Gå til innhold

Test: LG/Google Nexus 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når du skrur på mobilen for første gang, så vil du ha om lag 12-13GB med lagring tilgjengelig. De resterende 3-4GB'ene blir brukt til operativsystemet. Selv så er jeg ikke så veldig frempå med å ta mobilbilder, så det blir jo ikke å ta opp plass. I forhold til de typene apper du har planer om å installere, så er det rikelig med plass. Hos meg påstår den at jeg ligger på om lag 60-70 installerte apper fra Play Store, derav Spotify. Der har jeg lastet ned ca 150 sanger på høyeste kvalitet, noe som tar 1.7GB.

 

Litt mye info akkurat der, men kort oppsumert så har du 12-13GB til rådighet med en gang, og har mer en rikelig med plass om du har et "moderat" forbruk.

 

I forhold til Hangouts, så er det ikke slik at SMSer blir lagret i G+, av det jeg har funnet ut.

 

Om du bruker selve Hangouts-funksjonen, da vil det synkroniseres med G+. Om Hangouts-funksjonen ikke sier deg noe, så er det nok ikke noe du bruker til vanlig ;)

 

Lagringseksempler:

Et standard 8MP stillbilde - 5MB = 0.005GB

Angry Birds - ca. 27MB = 0.027GB

10 spors CD-plate i MP3-format - ca 75MB = 0.075GB

 

Da kan du altså (rent teoretisk sett) enten lagre 2400 bilder, installere 440 kopier av Angry Birds, eller ha 160 CDer på mobilen.

 

 

Så til den endelige konklusjonen... (innleggene mine blir bare lengre å lengre)

Jeg tror du kommer til å bli svært fornøyd med mobilen. De jeg vet av som har kjøpt den, angrer ikke på dét. Jeg tror 16GB kommer til å bli mer enn nok for deg. Det er en god mobil, med gode funksjoner tilpasset dagens standard.

Tusen takk for utførlig svar. Det var nyttig for meg. Takk !!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

16Gb holder til vanlig bruk. Problemet oppstår om en har usedvanlig mange app'er (2-300+) eller skal ha med filmer/musikk på tur hvor det ikke er nett.

 

Uansett så kan en jo kjøpe mandreeva;

M3_on_Nexus7-1200x960.jpg

(Nexus 5 gir strøm til MicroUSB i motsetning til Nexus 4)

Det blir som en minnepenn som jeg setter inn i ladekontakten på mobilen ?? Så smart !! Det ante jeg ikke. Tusen takk. Der lettet en bekymring fra mine skuldre...

Lenke til kommentar

 

Jeg har bestilt nexus 16 gb fra elkjøp på Black Friday. Den skulle sendes 04.12.2013, men nå er dati satt til 09.12.2013. Så mens jeg venter, begynner jeg jo selvsagt å lure på om jeg har valgt riktig mobil.

 

Til dere som har denne

 

- er 16 gb tilstrekkelig til f eks 2 - 3 bankapper, wordfeud, gule sider, drop box, posten , og en del andre "hverdags" apper (ikke spill, det bryr jeg meg ikke om)

 

- bilder er jeg veldig lite flink til å ta, og har alltid hatt automatisk opplasting til drop box

 

- hva med sms - er det slik at når hang out og sms er linket sammen, så lagres sms i google + og ikke på mobilen ?

 

Jeg er ikke så veldig teknisk flink, og 16 gb sier meg i grunnen veldig lite. Det som sier meg noe, er at de fleste andre mobiler kommer med støtte for minnekort, og så begynner jeg jo selvsagt å tenke og lure på om jeg har valgt riktig.....

 

Please svar, for muligheten til å avbestille før utsendelse er jo altså til stede....

 

 

 

Når du skrur på mobilen for første gang, så vil du ha om lag 12-13GB med lagring tilgjengelig. De resterende 3-4GB'ene blir brukt til operativsystemet. Selv så er jeg ikke så veldig frempå med å ta mobilbilder, så det blir jo ikke å ta opp plass. I forhold til de typene apper du har planer om å installere, så er det rikelig med plass. Hos meg påstår den at jeg ligger på om lag 60-70 installerte apper fra Play Store, derav Spotify. Der har jeg lastet ned ca 150 sanger på høyeste kvalitet, noe som tar 1.7GB.

 

Litt mye info akkurat der, men kort oppsumert så har du 12-13GB til rådighet med en gang, og har mer en rikelig med plass om du har et "moderat" forbruk.

 

I forhold til Hangouts, så er det ikke slik at SMSer blir lagret i G+, av det jeg har funnet ut.

 

Om du bruker selve Hangouts-funksjonen, da vil det synkroniseres med G+. Om Hangouts-funksjonen ikke sier deg noe, så er det nok ikke noe du bruker til vanlig ;)

 

Lagringseksempler:

Et standard 8MP stillbilde - 5MB = 0.005GB

Angry Birds - ca. 27MB = 0.027GB

10 spors CD-plate i MP3-format - ca 75MB = 0.075GB

 

Da kan du altså (rent teoretisk sett) enten lagre 2400 bilder, installere 440 kopier av Angry Birds, eller ha 160 CDer på mobilen.

