Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Dynamoreim og viftereim røk under kjøring - garanti?


PavilionI7

Anbefalte innlegg

Heisann alle godtfolk!

 

Har en Toyota Avensis 2001Mod Sedan 2.0D med 110k på tellern

Bilen var på storservice for ca 1 og 1/2 mnd siden, der ble registrerings-reim og andre reimer byttet i følge kvittering.

Under gass-pådrag tidlig idag begynte batterilampa og oljelampa å lyse. Etterhvert sluttet ABS, Servo, bremsepumpa, AC osv og fungere - ganske skremmende. Stopper asap og finner ut at dynamoreim og viftereim ikke ligger rundt "tannhjulene" på venstre siden av motoren.

 

Mine spørsmål da er:
Er det skadelig for bilen å kjøre slik?

Bør verkstedet ta på seg ansvaret?

 

Mvh

 

Fortvilt sjåfør

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk usikker om det er oljelampa i hele-tatt.

Fant det passe dumt å stoppe midt på 1-felts 80-son så stoppet ved nærmeste lomme og tok en titt.

977340_10201843150713615_1307606412_o.jp

 

De to lampene som er ringet rundt er de som begynte å lyse. Ned til venstre i midten er vell olje lampa? Er ikke lampa til høyre oljetrykk/oljevarmer/glødevarmer el.? Den som skal slukkes før du starter bilen en kald vinterdag har jeg lært av far....

(Ikke min bil, bare et eks. bilde hentet fra Google)

Endret av PavilionI7
Lenke til kommentar

Etter min mening bør verkstedet ta på seg ansvaret da ja, om du fortsetter å kjøre så går du snart tom for strøm, for den reima går jo rundt dynamoen som lader batteriet.

Og den reimen som driver dynamoen driver ofte vannpumpen også. Og uten vannpumpe har man heller ikke noe sirkulasjon på kjølevannet og motoren kan bli alvorlig skadet.

 

Det er en grunn til at de forskjellige varsellysene er enten gule eller røde. Batteri/lading og olje pleier å være røde og velger man å fortsette å kjøre og ikke stanser motoren umiddelbart så mener jeg at man ikke kan kreve at verkstedet skal ta på seg ansvaret for skadene som da måtte oppstå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og den reimen som driver dynamoen driver ofte vannpumpen også. Og uten vannpumpe har man heller ikke noe sirkulasjon på kjølevannet og motoren kan bli alvorlig skadet.

 

Det er en grunn til at de forskjellige varsellysene er enten gule eller røde. Batteri/lading og olje pleier å være røde og velger man å fortsette å kjøre og ikke stanser motoren umiddelbart så mener jeg at man ikke kan kreve at verkstedet skal ta på seg ansvaret for skadene som da måtte oppstå.

 

Joda, fullstendig enig i dette. Men det er jo temperatur indikator i bilen, så lenge denne ikke viser overoppheting så går det bra? Eller må det være sirkulasjon uansett?

Lenke til kommentar

 

Joda, fullstendig enig i dette. Men det er jo temperatur indikator i bilen, så lenge denne ikke viser overoppheting så går det bra? Eller må det være sirkulasjon uansett?

Det stemmer at det er temperatursensor i bilen. Men hvis vannpumpen ikke drives rundt så kan man få veldig store temperaturforskjeller i motoren, kjølig noen steder og alvorlig varmt noen steder.

 

Bildet fra dashbordet som er postet litt lenger oppe er litt vanskelig å tyde men de varsellampene øverst til høyre kan se ut som vann i dieselfilter og det nederst til høyre kan være olje for automatkasse. Står det automatic under den oljelampen på bilen? Bildet er som sagt vanskelig å tyde.

 

Uansett bør motor ikke startes igjen før reimen er på plass og er tilstrekkelig stram.

Lenke til kommentar

Trodde vannpumpa ble drevet av registerreima?

Kommer jo an på bilen. Vet ikke hvordan det er på Avensis 2001.

 

Fant ut at det er oljetrykk og brennstofffilter lampa... Begynner å tro at dette er litt mer alvorlig likevel?

Verken oljetrykk eller dieselfilter har noen som helst sammenheng med det at multireima har hoppet av. Når det gjelder det siste, så må man først undersøke/forstå hvorfor reima hoppet av, før man kan konkludere med at verkstedet som skiftet den har gjort en feil.

Lenke til kommentar

Kommer jo an på bilen. Vet ikke hvordan det er på Avensis 2001.

 

Verken oljetrykk eller dieselfilter har noen som helst sammenheng med det at multireima har hoppet av. Når det gjelder det siste, så må man først undersøke/forstå hvorfor reima hoppet av, før man kan konkludere med at verkstedet som skiftet den har gjort en feil.

Oljepumpa er koblet til denne reimen, eller multireima som du omtaler den.

 

Hvorfor den hoppet av lurer jeg også på (forslag)

Fungerte plettfritt siden kjøp i 2001 (gått i familie).

Første gang jeg ikke velger merkeverksted og alt ender i en katastrofe.

Lenke til kommentar

Det vil i tilfelle være den første bilen jeg har hørt om med reimdrevet motoroljepumpe (den bruker å sitte inne i motoren, nede i bunnpanna, og med tannhjulsdrift fra veivakselen), men jeg skal ikke si at det ikke er sånn.

gat-5057xs.jpg

 

Er du sikker på dette?

 

Bilen skal ikke kjørest ihvertfall

 

Skal sies at jeg har lite peiling ang. bil

Endret av PavilionI7
Lenke til kommentar

Det PavilionI7 viser bilde av er en register reim. Hadde den røket så hadde motoren stoppet umiddelbart. Da hadde det vært total havari. Ja noen få biler har faktisk reim drevet oljepumpe for motoren. Men da sitter som regel oljepumpa bak på dynamoen. (Transit og Pajero blant annet.) Men tror nok ikke dette er tilfellet på Avensis. (Husker ikke siden det er lenge siden jeg har jobbet på dem.) Ellers så er vanligvis den eneste oljepumpa som er reimdrevet servo pumpa. Den kan du godt klare deg uten. Vannpumpa er også vanligvis drevet av register reima. (Finnes unntak,) På gamle biler kunne det være reim drift. Men lenge siden jeg har sett det nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...