Gå til innhold

Hjelp til kosthold, søvn og motivasjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 15 år gammel og jeg har trent i ett år snart. Jeg er litt usikker på om alt dette hører til under trening og kosthold.Sorry for langt innlegg.

Basis om meg selv:

Jeg er cirka 165 høy, veier 53.4 kg, jeg er ikke spinkel, men ikke kraftig heller, ikke, jeg var spinkel, greide ikke og løfte 20kg benk når jeg begynte og trene.

Jeg har følgt treningsprogramme stronglifts, men ikke rett, og jeg har sløvet en del. Droppet treninger, ikke spist sunt i det hele tatt. Og som oftest droppet Foroverbøyd roing og Markløft og byttet dem ut med mage. Noe jeg angrer på.

Det jeg løfter;

- 55 kg Knebøy,

- 35 kg Benkpress

-20 kg skulderpress.

Jeg vil ha resultater, men det er her jeg trenger hjelp til kosthold og søvn.

Kosthold: Jeg har lyst til og trene, men jeg sliter med motivasjon som jeg har sagt, men jeg vil ha ett kosthold som er sunnere enn det jeg har, som vil hjelpe både meg og familien min. Jeg har en overvvektig bror, som jeg vil hjelpe, samtidig vil jeg endre mitt kosthold. Moren min har for lett og slenge inn 2-3 grandiosa pizzaer i ovenen til middag eller hamburgere.

Jeg lurte gi meg noe informasjon og hjelp om noe bare helt basis, hva som er sunt, jeg har lest litt og har funnet så langt som kan være en del av diett/kosthold;

- Egg, fisk, kylling, storfe, grønnsaker, frukt, melk, vann, grovbrød.

Jeg lurer på hva mer utenom? hvilke frukter er gode, hvilke er dårlige, hvilke er bedre? Trenger tips, jeg orker ikke lese lange forum innlegg i skrivende stund. Skal bla gjennom forumet når jeg våkner.

Søvn: Jeg sliter med søvn. Jeg er i en evig sirkel der når jeg kommer hjem fra skolen så sovner jeg, på grunn av jeg ikke rakk og spise forkost fordi jeg forsov meg, ikke har penger til mat på skolen for jeg brukte opp alt i helgen på chips, brus, energidrikker. Og jeg må gå fra skolen som tar en 50 minutt, og når du ikke har spsit på 15 timer er det tungt, og når jeg først spiser på skolen er det en 5pk sjokolade boller fra meny. Når jeg våkner er klokken oftest runt 19 00 og det er enten hjemmelaget pizza, ferdig ingredienser fra peppes pizza produktene, hamburgere, grandiosa/big one, av og til skikkelig mat. Så spiser jeg kvelds, runt 02:00 om natten siden jeg ikke får sove siden jeg sov hele dagen, så jeg ser på serier, eller spiller om jeg orker det til klokken 05:00-06:00 når jeg er trøtt. Så klarer jeg ikke og stå opp om morningen, rekker ikke skolen/går ikke på skolen. Jeg har lite energi pågrunn av dette, og jeg orker ikke og trene, eller gjøre noe. Jeg spør ikke om hjelp til og fikse det problemet, dette vil forhåpentligvis fikse seg selv etter ett par treningsøkter og skikkelig kosthold.

Men hvor mange timer bør man sove når man trener jevnlig?

Takk på forhånd.

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør vel ha 8 timer søvn. De fleste frukter er gode, det kan alle spise mer av.

Jeg foreslår at du spiser havregrøt til frokost, det prøver jeg på. Jeg er ofte veldig trøtt om morgenen jeg og, så er ikke alltid jeg rekker det, men da lager jeg meg havregrøt på kvelden. I havregrøten har jeg et egg, en håndfull nøtter og litt kanel. Jeg foreslår at du kjøper deg tunfiskbokser, jeg liker best de i vann du får kjøpt på kiwi. Koster 10 kr for 2 stk, og i en boks tunfisk er det 30-35 gram proteiner. Du bør helst ha i deg 1,8 - 2 gram proteiner pr. kg kroppsvekt, som for deg vil si: 1,8* 53 / 2*53 = 95,4 -106 gram hver dag. Jeg synes tunfisk var ekkelt de første gangene, men en kompis tvang det i meg og nå synes jeg det er greit :)

Du kan bruke f.eks shapeup hvis du har iphone for å finne ut næringsinnhold i det du spiser. Du bør også ligge overskudd ifrom av kalorier for å bygge muskler, så du må spise nok. Og sove nok.

Jeg har hatt et bra kosthold i det siste og økt masse i styrke. Kosthold er nesten alt når det kommer til trening. Du får prøve å få moren din til å få frem at det er viktig å spise sunne middager osv, selv om det ikke alltid er lett å bestemme hva som skal være til middag.

Det jeg gjør er at hvis jeg har spist noe som inneholder lite proteiner til middag tar jeg meg en boks tunfisk til dessert :)

Jeg trener stronglifts selv, og følger det sånn det skal være, du kan sjekke loggen min :)

Sorry for rotete skrevet, håper du skjønner.

Lykke til!

Endret av ræss93
Lenke til kommentar

Frokost - Havregrøt hver dag + 2 brødskiver med fullkornsbrød

1-2 frukter på skolen. 2 stekte egg med litt bacon + 2 brød skiver.

Middag Denne uken; Fisk, Ris, Kjøttsuppe, (poteter, kokt rent mørt kjøtt, gullrøtter, løk.) Fleskepannekaker(Dessverre) også bønner,tomatsaus, pølsebiter og litt kjøtt stekt sammen.

Drikke: Melk og appelsin/frokost juice til frokost, litt cola når jeg kommer hjem, men ikke mye. (kutter ned.) og sjokolade melk etter trening + en banan.

Noe jeg kan legge til/fjerne? Jeg likte ikke særlig smaken av havregrøt :p men det må gjøres.

Når jeg trener squats, så føler jeg at jeg gjør alt rett. En ifra crossfit kom bort til meg for noen uker siden og viste meg hvordan jeg skulle gjøre det rett. For jeg gjor det heilt feil. Jeg hadde knærne for lange ute, så jeg la all vekten på de mens jeg sto på tå, samtidig som jeg bøyde ryggen og ikke gikk for langt ned.

Han har komt bort til meg når han ser jeg squatter og han er der, siden crossfiten er rett hved siden av styrke rommet på treningsenter jeg går på.

Så nå når jeg legger stangen på plass etter sett, så kjenner jeg det gjør "vondt" i nedre del av ryggen, det gjør ikke direkte vondt, men noe lignende.

Fikk det samme når jeg gjorde Roing med stann (Barbell Rows).

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...