 

 

Så til den endelige konklusjonen... (innleggene mine blir bare lengre å lengre)

Jeg tror du kommer til å bli svært fornøyd med mobilen. De jeg vet av som har kjøpt den, angrer ikke på dét. Jeg tror 16GB kommer til å bli mer enn nok for deg. Det er en god mobil, med gode funksjoner tilpasset dagens standard.

 

Jeg slenger meg på denne. Har nå hatt Nexus 5 i nærmere en måned.

Batteritiden var helt grei i starten, men har de siste ukene tatt seg betraktelig opp (også uten noen oppdateringer til 4.4.1, denne har jeg ikke fått enda..). Noe av dette skyldes vel kanskje at jeg ikke bruker 4G på telefonen.

Jeg har den amerikanske utgaven av telefonen, med 32GB lagringsplass. Av 32GB internt minne er 26,76GB ledig til bruk når telefonen er helt "tom". Jeg har brukt i underkant av 10GB, og det er med mange podcaster, mye Spotify-musikk og en hel haug med bilder fra de siste 3-4 årene..

Jeg har "alltid" irritert meg over at produsenter putter bare 16GB minne internt i telefonene sine, og at man da har kun ca 12GB til disposisjon. Eksempelvis har ikke Spotify eller Google Play Music (som har vært det hos meg som har brukt mest plass) gitt deg muligheten til å lagre på eksternt SD-kort før nå ganske nylig.

Men - med bedre og bedre skylagringstjenester og integrasjon av disse ser jeg vel nå at jeg kanskje ikke ville hatt behov for mer enn 16GB.

Ett eksempel er Bilder-appen til Google, som automagisk tar backup av bildene dine uten nedskalering (som default).

 

Det eneste som irriterer litt er at Google ikke har fått til en bedre integrering mellom Hangouts og SMS, som flere skriver her.

Akkurat her (og jeg hater å si det..) har Apple gjort det smoothere med iMessage-integrasjonen. Hangouts skiller samtaler mellom samme personer ut fra om det er en Hangout-melding eller en SMS, og man har ingen valg for å slå disse sammen.

 

Og: Et godt tips kan være å titte innom Nexus 5-gruppen på Google+. Noe spam, men veldig mye spennende info der :)

 

Forøvrig: Dersom noen vurderer å kjøpe med en Spigen Neo Hybrid-case til denne: Vær obs på at denne casen er såppass stor i kantene rundt at ihvertfall jeg har problemer med å få plugget inn hodetelefonene mine med denne på... Bummer. Bestilte meg istede noen slickwraps under Cyber Monday-salget :)

 

(edit: typos)

Endret av cocoapelli
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vel, det ligger nå iallefall en twitter app på N5'en jeg bruker...(nei, jeg har ikke installert den). Facebook er det derimot dårlig med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vel, det ligger nå iallefall en twitter app på N5'en jeg bruker...(nei, jeg har ikke installert den). Facebook er det derimot dårlig med.

Ja, ja, jeg kan jo ikke vinne hver gang... Vet du om det går an å avinstallere twitter?

 

Uansett en god nyhet at fb ikke er der. Den stjeler jo 50+ mb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Vel, det ligger nå iallefall en twitter app på N5'en jeg bruker...(nei, jeg har ikke installert den). Facebook er det derimot dårlig med.

Ja, ja, jeg kan jo ikke vinne hver gang... Vet du om det går an å avinstallere twitter?

 

Ser sånn ut, jeg avinstallerte twitter nå nettopp. Gikk helt greit.

Jeg skal melde fra om den dukker opp igjen etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Tiltman: Takk. Kona har akkurat lovt meg ny telefon, da går turen til Teknikmagasinet i morgen.

 

Edit: nå er'n i hus.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

@Tiltman: Takk. Kona har akkurat lovt meg ny telefon, da går turen til Teknikmagasinet i morgen.

 

Edit: nå er'n i hus.

 

Gratulerer med ny telefon!

 

Kjøpte ikke du akkurat en One/M7?

Hva var det med den som ikke falt i smak?

 

(Nysgjerrig siden jeg selv har denne og du har, etter det jeg har skjønt hatt en rekke HTC. Ok, jeg har også hatt 4 HTC tidligere.. ;) )

 

Jeg tror Nexus 5 er en kjempetelefon, og tenkte selv på den en periode. Endte med One pga gunstig pris, men som sagt lurer litt på hvorfor du byttet nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har både M7, M8 og Nexus5... For ikke å glemme One Mini, One X, One X+ og One SV. Alle sammen er kjempetelefoner, men siden jeg har samlemani så blir det ofte impulskjøp.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...