Neckrick Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Hei, Jeg er en 17år gammel gutt. Jeg har alltid hatt dårlig skrift, så dårlig at lærerne ikke helt forstår hva jeg skriver. Jeg har en gammel dame i matematikk, og det er helt overraskende for meg å se at hun fortstår hva jeg skriver. Man ser jo helt klart at skriften er vannskelig å tyde, men, men. Jeg har hatt dette problemet hele livet. I 7.kl fikk måtte jeg bruke PC til b.la innleveringer osv. Vi måtte søke om støtte til PC og dette gjorde skolen gjennom Fysioterapaut. Vi fant fort ut at jeg har dårlig motorikk, skriver også veldig hardt. Det at jeg har dårlig skrift kan også ha noe med at jeg er venstrehendt? Jeg klarer ikke å skrive akkurat på linja, og skriver enten noen mm under eller over(mest snakk om over). Bokstavene blir også veldig på skrå, og klarer heller ikke å skrive sammenhengende, må løfte blyanten/pennen... Spørsmålet er om jeg kommer til å måtte skrive på denne måten resten av livet, eller kan jeg gjøre noe? Endret 22. november 2013 av Neckrick Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Tja, vil tro at øving og mere øving er det som skal til. Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 Tja, vil tro at øving og mere øving er det som skal til. Jeg vet ikke. Jeg tviler litt. Den blir ikke bedre, tror den faktisk har blitt styggere og styggere de siste årene. Det er som en ond sirkel der jeg hele tiden følger mine egne "skrive-regler", og når jeg fortsetter med det samme hele tiden blir jeg bare bedre til å skrive styggere. Dessuten har det nesten vært nødvendig for meg å skrive fort i mange tilfeller, spessielt prøver. Det har også ødelagt kvaliteten med skriften fordi jeg prøver å lære å skrive fortere hele tiden siden det er nyttig. Det er veldig uryddig. Hvis påstanden din stemte ville jeg vært bedre nå, og ikke dårligere, desverre . Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Har dere løkkeskrift-bøker på skolen? Slike hjalp meg i stor grad å skrive pent. Man må dog ta ting veeeldig rolig til man får grepet på det, har man "stygg" skrift i utgangspunktet blir det nok ikke bedre om man skriver fortere. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Har du faktisk prøvd å forbedre den? Jeg likte heller ikke håndskriften min på skolen, så jeg forandret den til en slags hybrid mellom løkkeskrift og vanlig skrift som ser helt forjævlig ut, men det er en helt annen sak. Hver gang jeg blir bevisst noe ved håndskriften min jeg ikke liker, så øver jeg på dette ved å skrive ord med aktuelle bokstaver flere ganger til jeg er fornøyd. Prøv å sett ned skrivehastigheten først, og fokuser på hvordan du vil at hver bokstav skal se ut. Øv med tilfeldige ord og setninger hjemme først, og la det flyte over på prøver og ellers i hverdagen etterhvert. Hvis du ikke gjør noe, så forandrer heller ingenting seg. Hvis du fortsetter å skrive "stygt", uten å faktisk jobbe aktivt for å forbedre skriften din, så vil du i praksis "øve" på å skrive som du alltid har gjort, og resultatet blir deretter. Du er bare 17 år, dette er ikke et uløselig problem! Det trenger ikke bety noe at du er venstrehendt, har møtt mange venstrehendte som skriver pent, men det er ikke så vanskelig å bytte som man skulle tro. Jeg brukte kanskje et halvt år på å lære meg å skrive relativt pent med venstrehånda (er høyrehendt), hvis noe sånt skulle være aktuelt for deg. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hva skal man egentlig med håndskrift i 2013? Jeg trudde alle skoler kun brukte PC-er om dagen. Uansett er det bare å øve. Forventet du en vidunderkur? Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Hva skal man egentlig med håndskrift i 2013? Jeg trudde alle skoler kun brukte PC-er om dagen.Uansett er det bare å øve. Forventet du en vidunderkur? Håndskrift kan dessverre ikke erstattes med dataskrift i realfag for eksempel. En annen ting jeg tror er grunnen til at jeg skriver så dårlig som jeg har pleid å bruke høyre hånden til mye. For. Eks til spising, klipping, bruk av datamus.. osv. Nå kan jeg spise uten at jeg merker om jeg spiser med høyre eller venstre. Eller faktisk så er jeg litt dårligere til å holde et glass, eller å spise med venstreenn det jeg er med høyre. Jeg merker det når jeg holder glasset, at jeg sliter med å holde det like stødig med venstre hånden. Endret 23. november 2013 av Neckrick Lenke til kommentar
tole Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Jeg skrev så stygt at jeg gikk over til blokkbokstaver. Noen ganger er det potensiale til å utvikle evnene til å skrive pent, og andre ganger ikke. Bruker du maskin er det vel ikke så stort problem. Det at mattelæreren din kan lese det du skriver gjør henne til en bedre tolker. Det er jo en god match det. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Er vel bare å føye seg i rekken av en lang andel andre med dårlig håndskrift. Som dokumentkontrollør så er håndskriften på kommentarer etc.. så dårlig at det svært ofte er helt uleselig. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Hvis du er venstrehendt, så er det ihvertfall ikke anbefalt å trene seg opp til å skrive med høyre hånd. Det går, men håndskriften blir ikke pen. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Jeg synes du har fin håndskrift jeg. Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Jeg synes du har fin håndskrift jeg. Hæh? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hvis påstanden din stemte ville jeg vært bedre nå, og ikke dårligere, desverre . Det høres ut som du allerede har bestemt deg for at det ikke er noen vits i å prøve og at det for oss er bortkastet å svare, men jeg gjør det likevel. Hvor ille er det motoriske handikappet ditt? Uansett kan du forbedre skriften din i noe grad, men det krever så klart øvelse. Du må ikke tro at noen av oss andre skrev våre første setninger veldig pent. Noen trenger mer tid enn andre, men alle kommer seg gjennom ved å sporskrive og øve seg på linjeark og generelt skrive mye. At du er venstrehendt har ingenting å si. Hva skal man egentlig med håndskrift i 2013? Jeg trudde alle skoler kun brukte PC-er om dagen. Tentamener og eksamener gjøres vel uten unntak på PC-er på ungdomsskoler og videregående, men på høyskolen jeg går på, er det tilbake til penn og papir. Det gjelder vel andre høyskoler og universiteter også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå