Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med russekontrakt

kurt1234

Anbefalte innlegg

Har et lite problem her. Har skrevet under kontrakt til en russebuss, men har ikke betalt noe som helst enda. Fant ut i ettertid art jeg ikke hadde økonomi til dette opplegget, og velger å trekke meg fra bussen.

Mitt spørsmål er da. Hvilke konsekvenser vil det juridisk sett ha om jeg trekker meg fra dette opplegget?

La inn kontrakten som vedlegg.

kontrakt (1).docx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du eller var du myndig (over 18) når du skreiv under avtalen? Og dersom du var under 18 har dine foresatte signert på dine vegne? I utganspunktet så er det einaste smuttholet at du ikkje har lov til å sette deg i gjeld før du er myndig. Det finnes riktignok eit par unntak, dersom du har eller vil få lommepenger eller inntekt frå deltidsjobb som dekker utgiftene så har du ikkje tatt på deg gjeld.

Så dersom du er mindreårig så vil eit avgjerande spørsmål være om du reint praktisk har råd til dette, eller om du berre ikkje lenger vil ta deg råd.

Konsekvensen er at du må dekke det den andre parten taper på at du bryter kontrakta.

Altså at du må likevell betale dei avtalte beløpa, uavhengig av om du blir med eller ikkje.

Alternativt må du sjå om du kan finne nokon som er villig til å ta over din plass, men dette krever samtykke frå dei øvrige medlemmane. Dei har ein avtale med deg, så dei er ikkje nødt til å godta at ein heilt vilkårlig person tar din plass. Dei har ei generell tapsbegrensningsplikt, så dei må gjere det dei kan for å minimere tapet ditt, men dei treng ikkje å godta kva som helst.

Det at du ikkje har betalt inn noke utgjer ikkje noken forskjell juridisk sett, men dersom du trekker deg frå avtalen og du ikkje betaler inn summane som det er snakk om så må den andre parten aktivt jobbe for å kreve inn pengane.

Så det er ei lita muligheit for at russebussmedlemmane heller vil bruke ressursane på å finne nokon andre til å ta over då det vil ta litt tid å kreve pengane frå deg. Men du har fortsatt ingen rett til å gå frå avtalen.

Lenke til kommentar

Avtalens bestemmelser inneholder ingen begrensninger i det som er det alminnelige kontraktsrettslige utgangspunkt, nemlig at man har rett til å si opp avtalen.En avtale blir ikke uoppsigelig bare fordi oppsigelsesadgangen ikke er nevnt.

Bakgrunnsretten (selskapsloven § 2-32 - jeg betrakter dette som et økonomisk foretagende, ikke et sameie) tilsier at enhver kan si opp sin andel i et økonomisk foretagende med mindre noe annet er avtalt. Her er ikke noe annet avtalt, og det kan nok heller ikke sies at det var klart forutsatt at ingen kom til å ha grunn til å trekke seg.

En annen mulighet er mindreårighet. Avtaler som innebærer stiftelse av gjeld, som denne avtalen, er ugyldige hvis vergen ikke godkjenner dem. Dette gjelder selv om den mindreårige har egen jobb og selv om arbeidsinntektene kan dekke gjelden etterhvert som den forfaller. Hvis vergen har godkjent avtalen er den bindende, og må eventuelt sies opp i medhold av vanlige regler som gjelder for myndige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...