JorEng26 Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Hei, eg er en 15 år og går i 10. klasse nærmt bergen. I det siste har eg begynnt å vurdere en Taf utdanning p.g.a. av at rådgiveren min anbefalte det, dessuten virker det som en veldig god løsning Ønsker en plass ved Rolls royce, det kreves 4,9 i snitt for å komme inn, men jeg er over det med god margin. Men det er noen ulemper med TAF programmet. Har noen erfaringer med lærling hos rolls royce eller taf utdanning generelt? legger ved en "pros and cons" liste her pros: fagbrev + spesiell studiekompetanse (matte, fysikk) Lærling bedriften er ikke så langt unna Virker greit med teori + praksis lettere og få jobb seinere Får lønn, gjennom fire år ca. 500 000kr slipper den hælvetes tysken Cons: 1,5t reise vei til skole, buss to første årene, får lappen (håper eg) siste to Spredt klasse miljø, vanskeligt å finne venner ingen eg kjenner skal gå den veien Spesielt reisetid er et stort minus, med tanke på ferge, har planer om scooter men om vinteren blir dette et stort minus.. Igjen noen som har erfaring med TAF programmet? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Du må tenkte på at du ikke skal ta utdanning kun pga vennene dine gjør det samme, jeg startet i 2. klasse og kjennte ingen, men ble fort kjent med hele klassen 1,5 timer til skolen er jo ikke altfor mye ,men er jo selvsagt litt kjipt. Lenke til kommentar
JorEng26 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Du må tenkte på at du ikke skal ta utdanning kun pga vennene dine gjør det samme, jeg startet i 2. klasse og kjennte ingen, men ble fort kjent med hele klassen 1,5 timer til skolen er jo ikke altfor mye ,men er jo selvsagt litt kjipt. Takk for svar, vet at utdanning før venner.. men er hardt når det er en liten klasse og di muligens lever opptil 3-4timer unna meg igjen. Nei slevsagt er ikke 1,5 t til skolen så gale, men 3t reisetid hver dag imot 1t på vanlig skole er hardt. Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Du kan eventuelt skaffe deg hybel da? Var flere i min klasse som bodde langt vekk og måtte bo på hybel. Jeg kjente selv ingen av dem jeg skulle gå i klasse med da jeg begynte på taf, og det var virkelig ikke noe problem, jeg har fått venner for livet i den gjengen vi var. At det er spredt klassemiljø vil jeg absolutt si at det IKKE er på taf, i alle fall ikke skolen min da jeg gikk der. Vi var 14 elever i klassen, og alle fikk god kontakt med alle. Vil absolutt anbefale å søke Endret 23. november 2013 av stizzen 1 Lenke til kommentar
JorEng26 Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Du kan eventuelt skaffe deg hybel da? Var flere i min klasse som bodde langt vekk og måtte bo på hybel. Jeg kjente selv ingen av dem jeg skulle gå i klasse med da jeg begynte på taf, og det var virkelig ikke noe problem, jeg har fått venner for livet i den gjengen vi var. At det er spredt klassemiljø vil jeg absolutt si at det IKKE er på taf, i alle fall ikke skolen min da jeg gikk der. Vi var 14 elever i klassen, og alle fikk god kontakt med alle. Vil absolutt anbefale å søke Tusen takk for svar og enda mer motivasjon til å søke taf! Hybel e en mulighet men antar at reisetiden er en vanesak Bare lurer, hva omtrent tjente du opp gjennom årene som taf elev? Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Tror jeg tjente ca 400 000 - 500 000, dette er da med alt av overtid og før skatt, hvor disse pengene har blitt av vet jeg dog ikke. Det første året tjente jeg kun 52kr/timen, så lønna i starten er som regel ikke noe å juble for, men all inntekt er bedre enn ingen inntekt. Man øker i lønn hvert år, og jeg avslutta vel lærlingperioden min med 135kr/timen. Lønna vil variere fra bedrift til bedrift. Det er uansett på overtid man virkelig tjener penger med mindre man jobber med fast månedslønn. Lenke til kommentar
TurtleFred Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Tror jeg tjente ca 400 000 - 500 000, dette er da med alt av overtid og før skatt, hvor disse pengene har blitt av vet jeg dog ikke. Det første året tjente jeg kun 52kr/timen, så lønna i starten er som regel ikke noe å juble for, men all inntekt er bedre enn ingen inntekt. Man øker i lønn hvert år, og jeg avslutta vel lærlingperioden min med 135kr/timen. Lønna vil variere fra bedrift til bedrift. Det er uansett på overtid man virkelig tjener penger med mindre man jobber med fast månedslønn. det er greie penger, men hva mener du med overtidd? Arbeidsdagen er vel fra 8-2? Har hørt snakk om jobbing i helger og ferier, vet du noe om hvordan det fungerer? Lenke til kommentar
Synonymt Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 TAF-elever/-lærlinger følger bedriftens arbeidsår. Du har 5 uker ferie du kan ta ut i løpet av året, ellers er ferier, planleggingsdager, fridager fra skolen o.l = du må arbeide i bedriften. Arbeidsuken er lagt opp slik at du har 37,5 timers uker. De tre første årene er man i hovedsak 22,5t/uke på skolen, 15 t/uke i bedrift, omvendt siste året. Planleggingsdager, fridager, ferie o.l gjør at du noen uker er mer i bedriften enn ellers. Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 det er greie penger, men hva mener du med overtidd? Arbeidsdagen er vel fra 8-2? Har hørt snakk om jobbing i helger og ferier, vet du noe om hvordan det fungerer? Overtid er når du jobber utover vanlig arbeidstid. En vanlig arbeidsdag for meg var fra 07.00-15.00, men noen ganger er det ting som må gjøres etter arbeidstiden, og da kan man bli spurt om å jobbe overtid. Da vil du tjene din vanlige timeslønn +50% i ukedager, og din vanlige timeslønn +100% i helger. Dette gjelder de som jobber dagtid. Om man jobber skift må man regne med å både jobbe ettermiddager, netter og helger. 1 Lenke til kommentar
JorEng26 Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Overtid er når du jobber utover vanlig arbeidstid. En vanlig arbeidsdag for meg var fra 07.00-15.00, men noen ganger er det ting som må gjøres etter arbeidstiden, og da kan man bli spurt om å jobbe overtid. Da vil du tjene din vanlige timeslønn +50% i ukedager, og din vanlige timeslønn +100% i helger. Dette gjelder de som jobber dagtid. Om man jobber skift må man regne med å både jobbe ettermiddager, netter og helger. Ah virker jo som en fair deal Tok du mekanikk? eller hvilket fag tok du? Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Gikk mekanisk, ja. Fagbrev som industrimekaniker Lenke til kommentar
JorEng26 Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Gikk mekanisk, ja. Fagbrev som industrimekaniker Tusen takk for svar, bare si ifra om jeg er plagsom, vurderer også å søke mekanikk, bare lurer hva arbeids oppgavene dine var? Igjen tusen takk, kjenner ingen andre som har gått taf Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Ikke noe problem, det er bare å spørre Som industrimekaniker hadde jeg utrolig mange forskjellige arbeidsoppgaver. Jeg holdt på med utskifting av tungt utstyr >40 tonn. Overhaling av store girkasser hvor drevene (tannhjulene) veide opp mot 3 tonn. Overhaling av små girkasser og elektromotorer. Sjekk og overhaling av transportbelter og tilhørende utstyr. Skjærebrenning og sveising. Dreiing, fresing og borring. Kjøre truck. Jobbe i gruve. Og mye annet småsnacks! Jeg var heldig og fikk jobbe i en bedrift som er norges største av sitt slag, og fikk dermed utrolig mange varierte og spennende oppgaver. Jeg jobbet på det mekaniske verkstedet som vi hadde, men jeg fikk prøve meg en uke på hvert av de andre verkstedene (rør, plate og elektro) i tillegg så fikk jeg prøve meg litt som prosessoperatør. Lenke til kommentar
JorEng26 Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Ikke noe problem, det er bare å spørre Som industrimekaniker hadde jeg utrolig mange forskjellige arbeidsoppgaver. Jeg holdt på med utskifting av tungt utstyr >40 tonn. Overhaling av store girkasser hvor drevene (tannhjulene) veide opp mot 3 tonn. Overhaling av små girkasser og elektromotorer. Sjekk og overhaling av transportbelter og tilhørende utstyr. Skjærebrenning og sveising. Dreiing, fresing og borring. Kjøre truck. Jobbe i gruve. Og mye annet småsnacks! Jeg var heldig og fikk jobbe i en bedrift som er norges største av sitt slag, og fikk dermed utrolig mange varierte og spennende oppgaver. Jeg jobbet på det mekaniske verkstedet som vi hadde, men jeg fikk prøve meg en uke på hvert av de andre verkstedene (rør, plate og elektro) i tillegg så fikk jeg prøve meg litt som prosessoperatør. Det hørtest jo veldig spennende ut! Får bare søke og håpe, vet du noe om korleis intervju prossesen skjer? Hva spørsmål stilles, hva leiter di etter? Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Under intervjuet prøver de egentlig bare å finne ut hva slags person du er. Det er en helt uproblematisk affære. Husker ikke hva slags spørsmål jeg fikk, men det var egentlig en samtale mellom meg og andre personer (eventuelt fremtidig sjef) hvor samtaleemnet var meg. Litt om fritidsinteresser og liknende Lenke til kommentar
JorEng26 Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Under intervjuet prøver de egentlig bare å finne ut hva slags person du er. Det er en helt uproblematisk affære. Husker ikke hva slags spørsmål jeg fikk, men det var egentlig en samtale mellom meg og andre personer (eventuelt fremtidig sjef) hvor samtaleemnet var meg. Litt om fritidsinteresser og liknende Ah detvar betryggende, skal bare fortelle At eg er interissert i videre utdannind etter på og at realfag er en stor interesse for meg ( faktisk sant begge deler). Tusen takk for å gi meg gode svar og motivasjon, blir å søke taf på meg da Kommer sikkert til å oppdatere tråden når eg har søkt, evt. Kommet inn ( håpefull) Igjen tusen takk 1 Lenke til kommentar
TurtleFred Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Vil bare oppdatere til den som bryr seg at jeg nå har søkt Lenke til kommentar
gollj Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Hei! Er nettopp ferdig med TAF ved sunnmøre der jeg går ut med industrimekanikerfagbrevet. Jeg vet at denne posten er litt gammel og kanskje lite til hjelp for deg nå, men skriver så andre kan se i fremtiden å kanskje blir litt klokere på hva TAF er. Når det kommer til hvor langt unna det er så er dit naturlige valg å leige en hybel. Det er kjipt men du kommer ikke til å angre når du e ferdig, og har TAF- utdanning og erfaring fra å bo alene der du budsjetterer mat, strøm, leige osv. 3 av mine 12 klassekammerater bodde på hybel, og de klarte seg fint. Når det kommer til jobb så er det tilfeldig hvor du får utdelt lærlingplass( er selv i Rolls Royce), og jo mindre bedrift er som oftest best, så om du ikke får i Rolls så er det ikke noe å bekymre seg for. Som tidligere nemnt så er du på jobb i feriene og får tildelt vanlig 5 veker ferie som du fordeler når du vil utover året. Du bør ikke fokusere på lønnen i og med den er svært liten de to første årene etter som at du da er elev. Du får betalt rundt 55kr i timen for de to dagene du er på jobb. Når du begynner på tredje året så vil du få lærlingkontrakt, og dermed ikke elev ved skolen lenger. Du vil etter dette stige i lønn hvert halvår, og du får betalt for dagene du er på jobb og skole. Skolemessig så er det lett for det blir et godt og nært miljø siden det som regel er rundt 12 elever. Jeg kjendte en av de 10 andre jeg endte opp i klasse sammens med, og han jeg kjendte likte jeg ikke fra før en gang. Men det gikk veldig fint og vi fikk bedre kontakt og bedre miljø. De to første årene på skole er veldig ok, 2 året råder jeg deg til å følge veldig godt med i matematikken. Gjør du ikke det så vil du slite veldig det tredje året. 3 året er det tyngste, da har du tyngste matematikken og nettopp begynt på fysikk. Etter mine erfaringer så er det svært stor mangel på flinke realfagslærere(fysikk og matematikk). Så nøkkelen her er å jobbe gjennom hele året med desse fagene, en halvtime hver dag er gjerne nok. Det er vansklig å henge med i et fag der du må splitte deg mellom jobb og undervisning. Personlig så var jeg for lite disiplinert og kom meg akkurat gjennom Matematikk R1 og i R2 strøk jeg. Jeg måtte ta oppigjen R2 eksamenen to ganger før jeg greide den. Og da skjønner du virkelig hvor viktig det er å blokkere sosialeantenner og fokusere i undervisningstimene, og gjøre enn halvtime lekser hver dag. Hadde jeg bare hatt enn karakter høyere i desse fagene så ville jeg komt inn på det jeg vil studere senere, isteden for å gå noe jeg ikke interreserer meg for. Dette innlegget ble dessverre litt lenger enn jeg hadde planlagt. TAF er den beste utdanningen du kan få i Norge, får du tilbudet er det ikke noe å tvile på. Men du må være innstilt på å jobbe med realfagene, det er lett å komme inn på TAF, det er vanskligere å komme ut. Mange i klassen min var nær stryk, og jeg selv klarte å rette opp i det i siste liten. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Hadde TAF eksistert når jeg tok VGS hadde jeg ikke nølt. Anser det for å være en svært solid utdanning. Kjør på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå