Gå til innhold

Hva er ditt ideelle systemkamera?

Anbefalte innlegg

Jeg synes det har kommet veldig mange interessante modeller de siste 2 årene når det gjelder systemkameraer; både når det gjelder speilløse og speilreflekser.

Men er det noen av disse modellene som du synes passer som ditt ideelle system-kamera? Hvis ikke, hvilken modell er nærmest, og hva må til for å bli "perfekt"?

I min neste post, skal jeg si noe om hva jeg tenker om saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus E-M5 med knapper og søker fra E-M1 og autofokusytelse tilsvarende Canon 7D ville vært nærme mitt ideal.

Edit: Gjerne blitsen innebygd i stedet for en løs som Olympus sender med.

Et interessant svar - et slikt kamera vil også passe som mitt ideelle kamera også (dvs. jeg trenger ikke 70D's AF ytelse - E-M1 er god nok).

For min type fotografi, så har jeg funnet ut at jeg egentlig trenger to hus- et kompakt for "street" og ferie-fotografering, og et større for mer "seriøse" foto -dvs. et som fungerer med eksisterende utstyrspark. En oppdatert E-M5 (med mulighet for grep som dagens modell) vil dekke begge deler helt fint.

Ser vi på det som finnes på markedet i dag så vil en duo bestående av Panasonic GX-1 og Olympus E-M1 dekke mine behov for en meget lang tid.

Lenke til kommentar

Vil faktisk tørre å påstå at jeg er ganske nærme med D700. Kunne iblant ønske meg litt flere pixler å croppe, så kanskje D800. Det eneste jeg kunne sett for meg, som en skikkelig drøm, er D800 med ISO-ytelse som holdt seg pent opp til 51200 eller der om kring, samt dynamisk omfang på omlag 20 EV. Det hadde vært toppers kombinert med litt god optikk. Hadde også vært fint med innebygd variabelt ND-filter av ekstremt god kvalitet, kanskje fra 3 til 15 stopp? Det hadde vært flotte saker!

Ellers hadde det sikkert vært praktisk med et lite fullformatskamera med samme spesifikasjoner som overnevnte og små knallobjektiver ala Leica. En Leica med autofokus og Fujis hybridsøker kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg vil ha D4 støyegenskaper og D800s dynamiske rekkevidde i en 5D-kropp, med like bra (avtakbart) vertikalgrep som 1D-serien. Autofokusmodulen må gjerne være fra D4 eller 1D X og det bør ha minst 10 fps. Jeg vil også ha en bedre videokodek (ProRes 422 hadde vært bra nok, jeg er jo ikke kravstor heller) som tar opp fra en sensor som pixelbinder istedet for å linjeskippe. Mulighet for RAW-video for de gangene jeg føler for å selvpining. 4K-video er ikke nødvendig, men kjekt å ha, så det kan gjerne også være med. Ser for meg at 100 fps til slowmotion video også ville gjort seg. Så vil jeg ha hybridsøker med både EVF (gjerne 1920x1440px for å få plass til histogram/waveform og annen snacks uten å forkludre bildet) og god gammeldags speilsøker.

Dessuten er jeg fattig student, så kameraet bør helst koste under 15 000 kr (slik at jeg har penger til overs til husleia når storstipendet kommer).

Edit: for å svare på første innlegg: et 5D III er ganske ideelt for meg akkurat nå, men jeg ser for meg at det ville vært helt ideelt med et par små endringer (bedre videokodek, litt bedre dynamisk rekkevidde og litt bedre ytelse på høy iso).

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

En oppdatert E-M5 (med mulighet for grep som dagens modell) vil dekke begge deler helt fint.

Det er nettopp "modulariteten" til E-M5 som gjør at jeg synes den er unik. Uten alt er det et veldig lite kamera som kan bygges ut til bedre ergonomi med grep og ennå bedre med vertikalgrepet på plass og da er det også plass til ekstra batteri. Samtidig er det en litt upraktisk konstruksjon med at grepet må av for å få ladet batteri, men totalt sett verdt det synes jeg. Hvis man først bruker grepet mye er faktisk E-M1 både mindre og lettere, men E-M1 kan ikke strippes ned på samme måte. Er forøvrig nå E-M1-eier.

Panasonic GX7 er på mange måter også nærme idealet. Hvis det hadde hatt mulighet for grep/batteri hadde det gitt samme muligheter som E-M5 for å fungere som både lite og "stort" kamera.

En ting jeg glemte i første innlegg og som er veldig praktisk er mulighet for bruk av standard AA-batterier som Pentax har fått til i flere modeller. Skulle ønske noen av de speilløse også hadde den muligheten, om ikke annet i et batterigrep.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med Canon's 5D serie. 5D MK III som jeg har nå fungerer ganske optimalt til mitt bruk og hender. Når jeg tenker meg om skulle 5D mk III også hatt mulighet til å bytte matteskive for å bli 'perfekt' for min del.

Til street/ferie kunne jeg ønsket meg ett lettere og mindre FF kamera fra Canon som hadde 1DX sensor og design ala Fuji X1Pro eller X-E1. Sony A7r virker jo som ett godt alternativ, men har jo Canon objektiver / blitztriggere etc så om Canon kom med noe FF i samme størrelse hadde det vært perfekt for min del.

Lenke til kommentar

Mitt idelle system kamera har fatning som tar høykvalitets superkompakt manuell mekanisk fokus objektiver, og er bakoverkompatibelt til ca år 1900. Det har tynnt nok glass + mikroprismer forann sensor til å gi god kvalitet på vidvinkler. Det har en no-nonsens rammesøker uten distraherende blinkende lys og karuseller inni. Det er lagd i Tyskland og har FF sensor. Et pluss er mulighet for ekstern EVF / LV for ultravidvinkler.

Dette systemkameratet har bare tre ørsmå feil; mangler ISO og kompensasjons brytere, og har en "m" knapp som er totalt unødig. Det er faktisk etter bruk så nær det idelle at jeg ikke tror det vil komme noen bedre (for meg).

En Oly med skikkelig brytere og mulighet for å skru av villedende info i søker hadde sikkert vært et greit alternativ. De gjør jo mye flott med sine siste modeller, tyner bra ytelse ut av den knøttelille sensoren og har utmerket glass.

Fuji lager også flotte saker og har skjønt dette med at kamera faktisk skal betjenes av fotografen, ikke at kamera skal betjene fotografen (da får man ikke bedre enn det ingeniøren som har designet klarer å programmere). Men Fuji driter jo på draget i forhold til å ikke tilby kamaera for de som ønsker å fokusere på motiv med mindre motivet har stått i ro siden siste istid...

Så om Oly eller Fuji hadde kommer med en digital modell som har et par magnituder bedre EVF med elktronisk splittbilde for MF, mekaniske brytere for foto ( de 4 valgene man må gjøre for å fotografere), sensor som yter objektiver med mekanisk MF rettferdighet, og/eller 35/1,4 mm FF ekvivalent hadde jeg nok kjøpt den.

Disclaimer: all fabuleringer over er som vanlig mine subjektive meninger, og all likhet med nåværende objekter er utilsiktet.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg kjempefornøyd med 60d. Vekten spiller ikke stor rolle for meg, da jeg har RX100 som lommekamera. Begynner å tenke på å gå opp til 70d. Mest på grunn av fokussystemet begge moduser. Stor bonus er wifi og andre fine nyheter og forbedringer. Jeg synes 60d har for mange fokusbom, så det blir interessant å se om 70d gjør jobben.

Eneste aberet jeg har ved 70d er isostøy, men den er nå forbedret i forhold til 60d og der er jeg passe fornøyd.

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Spørsmål.

Er alle disse "problemene" med kameraene dere eier i dag så viktig at dere ikke klarer å ta bilder ?

Alternativt hadde dere tatt mange fler bilder hvis kameraene var "perfekte" ?

Jeg skjønner poenget ditt, men svaret for min del må bli et betinget ja. Med kompakt speilløs kropp og pancake kan jeg ha med kamera overalt. Det kunne jeg ikke med DSLR og kit zoom. Man «klarer» å ta bilder fordi man faktisk har kamera med. Hadde jeg hatt værtetting hadde jeg tatt frem kamera i situasjoner hvor jeg nå lar være å ta det frem. Flere bilder, altså. Men andre ønsker er mer av luksuskarakter: Økt bekvemmelighet, litt bedre billedkvalitet etc.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke lenger noen grunn til å behøve å se gjennom optikken med en optisk søker, jeg er mye bedre på å finne utsnitt og fokusere når jeg ser det nøyaktige resultatet med en gang! Derfor er i allefall et speilløst system greia for meg.

Jeg ønsker å ha mulighet for veldig lav dybdeskarphet, og til nå har jeg brukt en nex-5r med "lens turbo" for å få det til, men da har jeg mistet en del skarphet.

Derfor ønsker jeg meg en fullformatssensor som kan gjøre samme jobben. For å være ærlig så tror jeg at Sony A7 kan være helt perfekt for meg.

16mpx har vært nok, så der er den mer enn bra nok. Jeg har savnet en skikkelig søker også, så det får jeg jo også med en A7 :)

Det ser ut til at den vil være liten nok til å ha med seg rundt uten å slite ut ryggen, og den haret bedre grep enn de tidligere speilløse fra Sony. (har egentlig savnet det litt...)

Det gjenstår bare å prøve den i hånden og se om den er så bra som den ser ut som på papiret :)

Lenke til kommentar

Spørsmål.

Er alle disse "problemene" med kameraene dere eier i dag så viktig at dere ikke klarer å ta bilder ?

Alternativt hadde dere tatt mange fler bilder hvis kameraene var "perfekte" ?

Nå var spørsmålet mer hva idealet var enn hva som er galt med det vi har i dag. Jeg kan stort sett ta de bildene jeg ønsker med det jeg har i dag, men jeg bruker Canon speilrefleks til en type bilder som krever en del av AF-systemet og speiløst til resten. Resten kunne utvilosmt også vært tatt med speilrefleks, men jeg ønsker et mindre og lettere system som dekker alt jeg har lyst til å ta bilder av og det finnes ikke i dag. Ønsket om overgang skyldes altså ikke store mangler med det jag har i dag, men ønsket om et system som det er lettere å ha med.

Lenke til kommentar

Men er det noen av disse modellene som du synes passer som ditt ideelle system-kamera?

Hvis ikke, hvilken modell er nærmest, og hva må til for å bli "perfekt"?

Nei...men for å bli perfekt må den "løsningen" jeg benytter i dag "presses inn" i ett hus.....tilsvarende det nederste på bildet.

post-226353-0-81857300-1383163366.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...