Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i politikk og menneskerettigheter høst 2013

Anbefalte innlegg

Regner med at det er flere her inne som skal opp i eksamen 25. november i politikk og menneskerettigheter så jeg tenkte at jeg kunne lage en tråd for utveksling av problemstillinger osv.

Forberedelsen ble offentliggjort tidligere i dag og lyder som føler:

Internasjonale miljø- og klimautfordringer. Du skal forberede deg på å skrive om internasjonale miljø- og klimautfordringer.

Har selv ikke hatt noen form for undervisning i faget, og håpet derfor også at det er noen snille medmennesker der ute som vil komme med tips og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal også ha eksamen i faget på mandag. Selve emnet er veldig snevert i forhold til hvor vid læreplanen er, så jeg regner med oppgaven vil bli vinklet litt inn mot andre deler av læreplanen. Eksempelvis maktforholdet Kina (BRIKS) / USA kan bli viktig, og å kunne se hvordan dette hindrer klimaarbeidet.

Har også en følelse av at FN blir viktig, kanskje med betydningen av den siste rapporten til klimapanelet?

Jeg er selv privatist, så har heller ingen erfaring med å skrive slike oppgaver.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er også privatist i dette faget og har eksamen i morgen. Og på grunn av at læringsstedet der jeg skal ha eksamen sa til meg TO ganger at "oppgaven" kom ut i dag, sjekket jeg ikke før i dag. Er LITE stresset nå altså..

Det jeg har gjort er å google internasjonale miljø- og klimautfordringer og bare lagt alt inn i en leseliste slik jeg har det på eksamen... Så nå står jeg egentlig helt stille!

Jeg tror (men håper ikke) at vi får noe om klimaforhandlingene i Warsawa, siden det har foregått nå...

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er også privatist i dette faget og har eksamen i morgen. Og på grunn av at læringsstedet der jeg skal ha eksamen sa til meg TO ganger at "oppgaven" kom ut i dag, sjekket jeg ikke før i dag. Er LITE stresset nå altså..

Det jeg har gjort er å google internasjonale miljø- og klimautfordringer og bare lagt alt inn i en leseliste slik jeg har det på eksamen... Så nå står jeg egentlig helt stille!

Jeg tror (men håper ikke) at vi får noe om klimaforhandlingene i Warsawa, siden det har foregått nå...

I tillegg til Warszawa tror jeg Kyotoavtalen kan bli relevant. Også kan det være greit å vite litt om bærekraftig utvikling og grønn økonomi kanskje. Det er så vanskelig å vite hva man trenger :(

Lenke til kommentar

Oppgaven er jo så sykt lite konkret om man kan si det sånn.. Man kan jo få om alt! :hrm:

Hva annet har du forbredt deg på?

Hmm. Konsekvensene av klimaendringene både i Norge og ellers i verden, litt om klimakvoter, fornybar energi og tiltak som enkeltpersoner og stater kan gjøre for å forbedre miljøet. Har du funnet noe mer? :)

Forresten, hvordan har dere tenkt å gjøre det med kilder? Tar dere det på slutten eller tar dere det etterhvert?

Kilder bør samles på slutten for å få en ryddig og oversiktlig besvarelse.

Endret av Monique9
Lenke til kommentar

Jeg har funnet mye om ingenting tror jeg.

Har med:

- hvem skal ta regningen

- norsk klimapolitikk, miljøkonvesjoner,

- miljø og EØS

- tiltak etter avtaler Norge er med i

- Perspektivmeldingen 2013

- bærekraftig utvikling

- diverse avtaler Norge er med i

- Cicero: hva skal man gjøre, og om klimaforhandlingene i Warsawa

- FN: ørkenspredning, kjemikalier, mennesker på flukt, konsekvenser, miljøarbeid i FN

- Kyoto

- Regnskogfondet

Men tar du da å merker inn i teksten for eksempel:

"Norge er med i mange internasjonale klimaavtaler blablablabla (1)..."

Også på slutten så skriver du

1 - så kjelden?

Lenke til kommentar

Jeg har funnet mye om ingenting tror jeg.

Har med:

- hvem skal ta regningen

- norsk klimapolitikk, miljøkonvesjoner,

- miljø og EØS

- tiltak etter avtaler Norge er med i

- Perspektivmeldingen 2013

- bærekraftig utvikling

- diverse avtaler Norge er med i

- Cicero: hva skal man gjøre, og om klimaforhandlingene i Warsawa

- FN: ørkenspredning, kjemikalier, mennesker på flukt, konsekvenser, miljøarbeid i FN

- Kyoto

- Regnskogfondet

Men tar du da å merker inn i teksten for eksempel:

"Norge er med i mange internasjonale klimaavtaler blablablabla (1)..."

Også på slutten så skriver du

1 - så kjelden?

Det var mye bra der! Fant du noe særlig om Regnskogfondet? Syns ikke det var så mye der jeg...

Hvis jeg bruker mye fra en kilde så bruker jeg å skrive feks (Wikipedia 2013) der jeg slutter å skrive om det, og i kildehenvisningen skriver jeg "Wikipedia (2013) Overskrift og dato hentet". Hvis du har feks to eller flere wikipedia-linker fra samme år, så skriver du "Wikipedia a (2013)" og "wikipedia b (2013)" slik at det går an å skille mellom de.

Endret av Monique9
Lenke til kommentar

Det var mye bra der! Fant du noe særlig om Regnskogfondet? Syns ikke det var så mye der jeg...

Hvis jeg bruker mye fra en kilde så bruker jeg å skrive feks (Wikipedia 2013) der jeg slutter å skrive om det, og i kildehenvisningen skriver jeg "Wikipedia (2013) Overskrift og dato hentet". Hvis du har feks to eller flere wikipedia-linker fra samme år, så skriver du "Wikipedia a (2013)" og "wikipedia b (2013)" slik at det går an å skille mellom de.

Fant ikke noe særlig nei. Har tatt med denne kilden hittil; http://www.regnskog.no/no/om-regnskogene/klima-og-regnskogen/mer-fakta-om-klima-og-skog/kan-regnskogen-redde-klimaet

Har også tatt litt med om ekstremvær og vannmangel!

Lenke til kommentar

Husk at oppgaven sier internasjonale miljø- og klimautfordringer. Selv har jeg ikke fokusert særlig på Norge.. Selvsagt kan denne infoen brukes til å belyse emnet, men tror ikke Norge blir noe hovedtema i oppgavene.

Nei, har heller ikke fokusert så mye på Norge, bare Norge sine avtaler med andre land. Så tenker jeg at det er bedre å ha en del kilder å ta fra om oppgaven blir slik at jeg må det... :wee:

Hvordan har du forbredt deg?

Lenke til kommentar

Nei, har heller ikke fokusert så mye på Norge, bare Norge sine avtaler med andre land. Så tenker jeg at det er bedre å ha en del kilder å ta fra om oppgaven blir slik at jeg må det... :wee:

Hvordan har du forbredt deg?

Har stort sett forberedt med på FN og hva som gjør det vanskelig å få til effektive klimaavtaler. Klimaavtalene, spes. Kyotoprotokollen og klimakjonvensjonen har jeg også samlet inn en del info om.

Lenke til kommentar

Har stort sett forberedt med på FN og hva som gjør det vanskelig å få til effektive klimaavtaler. Klimaavtalene, spes. Kyotoprotokollen og klimakjonvensjonen har jeg også samlet inn en del info om.

Ok, det har jeg også endel om. Satser på det går bedre enn jeg tror i morgen... :confused:

Lykke til!! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...