling ang. bil Endret 23. november 2013 av PavilionI7 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Reima som vises på tegninga der er registerreima, ikke viftereima/multireima. Da er det ikke utenkelig at oljepumpa drives av den, men om registerreima hadde røket ville du hatt større problemer enn bare manglende smøring. Endret 23. november 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Det PavilionI7 viser bilde av er en register reim. Hadde den røket så hadde motoren stoppet umiddelbart. Da hadde det vært total havari. Ja noen få biler har faktisk reim drevet oljepumpe for motoren. Men da sitter som regel oljepumpa bak på dynamoen. (Transit og Pajero blant annet.) Men tror nok ikke dette er tilfellet på Avensis. (Husker ikke siden det er lenge siden jeg har jobbet på dem.) Ellers så er vanligvis den eneste oljepumpa som er reimdrevet servo pumpa. Den kan du godt klare deg uten. Vannpumpa er også vanligvis drevet av register reima. (Finnes unntak,) På gamle biler kunne det være reim drift. Men lenge siden jeg har sett det nå. 2 Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Bilen er uansett tauet til verksted, forventer at de påtar seg ansvar. Kommer med oppdatering mandag/tirsdag. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå