Aetius Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg har nettopp startet opp min nybygde PC (IC7, Celeron 2,4, TNT2), men alt jeg får er masse piping. Ikke så mye som et lysglimt på skjermen - ingen POST, ingen CMOS, no nothing. Noen som vet hva det er som er galt? Jeg har to ideer til hva problemet kan skyldes, men er ovehodet ikke overbevist om noen av disse: 1) Det er ikke helt klart i brukermanualen til hovedkortet om det krever minst to RAM.brikker, eller om en duger. Jeg har en TwinMOS 3200 512-brikke. Må jeg kjøpe en til? 2) Jeg har fiklet en del med hovedkort og grafikkort, og lurer på om jeg hard prestert å ta livet av dem på den måten. Det jeg har gjort er stort sett å lime på kjøleribber som så har falt av igjen. Jeg har da filt ned gammel lim og limt dem på igjen. Fare for at dette har tatt livet av systemet mitt? Tusen takk for all hjelp! Aetius Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Høres ut som skjermkortet ikke er helt nede... Har du forresten i "alle" strømledninger? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Jo, pretty much. Er en dings som kommer fra PSUen som jeg ikke helt vet hva gjør, men jeg tror den er for skjermkort som krever ekstra strøm, noe mitt ikke gjør. Skal sjekke skjermkortet. Takk for svar! EDIT: Skjekket skjrmkortet, og det var OK. Men det er jo ikke akkurat siste nye, da. Ser at ABit IC7 ikke støtter 3.3v grafikkort. Vet ikke hva TNT2M64 bruker, men kan dette være problemet? Aetius Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Skjermkortet er OK. (hvis det ikke er ødelagt) Jeg bruker NØYAKTIG samme skjermkort på akkurat samme HK nå, så det vet jeg Forøvrig er det bare en plugg som skal i bortsett fra ATX kontakten, og det er jo den såkalte P4 kontakten. Står rett ved siden av den ene ram-slotten. BTW, du kan godt bruke bare en RAM-brikke om gangen. Har du forresten prøvd og resette BIOS? Forøvrig kan man jo lese disse pipekodene - men jeg kan det ikke. Ta en titt hos Abit. Kanskje det står noe der? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Tror skjermkortet har tatt kvelden, jeg, men vet ikke om jeg har råd til å kjøpe et nytt bare for å teste, liksom. P4-kontakten er satt i - var ikke den jeg tenkte på. har prøvd å resette CMOS, men kan ikke flashe BIOS fordi jeg ikke har noen floppystasjon. Tenkte jeg skulle spare de 70 kr det kostet... Dumt av meg. Håper igrunnen det er skjermkortet som har avgått, for IC7 får man rett og slett ikke fatt i her borte. :-( Aetius. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Puh! Puster lettet ut nå. Etter å ha gått igjennom ABits sider medfinkam, fant jeg ut at ett langt beep kunne tyde på at det var minnet det var noe problem med. Etter en grundig sjekk fant jeg ikke noe i veien, men tok likevel alt fra hverandre og satte det sammen igjen, og hva fant jeg da jeg trykket på knappen igjen? Maskinen POSTet!!! En dyp og stor takk til de som hjalp meg med problemet! PS! Noen som vet hvordan man får IC7 til å boote fra en S-ATA-disk? Aetius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå